به میزبانی محفل ادبی صبای هرمزگان

مراسم بزرگداشت حکیمان توس و نیشابور برگزار شد



بزرگداشت فردوسی توسی و حکیم خیام نیشابوری به میزبانی محفل ادبی صبای هرمزگان در فضای مجازی برگزار شد.

 

به گزارش صبح ساحل، محفل ادبی بزرگداشت حکیمان فردوسی توسی و خیام نیشابوری با حضور بهجت نجیبی فینی، پژوهشگر، زبان شناس و استاد دانشگاه هرمزگان؛ محمد پاک نهاد، استاد دانشگاه فرهنگیان همدان؛ محمدعلی قویدل، شاعر و ترانه سرا؛ مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا؛ شاهپور زور رخ، دبیر محفل ادبی حافظ رودان؛ زهرا عفیفه، دبیر محفل ادبی بندرلنگه؛ یوسف قاسمی، عضو محفل ادبی اردیبهشت رودان، طیبه سالاری دبیر ادبیات و سارا پری تقی نژاد، شاهنامه خوان کودک، به میزبانی محفل ادبی صبای هرمزگان و در فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای برنامه مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا بیان کرد: فردوسی سخن سرای فارسی و خالق اثر سترگ شاهنامه است که با آفرینش این اثرجاودان زبان فارسی را زنده کرد. بدون تردید شاهنامه یک رزم نامه بسیار فراگیر ویکی از بزرگترین شاهکارهای ادبی جهان است.
وی افزود: شاهنامه داستان قهرمانان ایران باستان است و خواننده را با خود به سده ها و هزاره های باستان برمی گرداند. خود فردوسی هم در این باره می گوید:
بناهای آباد گردد خراب/ ز باران و از گردش آفتاب
بنا کردم از نظم کاخی بلند/ که از باد و باران نیابد گزند
نمیرم از این پس که من زنده ام/ که تخم سخن را پراکنده ام
دبیر محفل ادبی صبا تاکید کرد:  بر هر ایرانی لازم است که با خواندن این گنجینه بزرگ ادبیات فارسی با پیشینه و هویت خود آشنا شود و از زیبایی های لفظی این اثر بزرگ بهره جوید.

محمد پاک نهاد، استاد دانشگاه همدان ضمن گرامیداشت دو شاعر بزرگ حکیم ابوالقاسم فردوسی و حکیم خیام نیشابوری، بیان کرد: شاهنامه یک شعر روایی است، یعنی با دو جنبه هنرنمایی شاعر روبه رو هستیم. حکیم فردوسی هم شعر می سراید و هم روایت می کند.

وی افزود: در شعر روایی به تعامل بین روایت و شعر پرداخته می شود و در زبان فارسی افرادی که هم روایت می کنند و هم شعر می سرایند کم هستند. اگر زبان و ادبیات فارسی را رشته کوه بدانیم ما با سه قله از حدیث شعر روایی شامل حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم نظامی گنجوی و مولانا روبه رو هستیم.

این استاد دانشگاه در بیان نقش کردارهای فراواقعی در شاهنامه اظهار کرد: عناصر فراواقعی شاهنامه بسیار است که بخشی از آن ها مربوط به عنصر آینده خوانی است. اولین عنصر مربوط به فراواقعیت های آینده خوانی به فرّه ای که شاهان شاهنامه دارند برمی گردد. در پرتو فرّه ایزدی شاهان شاهنامه می توانند آینده را ببینند. آینده خوانی منحصر به اثر فردوسی نیست. تمام حماسه های جهان و اساطیر جهان را بنگریم، اساطیر مربوط به چین، یونان، رم، آمریکا و... اصلی ترین ویژگی آن ها که گره افکنی می کند به عناصر آینده خوانی و فراواقعیت برمی گردد. وقتی این عناصر به وقوع بپیوندد گره از کار باز می شود و این مربوط به همه حماسه سرایان جهان است.

محمد پاک نهاد افزود: تمام آینده خوانی های صورت گرفته در شاهنامه بدون استثنا اتفاق می افتد و وقوع این آینده خوانی ها نشان از حاکم بودن تقدیر بر شاهنامه است. این آینده خوانی ها کلید گشایش داستان های شاهنامه است.

وی ادامه داد: در شاهنامه افرادی هستند که دارای فرّه ایزدی هستند و می توانند آینده را ببینند از جمله شاهان، موبدان، اخترشمارها، شخصیتی به نام هَوم، درخت گویا و انسان های پاک دل، پرهیزگار، ساده دل و با ضمیر روشن که همچون شاهان دارای فرّه هستند و می توانند آینده را ببینند.

محمد پاک نهاد اظهار داشت: در شاهنامه بیان رویاهای صادقانه بسیار است که از منظر ژانر حماسه و نقش آن ها در حاکمیت تقدیر باید مورد توجه قرار بگیرد، از جمله خواب ضحاک، خواب سام در رابطه با فرزندش، خواب کی قباد، خواب سیاوش، خواب گودرز، خواب رستم در سرنوشت افراسیاب، خواب کتایون، خواب آشفته بهرام و... خواب هایی هستند که به وقوع می پیوندند.

مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا در بیان فضایل حکیم خیام نیشابوری گفت: خیام سرشناس ترین شاعر زبان فارسی در عرصه ادبیات جهانی است و بیش از هر شاعر دیگری آثار وی به زبانهای دیگر ترجمه شده است. خیام فیلسوف، ریاضی دان، ستاره شناس و رباعی سرای ایرانی در دوره سلجوقی است که رباعیات وی تازیانه ای بر زاهدان ریاکار است.

وی تاکید کرد: خیام بسیار زیبا ناپایداری و بی اعتباری دنیا را در اشعارش به تصویر می کشد.
 

بهجت نجیبی فینی، پژوهشگر و زبان شناس و استاد دانشگاه هرمزگان ضمن تبریک پاسداشت دو حکیم بزرگ فردوسی و خیام بیان کرد: حکیم خیام نیشابوری شاعر، ریاضی‌دان، منجمِ معروف ایرانی است که دنیا ادبیات ایران را به نام او می شناسد.

این پژوهشگر و زبان شناس در بیان اندیشه خیام اظهار داشت: آثاری درباره زندگی و اندیشه خیام به رشته تحریر درآمده است و کتاب «مرصاد العباد» اندیشه خیام را مورد بررسی قرار می دهد. در این کتاب نجم الدین رازی به عقاید خیام با نظر بطلان نگاه می کند، همچنین در کتاب «اخبار العلما و اخبارالحکما»، قفطی نویسنده کتاب به اشعار و رباعیات خیام با نظر تعصب و بسیار عامیانه نگاه می کند و باطن اشعار این شاعر بزرگ را برای شریعت مارهای گزنده می داند.

وی افزود: این در حالی است که معاصران ما همچون صادق هدایت در کتاب «ترانه های خیام» وی را نماینده ذوق خفه شده، روح شکنجه دیده و ترجمان ناله ها و شورش های یک ایران بزرگ، باشکوه و آبادی می داند که زیر فشار زمخت سامی و استیلای عرب کم کم مسموم و ویران شده است. صدیق نخجوانی نیز بیان می کند «روان پاک دانشمند نیشابوری از رباعیات ننگینی که به نام وی معروف شده، بیزار است و این اندیشه های سست هیچ سازشی با جایگاه والای وی ندارد.»

این پژوهشگر و زبان شناس تصریح کرد: با اطمینان خاطر می توان گفت خیامِ شاعر همان خیامِ ریاضی دان و فیلسوف مشهور است و آیا می توان باور کرد که قضاوت های خامی که درباره این شاعر و اندیشمند اسلامی بیان می شود دور از تعصب و و خامی گویندگان اینگونه قضاوت ها است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: کسانی که خیام را می خواره و پوچ گرا می انگارند و رباعیات نغز وی را مورد تکفیر قرار می دهند یا ندانسته اند یا نخواسته اند زمانه اش را دریابند. مفهوم خوش باش و شادی طلبی در ذهن او سوای آن چیزی است که بعضی از هنرمندان ما در این صد ساله در مینیاتورها آفریده اند. شاید او عارف نباشد ولی عالم و دانشمند است.

وی افزود: آنچه که سروده های این شاعر بزرگ را از دیگران متمایز می کند نفوذ فکر، آهنگ دل فریب، نظر موشکافانه، زیبایی بیان، سرشاری تشبیهات ساده و وسعت قریحه او در شعر است زیرا او از هیچ کس پیروی نمی کند و ترانه هایش به قدری طبیعی و ساده است که هر انسانی را شیفته خود می کند.

نجیبی فینی تصریح کرد: در بسیاری از ابیات حکیم خیام نیشابوری این عقیده نهفته است که گذشته و آینده به دلخواه انسان نیست، پس باید قدر لحظات را دانست و نباید مشکلات را بزرگ و شادی را با دوام دانست، همانطور که غم پایدار نیست. او معتقد است که باید شادزی بود و در حال زندگی کرد و این شادزی بودن غیر از آنچه است که تعصب گراها و خام گراها به آن توجه می کنند.

وی افزود: حکیم خیام در بیان اشعار خود از تکرار مکررات و حرف های پوچ بیزار است و حوصله پرحرفی ندارد و مسائل بی ارزش را بیان نمی کند.


سارا پری تقی نژاد، نقال اشعار شاهنامه قبل از شاهنامه خوانی بیان کرد:  شاهنامه خوانی نمایشی با نقالی کمی تفاوت دارد و نقالی همان پرده خوانی است که پرده خوان با استفاده از مَنتشا شعری را که آماده کرده است ارائه می دهد.

وی افزود: شاهنامه خوان قبل از هر چیز باید داستان را حس و درک کند و آن را بفهمد تا بتواند حس آن را به مخاطب منتقل کند و برای این کار کمی از قصه و متن نیز در کار خود استفاده می کند.
 


در ادامه شاعران برتر استان محمدعلی قویدل، شاهپور روز رخ، یوسف قاسمی، زهرا عفیفه و طیبه سالاری به شاهنامه خوانی و خوانش رباعیات خیام پرداختند.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها