جشن گلریزان هرمزگان به صورت مجازی در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود

خیران حامی مجرمان غیر عمد



احمد مرادی نژاد مدیر نمایندگی ستاد دیه هرمزگان کل بدهی  این  زندانیان دربند جرائم غیر عمد  در استان را بالغ‌بر 973 میلیارد ریال  ذکر کرد  و گفت: در حال حاضر 41 نفر زندانی محکومیت مالی  و 3 نفر به علت  مهریه در زندان‌های استان هستند. به گفته وی.  ستاد دیه هرمزگان آماده دریافت کمک‌های نقدی خیران از طریق تلفن همراه و یا شماره‌حساب ۰۱۰۶۱۱۰۰۳۱۰۰۷و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۳۶۷۰۶ بانک ملی است.دیه، چک، مهریه و نفقه از مهم‌ترین جرائم غیر عمد مالی زندانیان هرمزگان است.

    

زندگی یاسر درمانده در زندان

 جوان است و درمانده . روزها و شب‌ها را با خیره شدن  بر روی عکس فرزندان و رویاهایش  می‌گذراند. بلاتکلیف است و تنگدست . نمی‌داند از  پشت میله‌های  زندان چطوری مبلغ مهریه  را تهیه و پرداخت کند. سال95بود و دلباخته .دل به دختری یکی از آشناییان بسته بود و پای سند ازدواج با مهریه 14سکه‌ای را امضاء کرد.

یاسر32 ساله  شاید هیچ‌وقت فکرش را  نمی‌کرد بعد از 2 سال زندگی بر زیر یک سقف ،  به علت مهریه پایش به زندان باز شود و در زیر سقف سلول عمر را بگذراند. او  با امضاء سند حامل مقدار معین مهریه و مبلغی وجه نقد که می‌دانست با شغل کارگر کارمزدی  از عهده پرداختش برنمی‌آید، بدهکاری  حدود 150میلیون تومانی  را برای خود تراشید.

در آغاز زندگی مشترک ، هر دو نفر ( یاسر و مهناز)  احساس آرامش و خوشبختی داشتند  در این میان دختر زیبایی متولد شد اما کم‌کم ، آن روی سکه زندگی آن‌ها،خودش را نشان داد و اختلافات روزبه‌روز ریشه دواند در همین حین  نوزاد پسری پا بر روی این زمین گذاشت. گویا با آمدن این فرشته کوچولو نیز زندگی  آن‌ها رنگ خوشبختی به خود ندید.مهناز به علت بیکاری گاه‌به‌گاه یاسر و ناسازگاری، صبرش تمام شد در سال 99 به دادگاه رفت و درخواست طلاق و مهریه نمود. تا آنکه رأی دادگاه برای پرداخت مهریه صادر شد و یاسر باید  حدود 150 میلیون تومان  بابت 14 سکه و مبلغی وجه نقد  به نرخ روزبه مهناز پرداخت می‌نمود اما وی که کارگر روزمزد بود و وضع اقتصادی نامناسبی داشت نتوانست این مبلغ را فراهم کند و در فروردین‌ماه امسال  پایش به زندان باز شد. مدتی قبل پرونده مددجو بر روی میز ستاد دیه  استان قرار گرفت ومسوولان ستاد دیه ، موفق شدند پرداخت هزینه‌ها را اقساطی نمایند. او باید  یک سکه را پرداخت کند  و هر 8 ماه یک‌بار نیز  هزینه  یک سکه را پرداخت نماید. این جوان  از آنجایی‌که وضع مالی خانواده‌اش  نیز  نامناسب است از تأمین این مبالغ هزینه  عاجز است و امیدش به دستان خیران و نیکوکاران است که با کمک آن‌ها بتواند از زندان رهایی یابد.

   

 مهریه 50 سکه‌ای

مرتضی  کمتر از یک ماه است که به علت ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان به سر می‌برد . این جوان 38 ساله ، 4 سال گذشته دلش به دل  دختر عمومیش  گره  خورد و مدتی بعد علیرغم مخالفت خانواده،  به نامزدی هم درامدند و درهمان سال با مهریه 50 سکه بهار آزادی ، ازدواج کرد. آن‌ها در اوایل زندگی، روزهای خوبی را داشتند و با کارگری و کمک خانواده روزگار می‌گذرانند،  دو سال  بعد صاحب دختری به نام رؤیا  شدند...

روز به روز به علت تورم زندگی سخت شده بود و مرد با دستمزد شاگردی  دریکی از مغازه‌ها، نمی‌توانست خرج خانواده‌اش را به دست آورد. این امر باعث اختلاف و درگیری بین آن‌ها شده بود وحرفهای تلخ و کنایه‌آمیزی میانشان ردوبدل می‌شد.رؤیا نیز در این کش‌وقوس‌های زندگی مادر و پدرش قد می‌کشید تا آنکه تولد 2 سالگی را پشت سر گذاشت اما بدون حضور پدر.  پدر به علت ناتوانی در پرداخت مهریه  در زندان به سر می‌برد. همسر مرتضی یک سکه را بخشیده بود و درخواست 49 سکه را دارد.

   

 شراکت ناموفق

حسن 38 ساله با هزار امید و آرزو با شراکت یکی از دوستانش سوپرمارکتی راه  انداخت. در قرارداد قیدشده بود که 45 درصد پول شراکت  78 میلیون تومان  به‌حساب دوستش ( مهران)واریز کند.  همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رفت تا اینکه بحران کرونا از راه رسید و حسن نتوانست سود چندانی از این درآمد مغازه حاصل کند . مهلت قانونی این شراکت به اتمام رسید و او در توان پرداخت مبلغ قرارداد به شریکش را نداشت. مهران از حسن شکایت کرد و حسن به پرداخت 305 میلیون تومان به مهران محکوم شد. مدتی گذشت مالباخته با داشتن دو فرزند از هر دری زد تا مبلغ موردنظر را به دست آورد . 100 میلیون تومان فراهم شد و مابقی را به‌صورت قسطی پرداخت کند . مدتی گذشت اما توان بازپرداخت نداشت تا آنکه راهی زندان شد.  این جوان درمانده بعد از خدا  امیدش به خیران است که کمکش کنند.

  

 نوزدهمین جشن گلریزان  در هرمزگان

ماه رمضان است  و ماه مهربانی. ماه کمک کردن به نیازمندان. هر ساله قبل از شیوع کرونا جشن گلریزان با حضور خیران برگزار می شد اما نوزدهمین جشن گلریزان هرمزگان امسال به صورت مجازی از طریق پویش‌های مردمی در فضای مجازی و صداوسیما برای کمک به زندانیان جرائم غیرعمد و دیه استان برپا می‌شود.

 به گفته علی صالحی رئیس کل دادگستری هرمزگان سال گذشته با مشارکت خیران نیک اندیش ۲۰۶ نفر از زندانیان دیه و جرائم غیرعمد با بدهی افزون بر یکهزارو ۲۲۰ میلیارد ریال از زندان‌های هرمزگان آزاد شدند.امسال نیز همچون سال گذشته، جشن حضوری و عمومی گلریزان به دلیل شیوع ویروس کرونا در هرمزگان برگزار نمی‌شود و ستاد دیه به منظور جذب حداکثری کمک‌های مردمی و بهره مندی از ایام پرفضلیت ماه مبارک رمضان برگزاری جشن های غیرحضوری در قالب گلریزان‌های رادیو و تلویزیونی و پویش‌های مردمی درفضای مجازی، ارسال پیامک و تبلیغات و اطلاع رسانی محیطی را جایگزین آن کرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها