صبح ساحل در گفت و گو با شهردار شهر هشتبندی مطر ح کرد:

شهر هشتبندی در مسیر توسعه


نویسنده: سامیه طهورنیان

هشت بندی از شهرهای تازه تأسیس استان هرمزگان است و طی سال‌های گذشته به همت شهرداری جوان و شورای شهر آن پیشرفت و اصلاحات قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. زیرساخت‌های هشتبندی در این مدت، تغییرات اساسی کرده‌اند و نسبت به مدت‌زمان شهر شدنش، پله‌های ساختار شهری را سریع‌تر طی کرده است. «محمد رستمی سیاهویی»، دانش‌آموخته و مدرس عمران، شهردار جوان و فعلی هشتبندی است. او از زمانی که وارد مجموعه شهرداری هشتبندی شده حوزه‌های مختلف شهرداری و شهری را توسعه داده است. توسعه بخش عمرانی، اداری، زیباسازی منظر شهری ازجمله اقدامات او است. در همین راستا تصمیم گرفتیم با او گفتگو کنیم تا او از برنامه‌ها و موانع برای شهرستان شدن شهر هشتبندی و آخرین اصلاحات شهری هشتبندی صحبت کند.

 

 شهر هشتبندی در دوره ورود شما به شهرداری تاکنون چه تغییراتی داشته است؟

به نوشته روزنامه صبح ساحل، در حوزه عمرانی ما فعالیت‌های به سزایی داشته‌ایم و تشخیص من این بوده که شهر بایستی به یک ساختار شهری مناسب برسد و ما هم باید محورهای اصلی شهر و معابر اصلی را ساماندهی کنیم. از زمانی که من در خدمت شهرداری هشتبندی بوده‌ام، هفتاد هزار مترمربع آسفالت معابر داشته‌ایم. علاوه بر زیرساخت‌های صورت گرفته تمام تلاش من این است که تا پایان دوره شورا بیست هزار مترمربع آسفالت دیگر، تقدیم مردم هشت بندی کنیم. در حوزه خدمات شهری و زیباسازی منظر شهری نیز سعی کرده‌ایم که فضای سبز را هم اصلاح کنیم و برای درختان آن جایگزینی پیدا کنیم. به همین دلیل در فاز اول، ما یک قسمت از بلوار را جایگزین کرده و تعداد زیادی نارنج کاشته‌ایم. کاشت گل‌های فصلی را نیز به‌صورت مرتب انجام داده‌ایم و به‌طور فصلی سالانه نزدیک به 120 هزار نشاء گل فصلی را در شهر کاشته‌ایم. این مسئله به زیباسازی شهر بسیار کمک کرده است. نورپردازی نیز در برخی نقاط انجام‌شده است که با اقبال خوب مردم مواجه شده است. در حوزه‌ها اداری هم موفق شده‌ایم که رتبه شهرداری هشتنبدی را ارتقا دهیم. زمانی که من این مجموعه را تحویل گرفتم رتبه آن ‌یک بود که این رتبه ارتقا چند پله‌ای یافته و هم‌اکنون به رتبه چهار رسیده است. این اتفاق دست آورد بزرگی محسوب می‌شود و در این راه معاونت استانداری، هماهنگی و همکاری ویژه‌ای با ما داشته‌اند.
 

 موانع بر سر پروژه‌های شهرداری هشتبندی چه بوده است؟

شهرداری هشتبندی به دلیل موقعیت جغرافیایی که در آن قرارگرفته است و از سویی ظرفیت‌های کشاورزی و مهاجرپذیر بودنش، جمعیت مهمان و جمعیت متغیر بسیاری دارد. دهیاری‌های اطراف نیز پرجمعیت هستند و از خدمات شهری و شهرداری ما استفاده می‌کنند که این مسئله سرانه هزینه‌ها را بالا می‌برد. اعتباراتی که فعلاً در اختیار ما قرار می‌گیرد متناسب با جمعیت هشت‌تا ده هزار نفر است نه جمعیت فعلی. ما توقع داریم که مسئولین امر به این مسئله توجه ویژه‌ای کنند. تقریباً ۹ ماه از سال جمعیتی بالای 25 هزار نفر را خدمات‌رسانی می‌کنیم.
 

 برخی شهرداری‌ها برای کاهش هزینه‌ها و افزایش اعتبارات خود برنامه‌هایی داشته‌اند. آیا مجموعه شهرداری شما برنامه‌ای داشته است؟

کاهش هزینه‌های شهرداری را تا جایی که ممکن بوده، کم کرده‌ایم. یکی از حرکت‌های اقتصادی که انجام داده‌ایم  در بحث گل‌های فصلی است. در شهرداری هشتبندی برای اولین بار سعی کرده‌ایم که از طریق مجموعه‌ای که در اختیار شهرداری است استفاده کنیم که همین مسئله باعث کاهش ۷۰ درصدی اجرا، تهیه و کاشت گل‌های فصلی در هشتبندی شده است. فعالیت‌های این‌چنینی باعث شده که با موافقت شورا بتوانیم یک بازارچه در سطح شهر احداث کنیم که از عواید آن بتوانیم برخی هزینه‌های جاری مجموعه را کاهش دهیم و بازدهی و بهره‌وری را بالا ببریم.
مبحث طرح جامع تفضیلی شهر، تمامی شهرداری‌های کشور را درگیر خودش کرده است. طراحی و اجرای این طرح چشم‌انداز ده‌ساله طراحی و توسعه هر شهر است. اداره کل راه و شهرسازی استان این طرح را به شهرداری‌ها ابلاغ می‌کند و شهرداری‌ها ملزم هستند که آن را اجرایی کنند. گاهی در طراحی و بررسی این طرح، ما شهرداری‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شویم. متأسفانه طرح جامع تفضیلی شهری که برای شهرهشتبندی در ادوار گذشته تهیه‌شده، متناسب با نیاز مردم نبوده است. برای اینکه به مسئله دغدغه‌های اجتماعی و مردمی بخواهیم ورود کنیم باید طرح تفضیلی مناسبی داشته باشیم. در حال حاضر خواسته‌های شهرداری و شورای شهر هشتبندی بررسی مجدد طرح جامع تفضیلی شهری است. جا دارد که یک تشکر ویژه‌ای هم از مدیرکل تقسیمات کشوری کنم که نگاه ویژه‌ای به جهت تفکیک هشتبندی یک از هشتبندی دو داشته است؛ چون باید این تفکیک در این طرح دیده می‌شد. در مورد طرح جامع تفضیلی دبیرخانه معاون راه و شهرسازی به‌شدت مقاومت می‌کند که پیش از موعود طرح را بررسی نکنیم. این طرح می‌تواند یک‌چشم انداز خوب به شهرداری بدهد که طبق این طرح، توسعه شهر را به جلو ببرند. خدا رو شکر دوساله این را به سرانجام رساندیم و در مرحله تدوین طرح جامع تفضیلی شهری جدید هستیم و امیدواریم دغدغه شهروندان را در طرح جامع شهری ببینیم. ما ارتباط مستیم با شهروندان داریم از طریق شورای شهر هشتبندی از طریق شبکه‌های اجتماعی از طریق مجموعه شهرداری که در آن به روی شهروندان باز است. تمام طول روز بازدیدهای میدانی داریم. حتی در طرح جامع تفضیلی شهری، یکی از محله‌ها اصلاً دیده نشده بود و مشکلات بسیاری در انشعاب آب و برق داشتند که با طرح جدید، امیدواریم مشکل این عزیزان و محله‌ها حل شود.
 

 طرح‌های آینده شما برای افزایش رتبه‌بندی شهرداری هشتبندی چیست؟

امیدواریم که در آینده بتوانیم بازارچه‌ای در شهر هشتبندی دایر کنیم که این شهرداری به سمت خودکفایی برود. قبل از ورود بنده به شهرداری دوستان تلاش بسیاری کرده‌اند و قابل‌تقدیر است اما اکنون ازلحاظ جمعیتی بحث شهرستان شدن هشتبندی مطرح است.
چون ازلحاظ جمعیتی بحث شهرستان شدن شرایط خاص خود را دارد اما مجموعه شهرداری هشتبندی و بخش تو کهور پتانسیل خوبی برای شهرستان شدن دارد. هم‌اکنون این بخش‌ها، ظرفیت‌های لازم برای توسعه و ارتقا رادارند. ازلحاظ جمعیتی و هم ازلحاظ دیگر شاخص‌های خوبی داردکه جا دارد از مسئولان بخواهیم به این منطقه نگاهی کنند و اهمیت ویژه‌ای به این مسئله بدهند.
 

 برنامه‌های شهرداری هشتبندی در بحران کرونا چه بوده است؟

ما متناسب با دستورالعمل‌های ستاد کرونا عمل کرده و ضدعفونی معابر شهری به‌طور کامل انجام‌شده است. رعایت پروتکل‌ها برای ارائه خدمات به شهروندان بوده که انجام‌شده است. همین‌جا لازم است که تشکر ویژه‌ای از شهروندان و مجموعه هشتبندی کنیم. روز اول که بیماری کرونا در هشتبندی همه‌گیر شد؛ دو تن از بزرگان شهرهشتبندی به مدت مشخصی که کسب‌وکارها تعطیل‌شده بود نهایت همکاری را با ما انجام دادند و هزینه اجاره‌بها را کسر کردند که این اتفاق کمک شایانی به مردم هشتببندی بود. لازم به ذکر است که شهر هشتبندی یک شهر مهاجرپذیر است و نیاز به‌دقت بیشتری برای کنترل بیماری دارد. تا جای ممکن با کادر درمان و بخش بهداشت و درمان شهر هشتبندی همکاری کردیم و توانستیم بستر درمان شهر هشتبندی را افتتاح کنیم و تا جایی که ممکن بود و از دستمان برمی‌آمد، دغدغه شهروندان را در این زمینه حل و رفع کنیم.
 

 اصلاحات و پروژه‌های مهم مدیریتی شما در زمان شهرداری چه بوده است؟

در خصوص جایگزینی درختان ابتدا صحبت کنم که نارنج یک درخت کند رشد است و نیازمند مراقبت و نگهداری بیشتر است. با دوستان و همکاران که مشورت کردیم گفتند که ممکن است به دوره مدیریت شما قد ندهد اما هدف، انجام کاری استاندارد و قابل دفاع است. کنوکارپوس یک درخت مهاجم و آسیب‌زا است که ما آن‌ها را حذف و به‌جای آن درخت‌های ثمر دار کاشتیم. قریب به ۸۰۰ درخت نارنج کاشته‌ایم. در بحث ماشین‌آلات که شهرداری‌ها به‌شدت با آن‌ها درگیر هستند توانسته‌ایم اقداماتی انجام دهیم. در این مدت که نرخ ارز دچار تلاطم بوده و واگذاری ماشین‌آلات به شهرداری‌ها کاهش چشم‌گیری داشته است؛ اما خوشبختانه توانسته‌ایم یک دستگاه بیل بک هو (بیل مکانیکی) را به مجموعه شهرداری اضافه کنیم که می‌تواند در کارهای عمران مجموعه بسیار کمک کند. در این راستا مدیران سازمان شهرداری و دهیاری کل کشور نهایت همکاری و پشتیبانی را انجام داده‌اند. حتی زمانی که مشکل نقدینگی داشتیم، آن‌ها بسیار کمک کرده‌اند.
یک مورد دیگر هم افتتاح چمن مصنوعی با کمک اداره ورزش و جوانان استان هرمزگان است. این چمن ورزشی مصنوعی، کیفیت بسیار بالایی دارد و به‌افتخار مجاهدت‌های شهید اسلام، «سردار سلیمانی» نام‌گذاری شده است. یکی از دیگر از خبرهای خوب و مهم، نصب تمثال شهدا، کاشی و سرامیک جدید در سطح بلوار شهر هشتبندی است که با همکاری بنیاد شهید شهر میناب و نمایندگی بنیاد شهید شهر هشتبندی به سرانجام رسیده است.
 

 صحبت پایانی...

در پایان تشکری ویژه ای از مجموعه صبح ساحل برای ارائه خدمات رسانه‌ای داریم. از همین تریبون هم می‌خواهم در موردبحث گردشگری شهر هشتبندی صحبت کنم. مقوله گردشگری در هشتبندی جای کار بسیار دارد و این شهر با تمام ظرفیت‌های خوب خود می‌تواند به‌طورجدی به این مسئله ورود کند. اقتصاد کشاورزی هشتبندی یک اقتصاد کشاورزی خوب است. از مسئولان می‌خواهم که همیاری و همدلی لازم را با کشاورزان منطقه داشته باشند. کشاورزان تلاشگری که با تمام قوا در این منطقه و با تمام شرایط بد اقتصادی، پای‌کار هستند. هشتبندی قطب کشاورزی منطقه و هرمزگان است. یک موضوع دیگر آن‌که آن‌چنان به آن پرداخته نشده است فعالیت‌های جانبی کشاورزی است. کمبود صنایع تبدیلی و صنایع بسته‌بندی در این منطقه احساس می‌شود. جا دارد که سرمایه‌گذاران به این منطقه بیایند و محصولات و فعالیت‌های کشاورزی را از نزدیک ببیند.
        
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها