چه‌کسی جایگزین ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه می‌شود؟



با اعلام نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پیروزی ابراهیم رئیسی در این انتخابات قطعی شده و او به زودی به پاستور می‌رود. حالا سوال مهم این است که رئیسی تا چه زمانی در قوه قضاییه می‌ماند و چه کسی جای او به قوه قضاییه می‌رود؟

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته تجارت نیوز، در دوره‌های قبلی، مراسم تنفید رئیس جمهوری روز ۱۲ مرداد ماه برگزار شده است. یعنی حداقل ۴۵ روز دیگر تا مراسم تنفید ابراهیم رئیسی و حضور او در پاستور باقی مانده است.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا در این مدت باقی مانده او در قوه قضاییه باقی می‌ماند و یا به زودی از قوه قضاییه کنار می‌رود و برای حضور در پاستور آماده می‌شود. به خصوص که در این مدت رئیسی احتمالا درگیر چینش کابینه خود است و باید وزرا و معاونان خود را انتخاب کند.

اما سوال دیگری که وجود دارد این است که چه کسی جانشین او می‌شود؟

 

چهار گزینه جانشینی رئیسی

از ابتدای سال جاری و مطرح شدن نام رئیسی به‌عنوان کاندیدای نهایی این دوره، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره جانشین او در قوه قضاییه مطرح شده است.
برخی می‌گویند غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه جانشین رئیسی می‌شود و برخی دیگر می‌گویند جانشین او علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور است. گزینه دیگری که عنوان می‌شود سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس کنونی دیوان عالی کشور است و گزینه چهارم محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور است.

 

علیرضا اعرافی کیست؟

روحانی ۶۲ ساله‌ عضو شورای نگهبان که اکنون مدیر حوزه‌های علمیه کشور است. علیرضا اعرافی از سال ۷۱ امام جمعه شهر میبد بود و سال ۹۳ به‌عنوان امام جمعه شهر قم انتخاب شد. او در فاصله سال‌های ۸۷ تا ۹۷ و به مدت ۱۰ سال، ریاست جامعه المصطفی را برعهده داشت.

از سال ۹۵ به این طرف هم او به عنوان مدیر حوزه علمیه قم و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور انتخاب شد. او در یکم خرداد ۱۴۰۰ از سوی حسن روحانی به عضویت در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان منصوب شد.

اعرافی سال ۹۴ از حوزه انتخابیه تهران در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد اما رأی کافی را به دست نیاورد. اولین بار فروردین ماه سال جاری بود که نام علیرضا اعرافی به‌عنوان جانشین ابراهیم رئیسی مطرح شد که این خبر از سوی خود او رد شد.

 
غلامحسین محسنی اژه‌ای کیست؟

غلامحسین محسنی اژه‌ای هم‌اکنون سخنگو و معاون اول قوه قضاییه است و برخی می‌گویند او نزدیک‌ترین گزینه برای جانشینی ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه است به خصوص که او از سال ۹۳ تاکنون، معاون اول قوه قضاییه بوده است.

اژه‌ای سمت‌هایی چون دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت نهم و دادستان کل کشور و معاون اولی قوه قضاییه از سال ۹۳ تاکنون را در کارنامه کاری خود را دارد و هم‌اکنون از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

اژه‌ای سال ۹۳ در نامه‌ای به محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم خواستار ایجاد نرم‌افزاری برای حذف مصادیق مجرمانه و ارائه نرم‌افزارهای داخلی در این باره شده بود.

 

سید احمد مرتضوی مقدم‌زاده کیست؟

سید احمد مرتضوی مقدم‌زاده اکنون رئیس دیوان عالی کشور ایران است. او سال ۹۸ با حکم‌ ابراهیم رئیسی به این سمت منصوب شد.

مرتضوی ۶۴ ساله پیش از این رئیس دادگستری اردکان یزد، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، همدان و کرمان بوده است. او از سال ۸۵ تا ۹۵ به مدت ۱۰ سال معاون اول دادستان کل کشور و همزمان رئیس دادگاه عالی تجدیدنظر بود و از اردیبهشت سال ۹۸ با حضور رئیسی در قوه قضاییه به‌عنوان رئیس دیوان عالی کشور انتخاب شد.

وی دارای ۳۰ سال سابقه قضاوت است.

 

محمد جعفر منتظری کیست؟

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور و رئیس دادگاه ویژه روحانیت است. وی از اعضای مؤسس سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاون پارلمانی وزیر دادگستری در سال ۶۸، معاون اول دادستان کل کشور در زمان عبدالنبی نمازی و قربانعلی دری نجف‌آبادی و مشاور رئیس قوه قضائیه در زمان تصدی سید محمود هاشمی شاهرودی بوده‌است.

منتظری سال ۹۵ به این سمت منصوب شد. سمتی که پیش از این متعلق به ابراهیم رئیسی بود. حالا گفته می‌شود که منتظری یکی از گزینه‌های جانشینی رئیسی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها