۱۲ میلیارد ریال کمک بلاعوض به صنعتگران خسارت دیده در آتش‌سوزی معبد هندوها



استاندار هرمزگان گفت: ۱۲ میلیارد ریال اعتبار از محل کمک‌های فنی و اعتباری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جبران خسارت آتش سوزی غرفه های فروش محصولات صنایع دستی زنان سرپرست خانوار بندرعباس در معبد هندوها اختصاص می یابد.

 

به گزارش صبح ساحل، فریدون همتی در نشستی که با حضور مدیرانی از حوزه وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین با حضور ۲۱ نفر از زنان سرپرست خانوار آسیب دیده از آتش سوزی سال گذشته در معبد هندوها برگزار شد، افزود: با پیگیری‌های فراوان از طریق برگزاری نشست های متعدد با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاش شد بخشی از جبران خسارت وارد شده در این حادثه از محل کمک‌های فنی و اعتباری حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت کمک و حمایت از این زنان سرپرست خانوار، به صورت بلاعوض پرداخت شود.

وی بیان کرد: پس از انجام مراحل اداری، این موضوع با توجه ویژه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نتیجه رسید.

استاندار هرمزگان اظهار کرد: میزان خسارت وارد شده به هرکدام از این غرفه‌ها توسط کارشناس دادگستری تعیین شده است و در مجموع ۱۲ میلیارد ریال اعتبار جهت پرداخت کمک بلاعوض برای جبران ۸۰ درصد میزان خسارت وارد شده به این ۲۱ غرفه دار اختصاص یافت که به حساب آنان واریز می‌شود.

همتی تصریح کرد: با توجه به اینکه این غرفه‌ها بیمه نبودند، امکان استفاده از ظرفیت بیمه برای جبران خسارت وجود نداشت اما استانداری هرمزگان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وجود اینکه تعهدی برای جبران خسارت نداشتند، برای انجام مسوولیت حمایت از این زنان سرپرست خانوار فعال در عرصه صنایع دستی، در اقدامی مشترک تلاش کردند تا غرفه‌های جدید آماده و به این افراد واگذار شود.

وی ادامه داد: بازار سابق ماهی فروشان بندرعباس که توسط شهرداری درحال نوسازی و بهسازی است، به بازارچه ساحلی تبدیل خواهد شد و بخشی از آن به این افراد آسیب دیده، جهت فروش محصولات صنایع دستی واگذار می‌شود.

استاندار هرمزگان همچنین از همه افرادی که برای جبران خسارت و ادامه فعالیت این زنان سرپرست خانوار فعال در عرصه صنایع دستی، کمک کردند قدردانی کرد.

 

۲۷ اردیبهشت ماه امسال ۲۱ غرفه صنایع دستی واقع در بنای تاریخی معبد هندوهای بندرعباس در آتش سوخت.
در این آتش سوزی بیش از ۳۰ نفر از کسبه فعال در زمینه صنایع دستی، کار و کسب خود را از دست دادند که با پیگیری استاندار هرمزگان و نشست‌های پی درپی در استانداری و اکنون در تهران، شرایط برای فعالیت مجدد آن‌ها مهیا می‌شود.
در این آتش‌سوزی به ساختمان تاریخی معبد آسیبی نرسیده و فقط غرفه‌های واقع در محوطه سوختند.
معبد هندوهای بندرعباس در سال ۱۲۶۷ هجری شمسی توسط محمد حسن خان سعدالملک به عنوان بنای زیارتی تجار و کارگران هندی مقیم بندرعباس ساخته  شده و سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

  •  
  •  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها