مرد میانسال به طور معجزه آسایی نجات یافت

ماجرای دلهره آور حمله خرس به مرد رودانی



یک مرد روستایی در رودان مورد حمله یک قلاده خرس سیاه اسیایی خرس قرار گرفت .در درگیری خرس با این مرد 48 ساله در منطقه آبگزان پاکوه ، پا و دست  این فرد دچار آسیب شد.وی  پس از مراجعه  به مرکز درمانی تحت درمان قرار گرفت. محمد روشی که چهارشنبه گذشته به طور معجزه آسایی از دست خرس رها یافته بود  در گفتگو با صبح ساحل  به جزییات وقوع این حادثه پرداخت.
به نوشته روزنامه صبح ساحل، « چهارشنبه  25 فروردین ماه جاری بود که قصد داشتم به باغ کوچکم در اطراف کوه آبگزان سرکشی کنم، به همین علت از محل سکونتم درروستای 13 آبان،  با موتورسیکلت به همراه یکی از آشناییان به سمت کوه  راه افتادیم».
ساعت 11 ظهر بود،آن دو مرد میانسال  پس از گذشتن مسیری، به پایین کوه رسیدند و وسیله نقلیه را در گوشه‌ای متوقف و مابقی راه را پیاده طی کردند. «جلوتر از رفیقم ،راه می رفتم وکوه پیمایی می کردم 45 دقیقه ای گذشته بود که به نزدیک دره ای رسیدم ،تا باغ زیاد فاصله نداشت، نفس نفس می زدم خواستم تند تند راه بروم تا زودتر به مقصد برسم در میان راه  یکدفعه  با خرس بزرگی روبرو شدم».

 غافلگیری رویارویی با خرس 

مرد روستایی تنها در حال پیمودن بود که چشمش به خرس سیاه رنگی افتاد که  غرش کنان در حال پایین آمدن از دره بود، صدای غرش ترسناک،  او را در جای خود میخکوب کرد، انگار دست و پاهایش مال خودش نبود و نای حرکت نداشتند ،درمانده بود ،  لحظه ای به خود آمد خواست از محل فرار کند ناگهان خرس دست چپ وی را به دندان گرفت...
« نمی دانم خرس با چه سرعتی خودش را به من رساند وقت فرار نداشتم ، تا به خودم آمدم حس درد شدیدی به من دست داد، دستم در دهان این حیوان سیاه رنگ بود ، خون می ریخت، کاری از دستم بر نمی آمد ، من را روی زمین غلت می داد و با دست دیگرش به من چنگ می انداخت، حس کردم آخرین لحظات عمرم است».

 جدال 10 دقیقه ای و رهایی از مرگ 

جدال حیوان با این مرد 10 دقیقه ای به طول انجامید، مرد خسته و خون آلود امیدی به زنده بودن نداشت ، هر چقدر فریاد می کشید دوستش که خیلی دورتر  از وی بود صدایش را نمی شنید ...او تنها با خرس در کوه در حال گلاویز بود...
«فکر کنم 10 دقیقه ای از این موضوع گذشت، نفسم در نمی آمد سعی داشتم  با هر چه دم و دستم می آمد به او ضربه بزنم ، یکدفعه دیدم که خرس من را رها کرد و از محل دور شد باورم نمی شد،  تا متوجه رفتن این حیوان شدم کشان کشان  خود را از محل دور کردم  و فریاد زدم، دوستم تازه صدایم را شنید به سرعت خود را به من رساند».
 خون آلود و مجروح با کمک مرد 50 ساله همراهش، به پایین کوه رسید و به بیمارستان رودان رفت ...
«حالم بد بود به سختی از کوه پایین آمدم، در میان راه موتورسیکلت نیز پنجر شد و با مشقت زیاد خود را به بیمارستان رودان رساندم و در آنجا بعد از درمان اولیه، به درمانگاه رفتم و آمپول زدم و مقرر است  بعد از چند روز شست و شو مداوم زخم ها، برای بخیه به بیمارستان بروم». 
 

 پی گیر وضعیت سلامت مرد مجروح 

ناظر دهقانی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان  در این مورد گفت: این حادثه در منطقه آبگزان پاکوه بخش مرکزی شهرستان رودان رخ داد، یکی از شهروندان رودانی با یک قلاده خرس سیاه مواجه شده و مورد حمله قرار گرفته به طوری که از ناحیه دست و پا دچار آسیب شده و پس از مراجعه به مرکز درمانی تحت درمان قرار گرفته است. وی ادامه داد: ضمن بررسی موضوع و ملاقات با شخص مصدوم، پی گیر وضعیت سلامت وی هستیم. 

 منطقه آبگزان از جمله زیستگاه خرس سیاه 

دهقانی با بیان اینکه به احتمال فراوان توله این خرس  در همین نزدیکی ها  بوده است  افزود:  به نظر می‌رسد خرس مادر با احساس خطر و به منظور حمایت از توله ها به این فرد حمله ور شده است. وی ادامه داد:  منطقه آبگزان از جمله زیستگاه‌های بکر و اصلی خرس سیاه آسیایی  در استان هرمزگان می باشد و محل حادثه از سکونت‌گاه های انسانی فاصله دارد. به گفته دهقانی، خرس سیاه آسیایی نماد زیست محیطی استان هرمزگان و یکی از گونه‌های حیات وحش به شدت در معرض خطر انقراض است که در ایران فقط در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان پراکندگی دارد و بر اساس مطالعات انجام شده وجود این گونه با ارزش در بسیاری از مناطق کوهستانی شهرستانهای میناب، بشاگرد و رودان استان هرمزگان محرز است.معمولاً جفت‌گیری خرس سیاه در اواخر تابستان صورت می‌گیرد و پس از حدود هفت ماه معمولاً دو توله متولد می شود. در نتیجه در حال حاضر خرس‌های ماده دارای فعالیت بیشتری برای تغذیه و رسیدگی به توله ها هستند و همانند دیگر گونه‌های حیات وحش در این وضعیت، خرس‌های مادر رفتار تهاجمی شدیدتری دارند. رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان  هشدار داد که افراد محلی و سایر اشخاصی که به دلایل مختلف از جمله کوهنوردی و یافتن عسل در مناطق کوهستانی شهرستانهای مذکور حضور دارند به هیچ وجه به غارها، صخره ها و پناهگاه‌هایی که احتمال حضور خرس در آنجا بیشتر است نزدیک نشوند و در صورت مواجهه، مراتب به اطلاع اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مربوطه رسانده شود

 حمله خرس در دو سال گذشته 

گفتنی است مشابه این حادثه در 7 اردیبهشت ماه سال 98در ارتفاعات بجگوئیه جغین رودان رخ داد که دو جوان روستایی به قصد یافتن  عسل جهت تفریح و پیدا کردن عسل عازم منطقه کوهستانی «گل گل» از توابع بخش جغین شهرستان رودان رفته بودند.  یکی از آنها  مورد حمله خرس قرار گرفت  که از ناحیه سر مجروح شد. وی با کمک دوستش موفق شد از چنگال خرس نجات یابد .جزییات  این حادثه با عنوان «5 دقیقه جدال با خرس» در روزنامه شماره 3755 ، 15 اردیبهشت 1398 به چاپ رسیده است. 
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها