صبح ساحل تبلیغات نامزدهای شورای شهر بندرعباس را بررسی کرد؛

وعده‌های کاغذی



تبلیغات نامزدهای شورای شهر روز پایانی خود را سپری می‌کند. بنرها و پوسترها با انواع و اقسام شعارها و وعده‌های رنگارنگ را در این مدت شاهد بودیم. ایجاد اشتغال، به کارگیری زنان در همه امور جامعه، سامان دادن به حاشیه شهر، گسترش مراکز تفریحی، ساماندهی فاضلاب شهری، توجه به جامعه معلولین، حق‌خواهی از صنایع از جمله هزاران وعده‌ای است که در این مدت از سوی نامزدهای شورای شهر داده شد. اغلب شعارها کلی‌گویی بوده و راهکاری برای چگونگی انجام آن‌ها داده نشد، اما آیا قانون چنین قدرتی به یک عضو شورای شهر داده است که بتواند این اقدامات را انجام دهد؟ در این بین عده‌ای نیز با نوشتن رزومه‌های بالا بلند سعی در برجسته‌سازی فعالیت‌های خود داشته‌اند، سوال این است که این فهرست‌ها که در هر انتخابات شاهدش هستیم آیا می‌تواند درمانی برای مشکلات شهر ایجاد کند؟ در این مطلب سعی کردیم چهارچوب وظایف اعضای شورا را مطرح و مهم‌ترین اولویت‌های شهر بندرعباس را عنوان کنیم تا شهروندان راحت‌تر به انتخاب مناسب بپردازند.

 

وظایف شورا در قانون

اعضای شورای شهر در ادوار گذشته بارها در مقابل مطالبه‌گری مردم اظهار کردند که شورا تنها یک نهاد نظارتی است. در بسیاری از فضاها قانون دست شوراها را بسته است و نمی‌توانند در امورات اجرایی اقدامی کنند. بنابراین براساس این گفته‌ها بسیاری از وعده‌هایی که در محدوده وظیفه دستگاه‌های اجرایی است، امکان تحقق ندارد. اگر به شعارهای کسانی که قبلا در این فضا فعالیت داشته‌اند، دقت کنید درمیابید که بسیاری از آن‌ها با هوشمندی به کلی‌گویی یا شرح مختصر وظایفی که در قانون آمده و ارائه رزومه علمی خود اکتفا کرده‌اند. قانون می‌گوید شوراهای شهر می‌توانند کمبودها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی شهر را بررسی کنند و ‌پیشنهادهای کاربردیشان را جهت برنامه‌ریزی به مقامات مسئول ذی‌ربط {دستگاه‌های اجرایی} ارائه دهند. نظارت بر حُسن اجرای مصوبات و اداره آن از دیگر وظایف شورای شهر است. در سال‌های گذشته شاهد بودیم بسیاری از مصوبات با اهدافی مشخص اجرا اما پس از مدتی به حال خود رها میشد. بازارچه امام حسین، پارک بانوان، باغ گل‌ها و کانکس‌های فروش میوه از جمله این موارد است. انتخاب شهردار، تصویب و اصلاح بودجه شهرداری، نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر، نظارت بر امور سینماها و اماکن عمومی، که توسط بخش خصوصی، تعاونی و یا دولتی اداره می‌شود، هم جزء وظایف اعضای پارلمان محلی است.

 

عناوین گره‌گشا نیستند

دکتر، مهندس، معلم، مربی، حقوقدان، فعال اجتماعی از جمله عناوینی است که در پوسترهای تبلیغاتی سطح شهر به شدت به چشم می‌خورد. در گروه‌های تبلیغاتی یا خبری و همینطور کاغذهای تبلیغاتی که در سطح شهر توزیع می‌شود، بسیاری از نامزدها مدارک علمی خود را فهرست کرده‌اند. با توجه به اینکه در جامعه امروز کسب مدارک در حوزه‌های مختلف و رزومه‌سازی کار چندان دشواری نیست، بهتر است برای انتخاب نهایی نامزدها تنها به همین موارد اکتفا نشود. بررسی فعالیت‌ها و اقدامات گذشته، برنامه‌های آینده و ویدئوهای تبلیغاتی که کاندیدا از اهداف خود می‌گویند، بهتر می‌تواند در شناخت افراد کمک کند. از آنجا که انتخاب فرد شایسته برای مسند شورای شهر یک وظیفه شهروندی است و برای آینده شهر نیز تبعاتی به دنبال خواهد داشت، بنابراین گزینش براساس نسبت فامیلی و سفارش شده، چندان مطمئنی نخواهد بود. مگر اینکه از سوی افراد معتمد صورت گیرد. یکی از معضلات اساسی شوراهای پیشین حضور افرادی بود که هیچ آشنایی با وظایف خود و حوزه شهری نداشتند. همین موضوع سبب شد که ماه‌ها و شاید سال‌های ابتدایی فعالیت آن‌ها صرف پرداختن به مسائل نمایشی یا پیروی از دیگران بگذرد. همانطور که انتخاب شایسته می‌تواند به توسعه شهر کمک کند، انتخاب فرد نامناسب نیز می‌تواند برای آینده شهر تبعاتی را به دنبال داشته باشد.

 

به چه شورایی نیاز داریم؟

نیم نگاهی به معضلات امروزِ شهر به انتخاب فرد شایسته کمک خواهد کرد. کارشناسان حوزه شهری در بندرعباس معتقدند که اصلی‌ترین مسئله شهر، مدیران شهری هستند. کسانی که بدون پشتوانه علمی، مطالعه و تحقیق برروی طرح‌ها، تنها برای افزایش تعداد پروژه‌های اجرایی زمان مدیریت خود، تصمیم به راه‌اندازی آن می‌گیرند. بندرعباس در سال‌های اخیر شاهد کلنگ‌زنی و آغاز به کار طرح‌هایی بود که علی رغم صرف هزینه‌های میلیاردی از بیت‌المال هرگز به سرانجام نرسیدند. مهم‌ترین وظیفه شورای شهر انتخاب مدیر ارشد شهری یعنی شهردار است. شهردار لایق را شورای شهری برمی‌گزیند که در این حوزه تخصص، سواد لازم و کارنامه موفقی داشته و به این امور آگاه باشد. بنابراین به افرادی نیاز داریم که به دور از موضع‌گیری سیاسی تنها دغدغه‌شان توسعه و آبادی شهر است. کسانی که با داشتن چندین شغل هوای دستیابی به کرسی پارلمان محلی را دارند، نمی‌توانند کمکی به وضعیت فعلی شهر بندرعباس کنند. به گفته کارشناسان حوزه شهری، بندرعباس امروز به مدیرانی احتیاج دارد که در رویکردهای موجود تغییرات اساسی ایجاد کنند. کسانی که شهر را برای مردم بسازند نه ماشین‌ها. حضور چنین مدیرانی به انتخاب ما در روز 28 خرداد ماه بستگی دارد.

 

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها