رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک:

کاهش 30درصدی مصرف فرآورده‌های لبنی در کشور/ صادرات شیرخشک با توقف، فاصله چندانی ندارد



رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور با بیان اینکه تولید شیرخشک کشور هنوز متوقف نشده است، گفت: ادامه روند کاهش صادرات می‌تواند توقف تولید شیرخشک را در پی داشته باشد.

به گزارش صبح ساحل، «سیاوش سلیمی» رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور  روز شنبه گفت: اکنون افزایش تولید شیرخشک در کشور در پی کاهش جذب شیرخام توسط کارخانجات لبنی، کاهش مصرف لبنیات، افزایش تولید کره و کاهش صادرات است.

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور اظهارداشت: با توجه به کاهش مصرف لبنیات در کشور و ثبات تولید شیرخام،  به طور طبیعی این شیر باید به محصول ماندگار شیرخشک تبدیل شود، بنابراین همین امر موجب افزایش تولید شیرخشک در کشور شده است.

سلیمی اضافه کرد: این درحالیست که تولیدکنندگان شیرخشک باید پول دامداران را پرداخت کنند درحالی که فروش شیرخشک با مشکلات جدی روبرو شده است.

قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخشک تولیدی در کشور حداقل ۳۹ هزارتومان

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور با بیان اینکه شیرخشک ایران تنها به کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق صادر می شود، گفت: خریداران شیرخشک ایران با مطلع شدن از وضعیت تولید و دپوی این محصول خواستار خرید این محصول با نرخ هایی کمتر از نرخ تمام شده محصول هستند که برای صادرکنندگان به صرفه نیست.

به گفته وی، اکنون قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخشک تولیدی در کشور حداقل ۳۹ هزارتومان (بر مبنای نرخ شیرخام چهار هزار و ۵۰۰ تومان) است، اما خریدارن می خواهند هر کیلوگرم را نزدیک ۳۳ هزارتومان خریدرای کنند که منطقی نیست.

سلیمی یکی دیگر از مشکلات این صنعت را پرداخت مابه التفاوت ۱۶ هزارتومانی روی صادرات هر کیلوگرم شیرخشک دانست و گفت: صادرکنندگان بابت هر تریلی شیرخشک ۴۰۰ میلیون تومان ما به التفاوت به گمرک پرداخت می کنند که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه این مابه‌التفاوت را بابت یارانه (ارز دولتی) برای نهاده های دامی تولید شیرخام دریافت می کنند، اضافه کرد: این در حالی است که صادرکنندگان ما به دلیل نداشتن بازار جهانی و عدم خرید توسط چند کشور مذکور با مشکل مواجه هستند.

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور با تاکید براینکه طبق آمار گمرک، صادرات شیرخشک ایران با توقف، فاصله زیادی ندارد، گفت: به نظر می رسد برای رفع این مشکل باید در خصوص این مبلغ تجدید نظر شود،  در غیراین‌صورت این صنعت متوقف می شود.

وی اضافه کرد: همچنین علاوه بر رفع تعهد ارزی،  بازرگانان کشور و منطقه به طور معمول، ریالی خرید می کنند، بنابراین تهیه دلار و برگرداندن آن به بانک مرکزی برای ما هزینه مجدد در پی دارد و و عملا صادرکننده در هر کیلوگرم شیرخشک  ۵ تا ۶ هزارتومان متضرر می شود.

سلیمی با اشاره به اینکه در روند تولید شیرخشک دو محصول استحصال چربی و تولید کره را داریم، گفت: چربی در بازار داخلی افت زیادی کرده است و هر درصد چربی حدود ۶۰۰ تومان فروش می رود این باعث می شود قیمت تمام شده شیرخشک افزایش پیدا کند، در صورتی که ما از گاوداران هر درصد چربی را نزدیک ۷۰۰ تومان می خریم.

 مصرف شیرخشک کشور به ۴۰ هزار تن رسید

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور، مصرف شیرخشک را در وضعیت مناسب سالانه ۶۰ هزار تن عنوان کردو افزود: طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ که با مشکل جذب شیرخام روبرو بودیم با مشوق صادراتی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تن صادرات انجام شد تا بازار به تعادل رسید اکنون که با کاهش مصرف شیرخام در کشور روبرو هستیم به طور طبیعی، میزان محصولات لبنی که با استفاده از شیرخشک تولید می شود کاهش پیدا کرده است. وی مصرف فعلی شیرخشک کشور را  ۴۰ هزار تن پیش بینی کرد و اظهارداشت: اکنون اگر سالانه ۵۰ هزارتن صادرات شیرخشک داشته باشیم این تعادل به این صنعت برمی‌گردد. وی تصریح کرد: تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای، ضربه جدی به صنعت وارد می کند، همان‌گونه که  در سال ۹۹ صادرات شیرخشک متوقف شده بود.

 ۱۰ هزار تن صادرات شیرخشک طی دوماه

سلیمی براین باور است که با صادرات مستمر، کالای ایرانی می تواند در بازار جهانی قیمت خود را پیدا کند، گفت: بنابراین تولیدکننده با صادرات مستمر می تواند مشکل را حل کند و مجبور نمی شود که جنس خود را با نرخ پایین بفروشد.

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور،  مدت زمان ماندگاری شیرخشک را دو سال دانست و گفت: شیرخشک تنها محصولی است که به دلیل عدم مصرف افزودنی، با حفظ کیفیت خواص فیزیکی و شیمیایی قابل برگشت به چرخه تولید لبنیات است.

وی اضافه کرد: از ۱۲ اسفندماه ۹۹ تاکنون  ۱۰ هزارتن شیرخشک به کشورهای منطقه صادر شده است که اگر این رقم ماهانه حفظ شود می تواند تعادل را به بازار بازگرداند.

 

 کاهش ۳۰ درصدی مصرف فراورده های لبنی 

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور گفت: طبق گزارش های موجود انجمن دامداران و انجمن لبنی کشور، مصرف فراورده های لبنی حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است که همین امر در افزایش تولید شیرخشک موثر بوده، زیرا دامدار نمی تواند شیرخام را نگهداری کند.  

وی افزود: تولید سالانه شیرخشک کشور بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن است که در سال ۹۹  همین میزان تولید داشته ایم.

لزوم تعیین تکلیف مابه التفاوت ۱۶ هزاتومانی شیرخشک 

سلیمی خواستار تصمیم گیری هرچه سریعتر وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت درخصوص تعیین تکلیف نرخ شیرخام و به تبع آن مابه التفاوت قیمت شیرخشک برای جلوگیری از دپو این محصول شد، زیرا در غیراین صورت کلا جذب شیر توسط کارخانجات شیرخشک مختل می شود که ضربه بزرگی به صنعت دامداری کشور خواهد بود.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها