بی توجهی شهروندان، اوج گیری کویید 19 را در بردارد

شور و شوق عید در تب و تاب کرونا



عید فطر نزدیک است و مراسم دید و بازدید، بازارگردی، خرید لباس نو وتبریکات درراه. اما امسال نیز مانند پارسال، این عید بزرگ مسلمانان با دیگر سالها تفاوت چشمگیری دارد،هر ساله بعد از نماز عیدفطر، خانواده ها با شور و شوق فراوان به نزد بزرگترها می رفتند و با پهن کردن سفره های رنگی و دید و بازدید در شادی هم شریک می شدند. بزرگترهای فامیل نیز هدیه های مختلف به فرزندان و نوه های خود می دادند .دو سالی است که کرونا برنامه های زیبای عید را بهم ریخته است.اگر سفر و دورهمی ها را در این ایام برای خود ممنوع نکنیم بار دیگر شاهد اوج‌گیری کرونا خواهیم بود. همانطور که پس از تعطیلات نوروز شاهد موج جدیدی از شیوع کرونا در کشور بودیم. موجی که آثارش خیلی زود به هرمزگان رسید به طوری که تنها در چند روز آمار را حتی به چند برابر رساند .پس از این اتفاقات، محدودیت‌هایی اعمال شد خیلی از اصناف و مشاغل دچار متضرر شدند. سال گذشته امید داشتیم که این کرونا قاتل، دست از سر دنیا بر دارد و رخت بر بندد اما امسال حمله این ویروس شدت یافته ،در شکل های مختلف به جان انسانها رخنه کرده است و فعلا قصد رفتن ندارد. بیایم به احترام بزرگترها و سلامتی آنها، این عید بزرگ را در خانه خود و در فضای مجازی برگزار کنیم.

  

 کرونای هزار چهره
به نوشته روزنامه صبح ساحل، چینی، انگلیسی ، آفریقایی و هندی  نام های آشنا کرونایی. این ویروسهای مسافر مدت زیادی است به کشور و در نتیجه   به هرمزگان راه یافتند. کرونای هندی اخیرا در میناب شناسایی شد. پس از آزمایش کرونا از دو فردی که در شهرستان میناب مشکوک به کرونای هندی بودند، نتیجه آزمایش یک نفر آن‌ها مثبت اعلام شد.به گفته مسوولان بهداشتی علائم کرونای هندی شبیه به کرونای نوع چینی است. نتیجه تست پی سی آر ویروس کرونای هندی عمدتاً منفی است و مردم داشتن علامت را بر نتیجه مثبت پی سی آر ترجیح دهند و در صورت داشتن علامت سریعاً برای درمان و قرنطینه اقدام کنند.
 
 ممنوعیت ورود و خروج
عید فطر نزدیک است  ترس اوج گیری کرونا...
بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، سفر‌های تعطیلات عید فطر در هرمزگان از ظهر  تا دیروز  تا ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشت ممنوع شد. ممنوعیت‌ها فارغ از رنگ بندی کرونایی اعمال می‌شود و هرگونه رفت و آمد از شهر به شهر، شهر به روستا و روستا به شهر در تعطیلات عید سعید فطر ممنوع است. رانندگانی که ممنوعیت را رعایت نکنند اعمال قانون می‌شوند. رانندگان متخلف در صورت قصد ورود به شهر‌های قرمز یک میلیون و شهر‌های نارنجی و زرد ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.
 
 بحث مهم قرنطینه
مسوولان بهداشتی  تاکید بر رعایت قرنطینه  در همه روزهای کرونایی دارند به خصوص در این ایام عید.قرنطینه توسط همه افرادی که در معرض بیماری قرار گرفته اند.
به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ،دلایل مهم تاکید بر رعایت قرنطینه و پافشاری بر محدودیت ها، جلوگیری از افزایش تعداد موارد مثبت کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان است.دکتر فاطمه نوروزیان در این مورد  افزود: هر فرد بیماری یا ناقل کرونا که قرنطینه را رعایت نکند؛ می تواند ۲ تا ۱۰ نفر در روز را آلوده کند. و اگر در محیط های شلوغ و در جمعیت متراکم و فضای بدون تهویه قرار بگیرد افراد بیشتری را نیز می تواند بیمار کند.وی با بیان اینکه  در حال حاضر تست مثبت کرونا تنها دلیل برای درمان و یا قرنطینه نیست یادآور شد: بلکه برای شروع درمان و قرنطینه علامت دار بودن بیمار مهمتر است نه جواب تست؛ دو اشکال عمده در این مورد وجود دارد یکی اینکه بسیاری از افراد پس از انجام تست منتظر هستند که جواب تست آنها مثبت شود و به محض اینکه جواب منفی می شود فکر می کنند بیمار نیستند که تفکری کاملا اشتباه است و باعث انتشار بیشتر بیماری می شود.

 
رعایت پروتکل ها پس از واکسیناسیون
واکسن های مختلف به دنبال هم تولید می شود و به جنگ این ویروس می رود ولی تا نابودی قطعی آن  فاصله هاست.ماسک زدن، رعایت پروتکل های بهداشتی ، عدم دورهمی ها باعث می شود تا حدودی جلوی ورود کرونا به زندگی و خانواده ها را بگیریم. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: موضوع دیگری که از ابتدای آغاز طرح واکسیناسیون شاهد آن هستیم افراد فکر می کنند زمانی که واکسن دریافت کردند کاملا ایمن هستند و از ماسک کمتر استفاده می کنند.دکتر نوروزیان افزود: افرادی که در مرحله نخست واکسن می زنند ایمنی کامل علیه بیماری ایجاد نخواهد شد و زمانی که در مرحله دوم با یک فاصله زمانی مشخص واکسن دریافت کردند و ایمنی نسبتا خوبی برای آنان حاصل خواهد شد لازم است پروتکل ها را همانند گذشته تا واکسیناسیون همگانی در کشور رعایت کنند.وی عنوان کرد:شخصی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شد؛ گرچه بدن او در برابر بیماری مقاوم و ایمن شده است ولی کماکان شخص می تواند ناقل ویروس باشد و دیگران را مبتلا کند.دکتر نوروزیان تصریح کرد: میزان شدت علائم بیماری یا علامت دار بودن یا نبودن، نشان دهنده میزان سرایت نیست؛ ممکن است فردی کاملا بدون علامت باشد ولی شدت سرایت بیماری از آن شخص از شخص علامت دار بیشتر باشد.
 
 هرمزگان،استان پیشتاز در شناسایی ویروس آفریقایی
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  با اشاره به شناسایی ویروس جهش یافته آفریقایی در هرمزگان گفت: این روزها با همکاری تنها ویروس شناس استان در آزمایشگاه جامع بندرعباس، هرمزگان بعنوان استانهای پیشتاز در شناسایی ویروس جهش یافته آفریقایی در کشور بود.نوروزیان ظهر دیروز گفت که  تاکنون حدود ۴۰ مورد ویروس جهش یافته آفریقایی در هرمزگان شناسایی شده است. فعلا ۵ مورد از این تعداد به صورت قطعی از طرف انیستیتو پاستور تایید و بصورت رسمی اعلام شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها