بیمارستان بشاگرد سردخانه ندارد

امواتِ معطل



سریال محرومیت‌های بشاگرد پایان ندارد. شماری از اهالی شهر سردشت در اعتراض به نبود سردخانه و خودرو حمل متوفی مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. بیمارستان بقیه‌الله الاعظم سردشت، تنها بیمارستان بشاگرد است که امکانات چندانی ندارد. درواقع اورژانس و زایشگاه تنها بخش‌های مجهز این بیمارستان هستند. این بیمارستان فاقد سردخانه بوده و درصورت فوت شخصی به صورت عادی، جسد وی در یکی از اتاق‌های بیمارستان نگهداری می‌شود یا خانواده فرد، متوفی را به روستای خودشان می‌برند و در زمان مناسب دفن انجام می‌شود. علاوه بر این به دلیل نبود خودرو حمل جسد در سردشت، اهالی هزینه سنگینی را برای جا به‌جایی متوفی پرداخت می‌کنند.
 
بیمارستانِ بدون امکانات
یکی از اهالی سردشت درباره علت اعتراض مردم گفت: «اینجا سردخونه و پزشک قانونی نداره. وقتی کسی تصادف میکنه، متوفی رو برای کارهای پزشک قانونی به سرخونه جاسک یا میناب میبرن. هزینه انتقال متوفی از بشاگرد به میناب یا جاسک و بالعکس به یک تا دو میلیون تومن هم میرسه که هزینه خیلی سنگینی برای مردمه. مردم از کجا بیارن. چند روز پیش جوان مردم تصادف کرد، آمبولانس دو ساعت بعد اومد. بشاگرد اسمش شهرستانه اما امکانات نداره. کل بشاگرد یک ماشین حمل جسد داره». یکی دیگر از اهالی سردشت در رابطه با وضعیت امکانات بیمارستان بقیه‌الله الاعظم می‌گوید: «یک سقف اینجا ساختن، اسمش رو بیمارستان گذاشتن. فقط یک دکتر عمومی داره. امکانات دیگه‌ای نداره. یکی می‌بینی بیماری قلبی داره با یک سوزن نجات پیدا میکنه اما متاسفانه سوزن ندارن. بیماری که ناراحتی قلبی داره تو این جاده‌های خراب باید بمیره تا برسه میناب و بندرعباس».او با انتقاد از وضع موجود اضافه کرد: «یک روستایی‌ اگر مریض شد، باید کلی هزینه رفت و آمد بده. هزینه‌های درمانش رو جور کنه یا هزینه‌های رفت و آمد به میناب و بندر رو. کرایه رفت و برگشت یک نفر از بشاگرد به میناب 140 هزار تومنه. به دلیل همین گرفتاری‌ها خیلی از اهالی روستاها وقتی مریض میشن، اصلا قید دکتر رو میزنن تا وقتی که شرایط اونقدر حاد بشه و به تنگنا برسن».
 
تخصیص اعتبار برای راه‌اندازی سردخانه
مردم بشاگرد سال‌هاست برای درمان به بندرعباس یا استان یزد مراجعه می‌کنند. البته این موضوع برای اغلب شهرهای هرمزگان نیز همچنان صدق می‌کند. درواقع علاوه بر مخارج‌های درمان، هزینه‌های رفت و آمد و اسکان نیز به آن‌ها تحمیل می‌شود. گرچه نمی‌توان منکر شد که به نسبت دهه‌های گذشته، پیشرفت‌هایی اتفاق افتاده است؛ اما همچنان مشهود است که شهرهای هرمزگان در زمینه توسعه بهداشتی و درمانی کار زیاد دارد. «یوسف حسینی»، معاون سیاسی فرمانداری بشاگرد با تایید کمبود کادر پزشکی و عدم تکمیل بخش‌های بیمارستان بقیه الله گفت: «بیمارستان بقیه الله بشاگرد به لحاظ خدمات‌دهی یک درمانگاه است. اسمش بیمارستان است اما یک مرکز درمان به حساب می‌آید. در حد زایشگاه و اورژانس، بخش بستری ندارد». به گفته حسینی اعتبارات جذب شده این سال‌ها صرف ساخت پانسیون برای پرسنل و متخصصان و راه‌اندازی بخش تالاسمی شده است و در حال حاضر یک تا دو پزشک عمومی، اطفال، متخصص داخلی و دندان‌پزشک در بشاگرد مستقر است.
 حسینی درباره نبود سردخانه در بشاگرد گفت: «اعتبار برای احداث سردخانه تخصیص یافته و کارهای اولیه به پیمانکار واگذار شده است. سردخانه در دست احداث است و به زودی راه‌اندازی می‌شود. راه‌اندازی بخش‌های دیگر بیمارستان تا پزشک نباشد، ممکن نیست». حسینی در توضیح اینکه چرا بشاگرد پزشکی قانونی ندارد، اظهار کرد: «با پزشکان غیربومی زیادی صحبت کردیم. وقتی شرایط، سختی‌ها و زیرساخت‌های بشاگرد را دیدند، قبول نکردند. پزشک درس خوانده حق دارد در جایی مرفه زندگی کند. نمی‌توانیم پزشک را مجبور به کار کنیم. خودشان باید برای حضور در این منطقه داوطلب شوند؛ یعنی اجباری نیست. در نهایت با پزشک بومی خودمان که جکدان است، صحبت کردیم. ایشان پزشک عمومی هستند که مقرر شد بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی، به عنوان پزشک معتمد دادگستری در پزشکی قانونی بشاگرد فعالیت کنند. نامه‌نگاری‌ها انجام شده است، باید دوره آموزشی تمام شود تا مستقر شوند».
 
وعده خرید خودرو حمل متوفی
هرگاه فردی در بشاگرد در ساعاتی که امکان دفن وجود ندارد، فوت کند؛ اگر در بیمارستان باشد یا در یکی از اتاق‌های بیمارستان می‌ماند یا خانواده، متوفی را به روستا و خانه خودشان می‎برند. معاون سیاسی فرمانداری بشاگرد با تایید این موضوع، راجع به انتقال بیماران و تصادفی‌ها به میناب و جاسک گفت: «بیمارانی که کارهای تخصصی نیاز دارند به شهرستان‌های میناب و بندرعباس ارجاع داده می‌شوند. متوفیانی که به کالبدشکافی و پزشک قانونی نیاز داشته باشند، چون بشاگرد پزشک قانونی ندارد به همین شهرستان‌ها منتقل می‌شوند و همان جا به سردخانه می‌روند. حدود 4 آمبولانس در شهرستان داریم؛ که هرکدام در مناطق مختلف قرار دارند. دو آمبولانس در بیمارستان سردشت هستند. تمام تصادفی‌های شهرستان با آمبولانس اعزام می‌شوند و در این زمینه مشکلی نداریم». حسینی در تشریح حواشی تصادف اخیر دوموتورسوار در سردشت گفت: «خانواده متوفی از ما درخواست آمبولانس کردند، درحالی که طبق گزارش آن فرد در دم فوت کرده بود. هیچ بیمارستان دولتی در کشور برای متوفی آمبولانس نمی‌دهد. ما برای همکاری و همدردی آمبولانس را در اختیارشان قراردادیم اما قانون این نیست. خودرو حمل متوفی با بخش خصوصی است که در ازای پرداخت پول این کار را انجام می‌دهد. شهرداری گوهران ماشین حمل متوفی دارد، 20 کیلومتر بین سردشت و گوهران فاصله است. درباره نبود خودرو حمل متوفی با اعضای منتخب شورای شهر سردشت صحبت کردیم، گفتند که یکی از اولویت‌های آینده خرید خودرو برای شهرداری خواهد بود».
 
نماینده مردم یا تماشاچی؟
شرق هرمزگان از رودان تا بشاگرد از کمبود خدمات رنج می‌برند. راه‌اندازی سردخانه بیمارستان و خرید یک خودرو برای حمل متوفی اعتبار چندانی نیاز ندارد، اما همین هم از مردم دریغ شده است. مردم می‌پرسند که نمایندگان مجلس کی قرار است صدای ما باشند؟ نماینده‌ای که با شعار محرومیت‌زدایی و تغییر وارد مجلس شده، دوماه درگیرِ حضور در ستادهای تبلیغاتی ریاست جمهوری بوده است.
 در حال حاضر رسیدگی به امورات مردم منتهی شده است به عکس یادگار با آن‌ها، انتشار آن در اینستاگرام و هر از چندگاهی انتقادهای زیبا که به نتیجه‌ای ختم نمی‌شود. در این شرایط امیدواریم با همراهی و ورود خیران این معضل هرچه سریعتر رفع شود.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها