دیدار و گفت‌وگوی امیر قطر و ولیعهد عربستان



شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر که دیروز وارد جده شده بود، مورد استقبال محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی قرار گرفت.

 

به گزارش صبح ساحل، به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان (واس)، بنا بر این گزارش، دو طرف در نشستی روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.

دیوان امیری قطر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف رایزنی کردند.

این اولین سفر امیر قطر به عربستان پس از اجلاس «العلا» که در ژانویه ( 16 دی ) گذشته برگزار شد، محسوب می شود. در این نشست  قطر و عربستان به اختلافات خود که سه سال و نیم ادامه داشت پایان دادند.

از سوی دیگر، امیر قطر در حالی به عربستان سفر کرده که مقامات سعودی اخیرا آغاز گفت وگوهای رسمی با تهران برای تنش زدایی از روابط دو کشور را تایید کرده‌اند.

روابط میان دوحه و تهران یکی از عوامل اصلی اختلافات میان قطر و کشورهای تحریم کننده به رهبری عربستان بود . مربع عربستان ، امارات ، بحرین و مصر زمانی که تحریم های خود علیه قطر در خرداد سال ۹۶ را آغاز کردند ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با دوحه اعلام کردند که یکی از این شروط قطع رابطه با تهران بود.

علاوه بر این، سفر امیر قطر در زمانی انجام می شود که مذاکرات تهران و کشورهای ۴+۱ در وین به کسب نتایج مورد انتظار نزدیک می شود.

روابط میان قطر و عربستان سه سال و نیم بعد از تحریم دوحه از سوی سعودی و کشورهای متحد آن در نشستی که  دی ماه گذشته در شهر العلا برگزار گردید از سر گرفته شد.

دولت قطر طی سال های اخیر ضمن حفظ و تلاش برای ارتقای سطح روابط خود با جمهوری اسلامی ایران همواره کشورهای منطقه به ویژه عربستان را به تنش زدایی در روابط با تهران دعوت کرده است .

در آخرین تحول محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر پنجشنبه گذشته به خبرگزاری رویترز گفت که کشورهای حوزه خلیج فارس باید با ایران بر سر یک ساختار جهت رسیدگی به نگرانی ها و کاهش تنش های منطقه ای به توافق برسد.

وی تاکید کرد که شورای همکاری خلیج فارس باید با ایران بنشیند و بر سر یک ساختار منطقه ای برای رسیدگی به نگرانی های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و هر نگرانی که تهران نیز دارد به توافق برسند.

او همچنین ۱۷ اردیبهشت ماه با اعلام موضع کشورش درباره مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ گفت که دوحه امیدوار است که این مذاکرات موفقیت آمیز باشد.

شیخ محمد تاکید کرد که امیدوار است مذاکرات [وین] منجر به تلاش و گفت وگوی منطقه‌ای میان ایران و کشورهای منطقه شود.

از سوی دیگر بعد از سال‌ها اظهارات تنش آلود ، ولیعهد عربستان در یک چرخش واضح گفت که کشورش به دنبال روابط خوب با ایران است .

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها