ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد



ثبت نام داوطلبان نامزدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از صبح امروز در وزارت کشور آغاز شد تا ماهها گمانه‌زنی درباره داوطلبان این انتخابات به پایان برسد و گزینه‌های داوطلب رسمی و محتمل مشخص شود.

به گزارش صبح ساحل، تالار بزرگ وزارت کشور از ساعت ۸ صبح امروز-سه شنبه-۲۱ اردیبهشت به روی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری باز شد و این افراد تا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ (به مدت ۵ روز) می توانند داوطلبی خود در این انتخابات را در وزارت کشور ثبت کنند.

بر اساس اطلاعیه شماره ۱۴ وزارت کشور و به استناد ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط رجال مذهبی، سیاسی، ایرانی الاصل، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. بر این اساس دفتر انتخابات معاونت سیاسی وزارت کشور  پروسه انتخابات و برنامه ریزی های مربوط به آن را از اسفند ماه سال گذشته آغاز کرد. در نخسین گام و در یازدهم اسفند۹۹، معتمدین جهت تشکیل هیات اجرایی مرکزی توسط وزیر کشور معرفی شدند.

پس از این مرحله، وزیر کشور امروز و همزمان با آغاز ثبت نام دواطلبان، دستور شروع انتخابات را به فرمانداران صادر کرد. بر اساس قانون انتخابات فرمانداری ها سه روز مهلت دارند تا هیات های اجرایی را تشکیل دهند و این هیات ها تا ۲۳ اردیبهشت تشکیل خواهد شد.  همزمان با تشکیل این هیات ها، وزارت کشور از صبح امروز به مدت ۵ روز میزبان داوطلبان نامزدی در انتخابات است و این پروسه ساعت ۶ روز ۲۵ اردیبهشت به پایان خواهد رسید. آنطور که در اطلاعیه وزارت کشور آمده و بر اساس ماده ۵۵ قانون، اصل شناسنامه عکس دار و چهار (۴) برگ تصویر کلیه صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر آن و دو (۲) قطعه عکس ۴ × ۶ جدید به عنوان مدارک ثبت نام مورد نیاز است.

پس از پایان ثبت نام ها، مرحله بعدی انتخابات با نقش آفرینی شورای نگهبان پیش خواهد رفت و این شورا از صبح ۲۶ اردیبهشت تا عصر ۳۰ اردیبهشت به مدت ۵ روز صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات را بررسی و احراز خواهد کرد.

با پایان پروسه احراز صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان، اسامی تایید صلاحیت شده روزهای پنجم و ششم خرداد از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد تا مردم نامزدهای نهایی انتخابات را شناخته و درباره آنها تصمیم گیری کنند.

از صبح روز هفتم خرداد و به مدت ۲۰ روز نامزدهای تایید صلاحیت شده فرصت دارند تا برنامه ها، دیدگاهها و آرای خود را با مردم در میان گذاشته و خود را به رای دهندگان معرفی کنند. این فرآیند معرفی و تبلیغات نامزدها عصر ۲۶ خرداد به پایان می رسد و روز بعد یعنی ۲۷ خرداد هرگونه تبلیغی برای نامزدها یا از سوی آن ها ممنوع خواهد بود.

 اخذ رای از نخستین ساعات روز ۲۸ خرداد آغاز خواهد شد و وزارت کشور درباره ساعت پایان رای گیری با توجه به شرایط جاری تصمیم خواهد گرفت.

پیش بینی تعداد داوطلبان نامزدی از گروه ها و جریان های سیاسی، با توجه به فضای نسبتا آرام هفته های گذشته چندان آسان نیست اما می توان گفت دستکم طی روزهای ثبت نام نزدیک به ۳۰ نفر از چهره های سیاسی که در روزهای منتهی به ثبت نام به صورت رسمی اعلام نامزدی کردند؛ برای حضور در این رقابت ثبت نام کنند.

خیابان فاطمی و شهدای گمنام تهران از امروز به مدت ۵ روز شاهد حضور چهره های سیاسی خواهد بود و با هر حضوری، گمانه ها درباره داوطلبی آن چهره به پایان می رسد و انتظارها برای تایید قطعی نامزدی از سوی شورای نگهبان آغاز می شود. تحلیلگران معتقدند با آغاز ثبت نام های انتخاباتی فضای آرام این رویداد مهم، هیجان بیشتری را تجربه خواهد کرد. با این وجود برخی دیگر از ناظران سیاسی اختلاف نظر حقوقی پیش آمده میان دولت و شورای نگهبان بر سر ابلاغ مصوبه تازه این شورا درباره تعریف رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر را چالش تازه این انتخابات می دانند. وزارت کشور در اطلاعیه شماره ۱۴ خود در این زمینه تصریح کرده است: «در تعامل و همکاری فی مابین مجریان و ناظران انتخابات و در اجرای ماده ۵۹ قانون، اسناد و مدارک مثبت صلاحیت داوطلبان که در اطلاعیه شماره ۵ هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است در هنگام ثبت نام داوطلبان، توسط وزارت کشور دریافت و در اختیار شورای نگهبان قرار می گیرد.»

 با این همه آنچه در شرایط کنونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تشویق و ترغیب مردم برای حضور در پای صندوق های رای است و این مهم جز با ارائه برنامه هایی واضح و کاربردی، دوری از شعار زدگی و تخریب و تضعیف رقیب میسر خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها