در موج چهارم ویروس هزارچهره ،بی‌درنگ جولان می‌دهد

پاتک مجدد کرونا



نفس به شماره افتاده، سطح اکسیژن خون به‌تدریج در حال پایین رفتن است، ویروس مانند خوره به جان ریه افتاده، به بافت‌های آن چنگ می‌زند، عضلات شکم فرورفته و قفسه سینه تند تند بالا و پایین می‌رود، عرق کرده وبی قرار است و کبود. صدای زجرکشیدنش به‌وضوح شنیده می‌شود، دو خط موجدار مانیتورینگ علائم حیاتی، به‌سرعت در حال عبور است. جریان اکسیژن دستگاه صد در صد است اما به علت تخریب کامل ریه اکسیژن به بدن نمیرسد. کادر درمان مضطرب بالای سر او حاضر می‌شوند به‌سرعت عملیات قلبی و ریوی انجام می‌دهند. دقایق دردناکی می‌گذرد و سپس خط مانیتورینگ صاف می‌شود. به علت سچوریشن خون پایین (افت سطح اکسیژن خون)، ارست تنفسی (ایست قلبی_ تنفسی)، بیمار اکسپایر (فوت) شد. این جمله‌هایی است  که بر روی پرونده پزشکی بیمار حک می‌شود و دقایقی بعد صدای فریاد و گریه‌های سوزناک خانواده پشت درهای «آی سی یو» به گوش می‌رسد ...

   

ابر سیاه کرونا بر روی هرمزگان

به نوشته روزنامه صبح ساحل، 13 نفر جان دادند. 13 نفری که فقط در 24 ساعت آن‌هم ناشی از کرونا نفس‌شان بند آمد و به خاک سرد سپرده شدند. روز سیاهی بود یکشنبه گذشته پنجم اردیبهشت‌ماه جاری. روزی که این آمار اعلام شد و استان را شوکه عجیبی برد. آخرین باری که این آمار تلخ بیان شد حدود تیرماه سال 99 در اوج شیوع کرونا بود و  سپس آمارها پایین و پایین آمد و بخش کووید یکی یکی تعطیل شدند؛ اما در زمستان دوباره آمارها فوتی‌ها خود را بالا کشید ولی بازهم به این عدد نرسید.

 در آغاز هفته جدید، هرمزگان با داشتن 9 بخش کووید، فاجعه مرگباری را تجربه کرد. شنبه (چهارم اردیبهشت‌ماه) 7 نفر شامل یک خانم ۳۴ ساله از جاسک، سه خانم ۵۳ تا ۷۲ ساله از بندرعباس و سه مرد ۵۰ تا ۷۳ ساله از بندرعباس جان خود را از دست دادند و روز بعد 13 نفر از شهرستان‌های بندرعباس (شش نفر)، میناب (سه نفر)، قشم (سه نفر) و بندرلنگه (یک نفر) به جمع لیست فوت شدگان کرونایی قرار گرفتند.

   

 مرگ 23 نفر در طی سه روز

از شنبه تا دوشنبه این هفته 23 نفر کرونایی در بخش‌های آی سی یو فوت شدند این در حالی است که هفته گذشته 9 نفر شامل 6 خانم و 3 آقا در سنین حدود 60 تا 81 ساله چشم از دنیا فرو بستند. در این 3 روز آغاز هفته، شمار جان‌باختگان حدود 23 تا 83 ساله به هزار و 122 رسیدند. تعداد بستری‌شدگان در» آی سی یو» به 72 نفر و بستری بدحال وخیم به 16 نفر رسیده است.

  

 داغ هرروزه جان دادن‌ها

موج چهارم کرونا بار دیگر در سایه بی‌تدبیری مسئولین در بازگشایی سفرها و...در اسفندماه و آغاز سال نو و بی‌توجهی و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی شهروندان اتفاق افتاده و سبب شده است تا اکثر استان‌های کشور ازنظر رنگ‌بندی قرمز شوند و محدودیت‌هایی را برای مردم، کسب‌وکارها، فعالیت‌های فرهنگی به دنبال داشته باشد. این ویروس هزارچهره این روزها بی‌درنگ در حال جولان دادن است و علاوه بر ایجاد مشکلات مختلف و تأثیر نامقبول در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرده است. کرونا همچنان تاخت‌وتاز می‌کند و با استفاده از فرصت عادی انگاری شرایط از سوی مردم، در شهر و روستا جولان می‌دهد. آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کرونایی روزانه با شیب تندی رشد می‌کند و تا جایی که مسئولین بهداشت و درمان با دلهره، ادامه این روند را موجب خارج شدن شرایط از کنترل و بروز بحران اعلام می‌کنند.

     

امید به رسیدن واکسن

وضعیت کشور قرمز است و خطرناک، همه امیدمان به رسیدن واکسن است که لااقل عزیزانمان در برابر این ویروس وحشی در امان باشند. این روزها توزیع واکسن چالش شده برای همه، حرف‌وحدیث‌های زیادی در این مورد است که با این تفاسیر امیدواریم زودتر مردمان واکسینه شوند و شاهد مرگ‌ومیرها کرونایی نباشیم. اکنون واکسن‌های واردشده به استان هرمزگان به گروه‌های هدف ازجمله کادر درمان و بهداشت، افراد دارای بیماری‌های خاص و جانبازان بالای ۵۰ درصد تزریق می‌شود و در صورت افزایش جامعه هدف و امکان تزریق به مردم عادی، این موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود. اینک تا واکسیناسیون عمومی تنها راه مقابله و پیشگیری از ابتلا به این ویروس، رعایت پروتکلهای بهداشتی، بهخصوص پرهیز از تجمعات و دورهمی ها، رعایت فاصله‌های اجتماعی و زدن ماسک است.

  

 کرونای چموش هندی

هنوز کرونایی چینی را هضم نکرده بودیم که کرونایی انگلیسی وارد میدان شد و جنگیدن با آن به‌مراتب سخت‌تر. این روزها نیز خبر ورود مهمان ناخوانده دیگر که چموش‌تر از آن دو است شنیده می‌شود. کشنده‌تر و بی‌رحم‌تر. به گفته منابع رسمی از سوی مسئولین بهداشت و درمان هنوز گویا خبری از این ویروس در کشور نیست و موردی از کرونای هندی در هرمزگان گزارش نشده است. قدرت سرایت گونه کرونای هندی چندین برابر ازکرونای چینی بیشتر است و تشخیص آن با آزمایش‌های مکرر و به‌سختی است.

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مورد گفت: البته علائم و خصوصیات کرونای هندی ازنظر علمی رسماً منتشرنشده است ولی علائم آن احتمالاً هم مانند کرونای چینی، تب، لرز، دل‌درد و دل‌پیچه و علائم تنفسی است.

وی استفاده از ماسک در همه مکان‌ها و در مکان‌های سربسته استفاده از دو ماسک، پرهیز از تجمع و مهمانی‌ها از مهمترین راه‌های پیشگیری از کرونا هندی دانست و به افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و در جامعه پرخطر قرار دارند بیشتر از قبل توصیه کرد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی به نگرانی از ورود این ویروس از مرزهای شرقی استان و مرزهای آبی اشاره و تأکید کرد که اداره بنادر و شیلات باید از به‌کارگیری صیادان هندی که تردد به کشورشان دارند خودداری کنند.

نوروزیان در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از شیوع کرونای هندی در استان اظهار داشت: از تمامی مسافران و خدمه کشتی‌ها مخصوصاً کسانی که از کشور هند وارد می‌شوند تست کرونا گرفته می‌شود.

   

 51 هزار کرونا مثبت نقض قرنطینه کردند

بیش از 6 هزار و 500 نفر در هرمزگان در قرنطینه منازل هستند که بر اساس شنیده‌ها خیلی از  افراد قرنطینه را شکستند و از منازل خارج شدند. این افراد خواسته و ناخواسته قاتلانی هستند مخصوصا کسانی که از کشور هند وارد می‌شوند که در شهر می‌چرخند و جان‌های را می‌گیرند.

 معاون کل وزیر بهداشت با انتقاد از رفتار برخی شهروندان در نقض قرنطینه گفت: متأسفانه ۵۱ هزار نفر از افراد کرونا مثبت، بی‌توجه به این موضوع کیلومترها از شهر خود دور شدند و در فروردین‌ماه نیز ۲۱ درصد افراد این تخلف را انجام دادند.

ایرج حریرچی ادامه داد: بنابراین اگر فرد ناقل را شناسایی و بتوانیم ۱۴ روز از جامعه دور نگه داریم، زنجیره انتقال ویروس قطع می‌شود. وی افزود: در جلسه کمیته امنیتی - اجتماعی وزارت کشور ، قرار بر این شد وزارت بهداشت موارد تخلف را اعلام و نیروی انتظامی ناظر بر رعایت آنها باشد و اعمال قانون کند.

معاون کل وزیر بهداشت با اعلام اینکه در طرح قبل که ۲۰۰ هزار تومان جریمه برای متخلفان تعیین شد، برخی افراد محدودیت‌ها را رعایت نکردند، گفت: بر این اساس مشخص شد این میزان بازدارنده نبوده است.

او افزود: بااین‌وجود ما در تعیین جریمه قدرت اقتصادی مردم را در نظر گرفته‌ایم و هدفمان بر این است که بدون جریمه، افراد را در منزلشان نگهداری کنیم. وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، تأکید کرد: اما سطح مطلوب ما ۹۰ درصد است.

او افزود: متأسفانه در بدنه میانی اجرایی تا رده‌های پایینی نظارت‌های میدانی کافی نمی‌شود که بخشی از آن مربوط به آماده نبودن زیرساخت‌های کشور است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها