8 خدمه قایق با کمک نیروی دریایی سپاه در آب‌های «مسن» نجات یافتند

پاره شدن تور ماهیگیری عامل غرق شدن صیادان قشمی



صیادان یک فروند قایق صیادی در هنگام بیرون کشیدن تورماهیگیری  ، به درون دریا افتادند و با کمک نیروی دریایی سپاه در قشم  نجات یافتند.
اهل  روستای ساحلی مسن  قشم بودند و با تجربه. مانند هر روز ، صبح  زود  قایق را آماده کرده و برای صیادی دل به دریا زدند. 8 نفر بودند ودو نفری بعدی در قایق دیگر مسوول حمل  ماهی و رساندن به ساحل بودند. ساعت حدود 16، دوشنبه  30 فروردین ماه. تورهای سنگین ماهیگیری ساعتها در دریا غوطه ور بود و خدمه قایق قصد بالا آوردن آن را داشتند که ماهی  های صید شده (متو) را در قایق خالی کنند. ناگهان متوجه شدند گوشه ای از  این تور به صخره‌ای گره خورده است . هر 8 نفر خدمه یک قسمت قایق قرار گرفتند وبه شدت آن را به سمت خود می کشیدند که در همین کشاکش تور پاره شد و قایق واژگون. همه درون آب افتادند و قایق سنگین حامل چند تن  تور و ...بعد از دقایقی غرق شد .
  

ایستادن خدمه برروی یک طرف شناور

    
علی  اسلامی  مدیر عامل تعاونی رمچاه و نماینده جامع صیادی جزیره قشم  در این باره گفت:این حادثه در دو مایلی جنوب جزیره قشم ،روبروی پایگاه نیروی دریایی سپاه رخ داد که بلافاصله آنها به نجات صیادان رسیدند.وی با اشاره به اینکه این صیادان سالیان سال است که به این شغل مشغول است و همگی اهل دریا هستند افزود: قایق بعد از یک ساعت از درون دریا بیرون کشیده شد که سالم است و می توانند دوباره خدمه آن مشغول به کار شوند. 
اسلامی با بیان اینکه در لحظه اتفاق، جو حاکم بر دریا  آرام و شناورهای زیادی در آن محدوده مشغول صیادی بودند گفت: این شناور حادثه دیده به علت پارگی ناشی از تور و ایستادن خدمه برروی یک طرف شناور برای  بیرون کشیدن تور ماهگیری بود .
  

 اعلام اضطرار 

   
به گفته اسماعیل مکی زاده معاون دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان خدمه شناور حادثه دیده مجهز به سیستم مخابراتی، اعلام اضطرار کردند و بلافاصله یک فروند شناور متعلق به نیروی دریایی سپاه که در منطقه حضور داشته پس از دریافت پیام وارد عمل شده وهر۸ نفر صیاد مضطر را که پس از غرق شدن شناورشان گرفتار امواج شده بودند را نجات داده و درسلامت کامل به محل امن منتقل کردند.
وی  ضمن قدردانی از مشارکت و حضور به موقع نیروی های ندسا در این عملیات نجات اظهارداشت: در راستای امضای تفاهمنامه همکاری منعقده فی مابین اداره کل بنادر و دریا نوردی هرمزگان با ارگانهای دریایی استان در جهت تعمیق و گسترش همکاریها در امر جستجو و نجات دریایی خوشبختانه هم افزایی لازم ایجاد و در صورت لزوم مشارکت کلیه ارگانها دریایی استان را درمواجهه با حوادث احتمالی خواهیم داشت.مکی زاده  خاطرنشان کرد: آموزشهای لازم نیز پیرامون مباحث تخصصی، استاندارد و روز آمد جستجو و نجات در مانورهای که درپهنه آبی استان با حضور ارگانها دریایی بشکل دوره ای برگزار می شود باز آموزی می شود.

 صیدماهی به روش‌پرسان

   
گفتنی است : صیادان نامبرده که مجوز صید نداشتند به روش پرسان دو قایقی ،اقدام به صید ماهی می کردند که این روش به صورت گروهی توسط صیادان انجام می شود.عمدترین صید صیادان در حوزه رمچاه، ساردین و متو ماهیان هستند که به وسیله دو شناور پرساین و به صورت هدفمند و با تناژ بالا صورت می‌گیرد و در هر دو شناور 10 تا 12 نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها