فرود هلی کوپتر مریخی ناسا در منطقه‌ای جدید



ناسا از پرواز «هلی‌کوپتر اینجنیوتی» خبر داد و زی بیانیه ای گفت: اخیرا پنجمین پرواز خود را به‌شکل یک‌طرفه انجام داده است تا روی بخش دیگری از مریخ که «مثل پنکیک صاف است» فرود بیاید. مریخ‌نورد «پرسویرنس» تصاویری از این پرواز ثبت کرده است.

به نوشته ی نیویورک تایمز، هلی‌کوپتر مریخی اینجنیوتی (نبوغ) ناسا پروازی یک‌طرفه انجام داد و به سمت عقب بازنگشت. اینجنیوتی در ماه گذشته‌ی میلادی به نخستین هلی‌کوپتری تبدیل شد که در دنیایی دیگر به پرواز درمی‌آید. پرواز جدید اینجنیوتی که پنجمین صعود این هواگرد به آسمان مریخ محسوب می‌شود دیروز انجام شد.

اینجنیوتی در این پرواز با موفقیت مسیری طولانی‌تر از یک زمین فوتبال را طی کرد و به یکی دیگر از بخش‌های مریخ (با سطح تخت) رسید. ناحیه‌ای که اینجنیوتی در آن فرود آمده قرار است در ماه پیش رو در نقش پایگاه عملیاتی این هلی‌کوپتر ظاهر شود. اینجنیوتی در مرحله‌ی جدید مأموریت خود در نقش دیده‌بان برای مریخ‌نورد رباتیک پرسویرنس (استقامت) ظاهر می‌شود. 

اینجنیوتی دوره‌ی پرواز پیشین خود را تکرار کرد و در ارتفاع ۱۶ فوت (۴٫۹ متر) مسیری ۴۲۳ فوتی (۱۲۹ متری) را به سمت جنوب پرواز کرد. هلی‌کوپتر مریخی ناسا به‌جای دور زدن به سمت جایگاه اولیه، متوقف شد و ارتفاع بیشتری گرفت تا به ۳۳ فوتی (۱۰ متری) سطح مریخ برسد و تصاویری از آن ناحیه ثبت کند. اینجنیوتی ۱۰۸ ثانیه پس از بلند شدن از سطح مریخ، فرود آمد.

  

پنجمین پرواز هلیکوپتر مریخی اینجنیوتی / نبوغ ناسا تصویر اول

 

در جریان پنجمین پرواز، دوربینی که روی مریخ‌نورد پرسویرنس قرار داده شده بود توانست تصاویری از هلی‌کوپتر اینجنیوتی ثبت کند

اینجنیوتی همچون چهار پرواز پیشین به‌صورت خودکار پرواز کرد و هیچ کمکی از افرادی که روی زمین بودند دریافت نکرد. این هلی‌کوپتر مریخی برنامه‌ی پروازی را اجرا کرد که چند ساعت قبل از زمین برای آن فرستاده شده بود. مهندسان ناسا سه ساعت پس از فرود موفقیت‌آمیز اینجنیوتی خبر این پرواز را رسانه‌ای کردند. در این فرایند ابتدا داده‌های موفقیت‌آمیزبودن پرواز از اینجنیوتی به پرسویرنس ارسال شد و سپس از این مریخ‌نورد به مدارگردی در اطراف مریخ رسید تا از طریق آن به مهندسان ناسا برسد.

 اینجنیوتی که ۱٫۶ فوت (۱۸٫۲ سانتی‌متر) طول دارد و وزنش به چهار پوند (۱٫۸۱ کیلوگرم) می‌رسد، پروژه‌ای ۸۵ میلیون دلاری است که در کنار مریخ‌نورد ۲٫۷ میلیارد دلاری پرسویرنس قرار می‌گیرد. این مریخ‌نورد در جست‌و‌جوی نشانه‌های زندگی در مریخ است. هلی‌کوپتر ناسا درحالی‌که در بخش پایینی مریخ‌نورد جاگذاری‌ شده بود به مریخ سفر کرد. پرسویرنس در ماه فوریه‌ی ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) به مریخ رسید. 

براساس برنامه‌های ناسا، پس از استقرار اینجنیوتی روی سطح مریخ در اوایل ماه آوریل ۲۰۲۱ (اواسط فروردین ۱۴۰۰)، اعضای تیم مهندسی این هلی‌کوپتر یک ماه زمان و اجازه‌ی پنج پرواز در اختیار داشتند تا نشان دهند که پرواز کنترل‌شده روی سطح مریخ انجام‌شدنی است؛ جایی که تراکم اتمسفر در سطح تنها یک درصد از تراکم اتمسفر کره‌ی زمین است.

قرار بود اینجنیوتی از پرسویرنس جدا شود تا مأموریت‌های پروازی خود را انجام دهد و پرسویرنس سراغ اکتشافات علمی برود. با‌ این‌حال مدیران ناسا تصمیم گرفتند مأموریت هلی‌کوپتر را تمدید کنند. نخستین پرواز اینجنیوتی شامل بلند شدن تا ارتفاعی کوتاه و سپس فرود آمدن بود؛ اما هلی‌کوپتر در پروازهای بعدی به طرفین نیز حرکت کرد تا تمامی برنامه‌هایی را که ناسا برای آن تدارک دیده بود به‌طور کامل انجام دهد. 

جاشوا راویچ، مدیر مهندسی فنی اینجنیوتی، با انتشار پستی در وبلاگ رسمی ناسا می‌گوید سیستم قدرت، دستگاه‌های تولیدکننده‌ی گرما، سیستم ناوبری و پره‌ها همگی به‌خوبی کار کرده‌اند. راویچ می‌گوید اینجنیوتی از آن‌چه که ناسا انتظار داشته قوی‌تر ظاهر شده است. 

 

 

پنجمین پرواز هلیکوپتر مریخی اینجنیوتی / نبوغ ناسا تصویر دوم

  

  دوربین Mastcam-Z پرسویرنس تصاویر اینجنیوتی را لحظاتی پس از پایان پنجمین پرواز ثبت کرد

موفقیت‌های مأموریت مریخ باعث شد اینجنیوتی نه‌تنها در نقش نمونه‌ای برای اثبات کارا بودن فناوری اولیه مورد استفاده قرار گیرد بلکه بتوان از آن به‌عنوان دستگاهی برای شناسایی محیط اطراف استفاده کرد تا دانشمندان پرسویرنس بتوانند بهتر محیط اطراف را کاوش کنند. مهندسان ناسا می‌گویند پرسویرنس قرار است به‌مدت چند ماه ناحیه‌های اطراف محل فعلی اینجنیوتی را کاوش کند. چهارمین پرواز با هدف پیدا کردن مکان جدیدی برای اینجنیوتی انجام شد.

راویچ در ادامه‌ی بیانیه‌ی ناسا می‌گوید نقشه‌هایی مخصوص که توسط مهندسان پروژه‌ی اینجنیوتی در کنار هم قرار داده شده‌اند نشان دادند محل جدید این هلی‌کوپتر مریخی «مثل یک پنکیک، صاف است». پرسویرنس در جریان انجام چهارمین پرواز اینجنیوتی بیش از ۲۵۰ فوت (۷۶ متر) از آن فاصله داشت و توانست با موفقیت صدای پره‌های اینجنیوتی را در هوای مریخ ثبت کند.

دیوید مایمون، دانشمند ارشد مسئول میکروفون مریخ‌نورد ناسا، می‌گوید: «خوش‌شانس بودیم که توانستیم هلی‌کوپتر را از چنین فاصله‌ای ثبت کنیم. این صدای ضبط‌شده معدنی طلا برای ما به‌منظور درک کردن اتمسفر مریخ خواهد بود».

پس از انتقال اینجنیوتی به پایگاه جدیدش، اکنون تمرکز اعضای تیم پرسویرنس مجددا به مطالعات علمی این مریخ‌نورد معطوف می‌شود. این مطالعات در جریان انجام پروازهای آزمایشی اینجنیوتی تا حد زیادی به حالت تعلیق درآمده بودند. باب بالارام، مهندس ارشد اینجنیوتی، می‌گوید برنامه‌ی ناسا این است که پروازهای بعدی این هلی‌کوپتر باعث کند شدن سرعت اکتشافات علمی پرسویرنس نشوند. انتظار می‌رود هلی‌کوپتر مریخی ناسا در ماه جاری میلادی یک یا دو پرواز دیگر انجام دهد. 

منبع: ناسا، زومیت

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها