انتشار اخبار متعددی از احتمال بازداشت رئیس سازمان امنیت عربستان سعودی



برخی کاربران و معارضان دولت سعودی از بازداشت رئیس سازمان امنیت کشور عربستان سعودی خبر می‌دهند.

 

به گزارش صبح ساحل، فعالان فضای مجازی و برخی معارضان دولت سعودی نوشته‌اند که «عبدالعزیز الهویرینی» رئیس سازمان امنیت کشور عربستان سعودی و مدیر کل اداره آگاهی بازداشت شده است.

حساب توئیتری «امل الناس» برای اولین بار خبر بازداشت «الهویرینی» را منتشر کرده و نوشته است که دلیل بازداشت وی، مشکوک شدن «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به او بوده است.

 


پس از این توئیت، حساب کاربری «تجمع المعارضة الحره» نیز به عنوان یک حساب کاربری معروف در میان معارضان عربستانی، ضمن تأیید خبر بازداشت رئیس سازمان امنیت کشور عربستان، به طور مفصل به پیشینه و چرایی بازداشت وی پرداخت.

  

  

این حساب کاربری نوشته است که «الهویرینی» نزدیک‌ترین فرد به «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق سعودی که اکنون در زندان است، محسوب می‌شد، اما به وی خیانت کرد و در سال ۲۰۱۷ خبر تصمیم وی برای کودتا علیه ملک سلمان و محمد بن سلمان را به شاه سعودی داد. پس از آن الهویرینی به ریاست سازمان امنیت کشور سعودی رسید.

الهویرینی در دیدار با پادشاه سعودی که بن سلمان نیز در آن جلسه حضور داشت، به ملک سلمان گفته بود که حاضر است «محمد بن نایف» و تمامی افراد وفادار به او را تحویل دهد.

الهویرینی همچنین نقش مهمی در قتل «جمال خاشقچی» داشت و در این ماجرا «عبدالله الهویرینی» برادر وی نیز به او کمک کرد.

 «تجمع المعارضة الحره» سپس نوشت که دلیل بازداشت الهویرینی این است که «محمد بن سلمان» تلاش دارد «احمد بن عبدالعزیز» عمویش را که خود زندانی کرده، آزاد کند و از فشار آمریکا و کشورهای اروپایی مقداری بکاهد. اما «احمد بن عبدالعزیز» خود حاضر نیست از بازداشتگاهش بیرون بیاید و چند شرط مهم در این باره اعلام است که یکی از آن شروط بازداشت «عبدالعزیز الهویرینی» است. احمد بن عبدالعزیز، الهویرینی را خائن می‌داند و سر ماجرای خیانتش به «محمد بن نایف» از  او کینه پیدا کرده است.

بنابراین «محمد بن سلمان» نیز برای کسب رضایت «احمد بن عبدالعزیز» دستور بازداشت «الهویرینی» را صادر کرده و به نوعی پس از این همه خدمات، وی را قربانی کرده است تا پرونده کودتای «محمد بن نایف» برای همیشه بسته شود. علاوه بر الهویرینی، چند تن از مهم‌ترین مقامات امنیتی سعودی که در جریان بازداشت بن نایف و احمد بن عبدالعزیز نقش اصلی داشتند نیز بازداشت شده‌اند.

«عمر بن عبدالعزیز» از مخالفان سرشناس دولت سعودی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که در حال بررسی صحت و سقم خبر بازداشت «عبدالعزیز الهویرینی» است. او با این حال نوشت که از «محمد بن سلمان» چنین کاری اصلا بعید نیست و او تاکنون دهها تن از شاهزادگان و شخصیت‌های سیاسی و امنیتی را در عربستان بازداشت کرده است.

او افزود: «واقعیت عربستان سعودی این است. قلع و قمع و کشتار این کشور را فرا گرفته است.» «عمر بن علبدالعزیز» که در کانادا به سر می‌برد، سال ۲۰۱۹ از تلاش دولت سعودی برای قتل وی مشابه ترور خاشقچی خبر داده بود.

الهویرینی دو بار در ابتدا و انتهای سال ۲۰۰۳ زمانی که در اداره پلیس آگاهی بود هدف ترور قرار گرفت اما جان سالم به در برد. در اولین تلاش برای ترور، برادرش کشته شد و در دومین تلاش، زمانی که بمب داخل خودروی الهویرینی منفجر شد، او داخل خودرو نبود.

 

منبع:فارس

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها