زندگی نامناسب این روزهای «خالو قنبر»



«قنبر راستگو»، خواننده جنوبی و نوازنده‌ساز جفنی هرمزگانی است که با نام «خالو قنبر» و « قنبر احمد» شناخته می‌شود. وی متولد سال 1324 زاده روستای سرریگان میناب است. قنبر راستگو ضمن وفاداری به موسیقی منطقه، شاید تنها بازمانده‌ی نسلی است که موسیقی ناب جفتی را سینه به سینه به یکدیگر رسانده‌اند.
به گزارش صبح ساحل، چند روزی است که ویدئویی در فضای مجازی از محل زندگی و شرایط خانه خالو قنبر منتشر شده است‌. در واقع در توضیحات این ویدئو، شرایط سخت زندگی قنبر احمد و خانواده‌اش را نشان می‌دهد. خالو قنبر در این ویدئو می‌گوید:« این همه برای استانم زحمت کشیده‌ام، اما با گذشت این همه سال، پاداش زحماتم یک خانه کوچک  و بدون هیچ امکاناتی است». این نوازنده سرشناس موسیقی جنوب ایران که تلاش و وقتش را برای یاد دادن هنرش به شاگردانش صرف کرد.
برخی از فعالان شبکه های اجتماعی از طریق همرسانی این ویدئو در حال جمع آوری کمک های مالی و اطلاع رسانی شرایط خالو قنبر هستند.
گفتنی است که در پنجمین اجلاس کمیته ثبت میراث ناملموس در 23 اسفندماه 1395، شیوه نوازندگی «نی جفتی» قنبر راستگو در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت ملی شد.
همچنین، ساز جفتی از سازهای ویژه‌ی منطقه است و به عبارتی صدای جفتی از بارزترین نواهای جنوبی‌ست که در هر نقطه از خطه جنوب اعم از جنوب غربی و شرقی، یا هرمزگان به عنوان مرکزیت جنوب ایران، صدای خود را در اشکال یا ساختارهای مختلف نمایان ساخته‌است
   زندگی نامناسب این روزهای «خالو قنبر»
منتشر شده: 1
علی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
خدایی این حقش نیست
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها