بررسی واکنش بازارها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری



بعد از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات سال ۱۴۰۰ بازار دلار و طلا واکنش نزولی داشتند اما شاخص کل بازار بورس در اولین روز هفته بیش از یک درصد رشد کرد.

به گزارش صبح ساحل، در ادامه تغییرات پنج بازار مسکن،طلا، دلار، بورس و خودرو را بررسی می‌کنیم.

 

پیش‌بینی بازار مسکن بعد از انتخاب رئیسی

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی، رشد تولید و رونق بازار مسکن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است گفت: افزایش عرضه منجر به ثبات قیمت مسکن می‌شود و انتظار داریم در نیمه دوم سال جاری آثار برنامه‌های منتخب مردم به شکل ثبات و حتی کاهش قیمت مسکن بروز پیدا کند.

مصطفی‌قلی خسروی درباره پیش‌بینی واکنش بازار مسکن به انتخاب سید ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری گفت: آیت‌الله رئیسی، مسکن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و اعلام کرده که از روز اول مساله مسکن را پیگیری می‌کند.

وی افزود: این نشان می‌دهد که منتخب مردم، درک صحیحی از تاثیر بخش مسکن بر معیشت مردم و همچنین رونق اقتصادی دارد. به هر حال مسکن یک حوزه کلیدی و صنعت مادر است که دست کم ۱۸۴ شغل کلیدی را در بر می‌گیرد. یعنی اگر مسکن به رونق برسد اقتصاد کشور راه می‌افتد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آشنایی کاملی با تفکر و برنامه‌های آیت‌الله رئیسی دارم گفت: ایشان هرکجا بوده سعی کرده آثار خوبی از خود به جا بگذارد. به طور مثال معمولا از بنده موضوع کد رهگیری را جویا می‌شد و دنبال می‌کرد. علتش این است که ذاتا به شفافیت در همه زمینه‌ها اعتقاد دارد.

خسروی با اشاره به برنامه رئیسی برای احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور تاکید کرد: به طور قطع با برنامه‌ریزی، پشتیبانی مالی و پشتکار، احداث یک میلیون واحد دور از دسترس نخواهد بود. من معتقدم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نشانه‌های شکوفایی اقتصاد مسکن بروز خواهد کرد. البته حداقل باید ۱۰۰ روز به آقای رئیسی زمان بدهیم تا مقداری بر شرایط مسلط شود.

وی تاکید کرد: به دلیل آنکه نگرش آقای رئیسی به ساخت و ساز است بسیار خوشبین هستیم که با افزایش عرضه، قیمتها در بازار مسکن کنترل شود. پیش‌بینی بنده این است که در آینده متغیرهایی که منجر به کاهش قیمت مسکن می‌شود، بر متغیرهای افزایشی غلبه می‌کند. بدین ترتیب انتظار داریم قیمتها به ثبات برسد. همچنین از رکود فعلی خارج خواهیم شد.

 

تغییرات قیمت طلا پس از انتخابات

انس جهانی طلا در بازار امروز به قیمت ۱۷۶۴ دلار رسید. قیمت سکه کاهش یافت و به ۱۰ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان قیمت رسید.

نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا به کاهش قیمت‌ها در بازار امروز اشاره کرد و توضیح داد: انس جهانی طلا در هفته گذشته حدود ۹۰ دلار کاهش پیدا کرد اما به دلیل کنترل نرخ ارز در بازار داخلی، مقاومت قیمت‌ها ادامه داشت؛ اما در بازار امروز به دلیل کاهش نرخ ارز در کنار کاهش انس جهانی مقاومت بازار داخلی طلا وسکه شکسته شد و قیمت‌ها کاهش یافتند.

بذرافشان در ادامه گفت: در هفته گذشته نوسانات نرخ ارز باعث مقاومت طلا در بازار داخلی شد اما به دلیل کاهش انس جهانی در جریان هفته گذشته باید قیمت طلا روند نزولی را ثبت می‌کرد اما شاهد ثبات قیمت‌ها بودیم.

دبیر اتحادیه طلا با اشاره به کاهش ۳۵۰ هزار تومانی قیمت سکه و کاهش ۴۵ هزار تومانی طلای ۱۸ عیار توضیح داد که دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار امروز (۱۹ خرداد) روند کاهشی انس جهانی طلا در هفته گذشته و کاهش نرخ ارز بود.

نادر بذرافشان درباره تاثیرات انتخابات در بازار طلا اظهار کرد: کاهش قیمت طلا در بازار امروز به انتخابات ارتباطی ندارد و دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها کاهش ۹۰ دلاری انس جهانی در یک هفته گذشته است.

او درباره آینده بازار طلا اعتقاد دارد اگر روند نزولی انس جهانی ادامه داشته باشد و نرخ ارز روند کاهشی داشته باشد احتمال دارد روند کاهشی قیمت‌ها در بازار داخلی ادامه داشته باشد.

 

واکنش امروز بازار ارز به انتخابات

قیمت دلار در اولین ساعات اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، روند نزولی دارد و دلار از ۲۴ هزار تومان وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد. دلالان بازار ارز می‌گویند بازار فعلا یکی دو ماه نزولی است اما بعد از آن همه چیز به نتیجه مذاکرات بستگی دارد. 

  

بازار سرمایه فردا بعد از نتیجه انتخابات چه رفتاری خواهد داشت؟

کارشناسان بازار سرمایه تحرکات اصلی بورس را به بعد از به سر کار آمدن کاندید منتخب موکول کرده‌اند و بر این نظر هستند که تا زمانی که برنامه‌های اقتصادی دولت جدید مشخص نشود شاهد اثرگذاری و تغییرات قابل توجهی در هیچ کدام از بازارها نخواهیم بود.

بازار سرمایه نسبت به روزهای گذشته که روند منفی و نزولی را داشت امروز تحت تاثیر به پایان رسیدن انتخابات با رشد شاخص کل و شاخص هم‌وزن مواجه شد. کارشناسان بازار سرمایه تحرکات اصلی بورس را به بعد از به سر کار آمدن کاندید منتخب موکول کرده‌اند و بر این نظر هستند که تا زمانی که برنامه‌های اقتصادی دولت جدید مشخص نشود شاهد اثرگذاری و تغییرات قابل توجهی در هیچ کدام از بازارها نخواهیم بود.

امیرحسین نام‌آور، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: سهامداران زیان دیده در حال حاضر باید منتظر نتیجه انتخابات بمانند و بعد از آن تصمیم‌گیری کنند زیرا بازار در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است امروز و فردا توقع رشد و نزول خاصی را از بازار نباید داشته باشیم.

نام‌آور توضیح داد: در این هفته اولین خبرهای مربوط به برنامه‌های دولت جدید نسبت به بازار سرمایه مشخص می‌شود البته که بارها گفته شده است که دولت نباید به بورس کاری داشته باشد و باید تمرکز برنامه‌ها و سیاست‌های خود را در جهت توسعه و کمک به صنعت بگذارد

این کارشناس بازار می‌گوید: بازار در حال حاضر پیش‌بینی‌پذیر نیست اما با توجه به برنامه‎‌هایی که ابراهیم رئیسی، بورس جزو اولین سیاست‌هایی است که برای به سامان رساندن آن وعده‌هایی داده شده است البته که با سرکار آمدن رئیسی بازار تا حد زیادی به روند تعادل برمی‌گردد.

نام‌آور گفت: امروز و فردا آمار نرخ مشارکت در روند بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به آمار رسمی بازخوردهای خوبی را در بازار می‌بینیم.

 

وضعیت بازار خودرو پس از پیروزی رئیسی در انتخابات

فعالان بازار خودرو هرچند پیش بینی می کردند که با اتمام انتخابات ریاست جمهوری بازار خودرو تکان خواهد خورد و از رکود خارج خواهد شد، اما ظاهرا این پیش بینی درست از آب در نیامد و باید منتظر روزهای آینده و اتفاقات پشت سر انتخابات بود.

ثبات قیمت در بازار خودرو امروز و با پایان انتخابات ریاست جمهوری تنها شامل محصولات سایپا نمی شود و ایران خودرویی ها نیز امروز تغییر قیمتی نداشته اند.

از جمله محصولات سایپا که امروز مورد ارزیابی قرار گرفته اند، می‌توان به «شاهین»، «کوییکR»، «کوییک معمولی»، «تیبا صندوقدار»، «تیبا2» و «ساینا» اشاره کرد.

رصد بازار خودرو همچنین نشان دهنده آن است که خانواده تیبا نیز امروز امروز روز آرامی را پشت سرگذاشتند و «تیباصندوقدار» با قیمت 129میلیون تومان در بازار عرضه شد و مدل هاچ بک این خودرو «تیبا2» معمولی نیز بدون تغییر در بازار 136 میلیون تومان قیمت رقم خورد.

«ساینا» یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار سایپا نیز امروز در بازار بدون تغییر با قیمت 146میلیون تومان عرضه شد.

«کوییک معمولی» و «کوییکR» نیز امروز تغییری در بازار نداشتند و  «کوییک معمولی» با قیمت 153 میلیون تومان و «کوییکR» نیز 159 میلیون تومان در بازار عرضه شدند.

از سوی دیگر با رصد بازار خودرو می توان گفت که براساس قیمت های جدید اعلامی از سوی شرکت های خودروساز قیمت شاهین نیز به 291 میلیون تومان رسید. به گفته فعالان بازار خودرو هنوز قیمت بازاری این خودرو مشخص نیست و این افزایش تنها به قیمت کارخانه ای این خودرو باز می گردد.

 

منابع: ایسنا، تجارت نیوز، اقتصاد نیوز

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها