صبح‌ساحل علت قطعی‌های آب در برخی نقاط هرمزگان را بررسی کرد:

معمای بی‌آبی در روزهای سوزناک



قطعی آب، افت فشار و قطعی برق کلماتی که فصل گرما با خود به هرمزگان می‌آورد. هرساله با گرم‌شدن هوا در هرمزگان، افت فشارهای مکرر به چشم می‌خورد و موجب گلایه شهروندان می‌گردد. اما عدم بارندگی در سال گذشته، این موضوع را سخت‌تر از پیش می‌کند. به گفته «احد وظیفه»، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی،  ۴۳ درصد کم بارشی در ایران از مهرماه تاکنون به‌نوعی رکورد در حوزه خشکسالی محسوب می‌شود. مشابه این شرایط را در سال ۱۳۸۷ که خشک‌ترین سال آبی ایران بود، تجربه کرده بودیم. امسال هم به‌نوعی یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی در ایران است. رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کم‌آبی در هرمزگان را بی‌سابقه خوانده و می‌گوید:«میانگین بارش بلند مدت در هرمزگان ۱۳۹ میلیمتر گزارش شده است این درحالیست که طی هفت ماه اخیر تنها ۱۲ میلیمتر بارش در این استان داشتیم بنابراین با کاهش ۹۱ درصدی بارش‌ها در این منطقه مواجه هستیم». طی هفته‌های گذشته، مشکلات آب شرب محلات، طاقت مردم را به طاق رسانده‌است. وضعیت بحرانی کرونا و قرمز بودن شهرهای استان، وجود آب در هر منزلی را پر اهمیت‌تر کرده‌است. در ادامه به گلایه شهروندان درباره قطعی‌های آب و برای پاسخ به حرف‌های مردم به گفت‌وگو با قائم مقام مدیرعامل آبفای هرمزگان می‌پردازیم.

   

 مردم: از بی‌آبی خسته‎‌ایم
به نوشته روزنامه صبح ساحل، تابستان که شروع می‌شود، قطعی‌های آب در اقسا نقاط هرمزگان نیز آغاز می‌شود. گلایه شهروندان و بی‌جواب ماندن پرسش‌هایشان هرساله ادامه دارد. پایان سال 99 بود که شایعه‌ی جیره‌بندی آب در بندرعباس به راه افتاد اما مسئولان این امر را تکذیب کردند، درحالی که، شهروندان بندرعباسی معتقد بودند آب جیره‌بندی است.به طوری که، روزانه آب طبق ساعاتی مشخص در هر منطقه قطع و وصل می‌شد. افت فشار همواره در بندرعباس و روستاهای اطراف تا اوایل فروردین‌ماه 1400 ادامه دار بود اما بعداز آن شرایط آب شرب بهبود یافت. دیری نگذشت که ساکنین محلات شهرک پیامبر اعظم، روستای فورخورج و محله پاکوه میناب از اواخر فروردین‌ماه به طور مکرر از کمبود و افت فشار آب گله‌مند بودند. یکی از ساکنین محله دوهزار بندرعباس می‌گوید:«از 29 فروردین‌ماه نزدیک به دوهفته است که آب نداریم. به هر سازمانی که تماس می‌گیریم یا مراجعه کردیم، تنها با گفتن «پیگیری می‌کنیم»، ما را دلخوش می‌کنند اما خبری از وصل‌شدن آب نیست. حدود 50 خانه هستیم که تنها دو ساعت آب وصل خواهد شد و بعداز آن باید تا فردا صبر کنیم». به گفته ساکنین شهرک پیامبر اعظم نیز قطعی ادامه‌دار آب در این منطقه وجود دارد و مسئولان برای این مشکل چاره‌ای اتخاذ نمی‌کنند. این قطعی‌ها تنها شامل این مناطق بندرعباس نمی‌شود، محلات متعددی از کمبود یا افت فشار گلایه داشتند. به سراغ ساکنین محله پاکوه میناب که رفتم، از قطعی‌های مکرر آب خسته شده بودند. یکی از ساکنین این محله می‌گوید: «2 سال پیاپی است که آخرشب تا صبح آب قطع می‌شود، این مشکل در ماه مبارک رمضان که رفع نشده، بلکه فشار آب بسیار ضعیف‌تر شده‌است». این مشکل در روستای فورخورج از توابع بخش مرکزی استان نیز وجود دارد. به گفته یکی از اهالی این روستا، دو روزی یکبار آب به مدت 4ساعت وصل خواهد شد، حتی در این ساعات نیز آب با افت فشار زیادی همراه است. معضل بی‌آبی در هرمزگان، همواره در سطح استان وجود دارد. در وضعیت قرمز کرونا، آب لازمه‌ی بهداشت فردی و اجتماعی در جامعه به‌شمار می‌رود.
 
گفت‌وگو با «احمد شاکری»، قائم مقام مدیرعامل آبفا هرمزگان، درباره وضعیت آب شرب:

  
 مصرف نادرست مردم در فصل گرما
«احمد شاکری»، قائم مقام مدیرعامل آبفا هرمزگان است که اردیبهشت سال99 به این عنوان شغلی منصوب شد. او می‌گوید:« فصل گرما باعث استفاده بیش‌ازحد مردم از آب شرب می‌شود که این یکی از علل‌های کمبود آب با شروع فصل گرما در استان محسوب می‌شود». گفت‌وگو با شاکری را می‌خوانید.
 
 علت کمبود آب روستای فورخورج چیست؟
آب روستای فورخورج، نسبت به جمعیت و سرانه همواره درحال انجام است. اما گرمای هوا و عدم بارندگی در سال گذشته و خشک‌شدن سایر منابع آبی این روستا، باعث افزایش مصرف شبکه آب شده و ساکنین این روستا با مشکل کمبود آب مواجه هستند. ما به دنبال تعویض و ارتقای تاسیسات درون چاهی این روستا هستیم و طی دو الی سه هفته آینده، این مشکل رفع خواهد شد.
 
چرا شهرک پیامبر اعظم و محله دوهزار مشکل افت فشار دارند؟
گزارشی مبنی بر مشکل آب شرب در این دو محله اعلام نشده‌است اما به طور کلی، بیشتر مجتمع‌هایی که در ارتفاع هستند، همچنین کوچک‌بودن مخزن آب یا نداشتن مخازن، با کمبود آب مواجه هستند. خوشبختانه موضوع تامین آب بندرعباس نسبت به سال گذشته، بهبود یافته‌ و بندرعباس درحال حاضر از لحاظ تامین و تولید نسبی پایداری برخوردار است. همچنین با اقدامات موثری که درحال انجام است، اگر محله‌ای با افت فشار همراه است، مشکل آن رفع خواهد شد. همانطور که گفته شد، مشکل محلات دوهزار و محله پاکوه میناب گزارشی مبنی بر قطعی آب اعلام نشده‌ یا این موضوع سریعا رفع شده‌است.
  
 آیا مصرف آب مردم در تابستان با افزایش همراه است؟
بله، با وجود کرونا و موضوع رعایت‌کردن پروتکل‌های بهداشتی، همچنین افزایش شدت گرما مصارف را افزایش می‌دهد. زمانی‌که، مصرف روند صعودی داشته باشد، شبکه توزیع آب ناپایدار خواهد شد و درنهایت مشکل افت فشار و قطعی‌های مکرر آب در برخی محلات به وجود می‌آید.
 میزان بارندگی هرمزگان نیز در سال گذشته، بسیار ناچیز بود، به طوری که خشکی بسیاری از سدها و منابع آبی طبیعی استان را تهدید می‌کند. اما با وجود آب شیرین‌کن و تصفیه‌خانه‌ها در سطح استان، تا حدودی این مشکلات رفع می‌شود و تولید نسبی پایدار شکل خواهد گرفت. اما این بدان معنا نیست که درحال حاضر هیچ کمبودی وجود ندارد و هر فرد به میزان دلخواه آب استفاده کند. مردم همواره باید مصرف و صرفه‌جویی را مدیریت کنند تا تابستانی با کمترین مشکلات آبی را پشت سر بگذاریم.

منتشر شده: 1
پورزاد
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
زیباشهرهم خیلی فشارآب کم است ودرساعاتی اصلا آب ندارد
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها