جشنواره فیلم اردیبهشت سرانجام پس از هفت سال برگزار شد

دورهمی آنلاین سینماگران



جشنواره فیلم اردیبهشت سرانجام پس از 7 سال مجددا فعالیت خود را آغاز کرد. این جشنواره که با پیگیری‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سینماگران هرمزگان قرار بود سال گذشته برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده‌بود. امسال اما اداره فرهنگ‌وارشاد اسلامی و هنرمندان استان اقدام به برگزاری این جشنواره به‌صورت مجازی کردند و به اکران آنلاین فیلم‌ها پرداختند. این تجربه تازه‌ای برای هنرمندان و مخاطبان جشنواره بود. چرا که برگزاری مجدد جشنواره پس از وقفه‌ای طولانی با تجربه جدید اکران آنلاین فیلم‌ها در جشنواره مصادف شده‌بود. اما علی‌رغم نگرانی‌هایی که در این خصوص وجود داشت، آمار بازدید مخاطبان از سایت جشنواره به قدری بود که اگر این جشنواره به صورت حضوری برگزار می‌شد شاهد چنین آمار و ارقامی نبودیم. امید است این جشنواره سال‌های بعد هم ادامه‎ دار باشد و دوباره شاهد وقفه طولانی‌مدت در برگزاری آن نباشیم.

 

یادمان کوروش گرمساری
به نوشته روزنامه صبح ساحل، جشنواره فیلم اردیبهشت در واقع یادمانی برای زنده‌یاد کوروش گرمساری، فیلمسار برجسته و شهیر هرمزگانی است. گرمساری از سال 1373 تا سال 1383 مسئولیت سرپرستی انجمن سینمای جوان دفتر بندرعباس را برعهده داشت و در این مدت شاگردان زیادی را در زمینه سینما در استان هرمزگان تربیت نمود. هرساله با برگزاری این جشنواره، جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه ویژه کوروش گرمساری» از سوی هیات داوران به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود. 
رضا کمالی زرکانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در این خصوص عنوان کرد: «این جشنواره به یاد کوروش گرمساری برگزار می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند نام او را از این جشنواره حذف کند».کمالی اضافه کرد: «کوروش گرمساری، حسن بنی‌هاشمی، منصور نعیمی و همه این بزرگان جزو کسانی هستند که امروز درمیان ما نیستند اما نامشان باعث افتخار استان هرمزگان هستند».
او توضیح داد: «باتوجه به اینکه قرار بود جشنواره به صورت فیزیکی برگزار شود، شیوع ویروس کرونا باعث شد تا سایت به سرعت طراحی و آماده اکران فیلم‌ها شود که کاری فوق‌العاده از سمت هنرمندان استان هرمزگان بود و یک فرصت خوب را در استان فراهم کرد».
کمالی زرکانی ضمن با بیان علت به‌تعویق افتادن جشنواره در سال گذشته، گفت: «سال گذشته و با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا ما هنوز تجربه زندگی و ادامه فعالیت‌ها در شرایط کرونا را نداشتیم اما امسال این تجربه را به‌دست آوردیم و این کار بزرگ به دست همت جوانان و سینماگران استان هرمزگان رقم خورد تا دنیا نظاره‌گر فعالیت سینمایی هنرمندان استان باشد و این اتفاق پلی بین مردم و هنرمندان ایجاد کرده‌است».
وی درخصوص چالش‌های برگزاری جشنواره آنلاین اظهار کرد: «برنامه‌ریزی‌های ما برای برگزاری یک جشنواره فیزیکی بود و ما علاقه داشتیم فیلمسازان را به این بهانه دور هم جمع کنیم اما شرایط طور دیگری رقم خورد. البته تجربه برگزاری اکران آنلاین در سال‌های بعد ارتقا پیدا خواهدکرد و حتی اگر جشنواره به صورت فیزیکی هم برگزار شود، هرگز نباید اکران آنلاین آن متوقف شود و این فرصت و امکان در اختیار هنرمندان و مردم قرار گیرد».
 
چالش‌های برگزاری جشنواره آنلاین
مصیب داوری، دبیر اجرایی دهمین جشنواره فیلم اردیبهشت از تمدید زمان جشنواره تا دهم اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: «علاقمندان می‌توانند تا دهم اردیبهشت با مراجعه به سایت جشنواره به نشانیordibeheshtfilm.ir فیلم‌های این جشنواره در 5 بخش مستند، انیمیشن، داستانی، ملی خلیج فارس و تجربی را تماشا کنند».
داوری هم‌چنین تاکید کرد که این جشنواره برای زنده‌نگهداشتن یاد کوروش گرمساری بوده‌است و افزود: کوروش گرمساری یکی از نوابغ سینمای هرمزگان بود».
دبیر اجرایی دهمین جشنواره فیلم اردیبهشت بعضی انتقادات درخصوص برگزاری جشنواره را ناشی از عدم‌ شناخت کافی نسبت به این جشنواره دانست و گفت: «جایزه ویژه کوروش گرمساری در اختتامیه جشنواره به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود و دوستانی که نسبت به جشنواره انتقاداتی را مطرح می‌کنند قطعا اطلاعات کافی در این خصوص نداشتند».داوری با بیان اینکه این اولین بار است که یک جشنواره فیلم به صورت آنلاین در هرمزگان برگزار می‌شود، گفت: «پیش از این ما هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشتیم و قطعا در اجرای آن ایراداتی وجود دارد اما مزایای آن آنقدر زیاد است که نقص‌های آن به چشم نمی‌آید».وی هم چنین افزود: «سایت جشنواره طوری طراحی شده‌است که مخاطبان بتوانند به راحتی به بخش‌های مختلف جشنواره و فیلم‌های اکران شده با کیفیت‌های مختلف دسترسی پیدا کنند».
داوری در پایان اضافه کرد: «تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم، ما بیش از 10 هزار کاربرفعال در سایت جشنواره و 136 هزار بازدیدکننده از صفحات سایت داشتیم که قابل مقایسه با آمار اکران حضوری فیلم‌ها نیست».
 
نامزدهای دهمین جشنواره فیلم اردی‌بهشت اعلام شدند
اسامی نامزدهای دهمین جشنواره فیلم اردی‌بهشت اعلام شد.
نامزدهای دهمین جشنواره فیلم اردی‌بهشت توسط تورج اصلانی، امید خوش نطر و حسن نقاشی سه داور این جشنواره در بخش های مختلف به شرح زیر است:
بهترین فیلم داستانی: 
بولی-یک تماس از دست رفته-هیچ چیز مهم نیست
گورکن-دیاپازون-کیک شکلاتی
 
بهترین فیلم مستند: 
ممتد-داستان ناخدا خورشید-زیورک-بومون-حصیل
داستانی به روایت مستند
بهترین فیلم تجربی: 
ما دانیم قدر ما؟- انبساط ابدی- دیاپازون
 
بهترین فیلم انیمیشن: 
زندان و سیگار- احیا- ساخت
 
بهترین تصویربرداری: 
انعکاس- دیاپازون- جهله- مم دلا
هیچ چیز مهم نیست
 
بهترین تدوین:
انعکاس- بولی -دیاپازون - یک تماس از دست رفته
هیچ چیز مهم نیست
 زنگ تفریح- یک تماس از دست رفته- بولی
 
بهترین صدا:
مم دلا- انبساط ابدی - دیاپازون
 
بهترین انیماتور:
زندان و سیگار- احیا-ساخت
 
بهترین تهیه کننده: 
یک تماس از دست رفته- زیورک-ساخت
 
جایزه بهترین کارگردانی: 
یک تماس از دست رفته- هیچ چیز مهم نیست- بولی
 
جایزه ویژه مرحوم کوروش گرمساری:
مم دلا-بازار آرزوها- بومون
 
بنا به نظر هیات داوران بخش‌های ملی و استانی در کنار هم بررسی و داوری شده و تغییرات اعمال شده در جابجایی و یا حضور یک فیلم در دو بخش بنا به تشخیص این هیات انجام گرفته است. همچنین در بخش‌هایی که کاندیدی اعلام نشده(خلیج فارس، تحقیق و پژوهش و جایزه ویژه هیات داوران) در مراسم اختتامیه جایزه آن اهدا خواهد شد. 
گفتنی است که این جشنواره از سوم تا دهم خردادماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود و تورج اصلانی، امید خوش نطر و حسن نقاشی سه داور دهمین دوره جشنواره فیلم اردیبهشت هستند.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها