اعتراض ادامه‌دار مردم خوزستان به بی‌‌آبی؛ گروه جهادی برای حل مشکل دست به کار شدند



سوسنگرد، اهواز، حمیدیه، ماهشهر، شادگان، آبادان از جمله شهرهایی هستند که در روزهای گذشته شاهد تجمعات اعتراضی مردم بوده‌اند.

به گزارش صبح ساحل، چند روزی می‌شود که مردم شهرهای مختلف استان خوزستان با تشنگی و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. خشکسالی امسال، تلف شدن دام مردم بر اثر بی‌آبی و شاید مهم‌تر از همه سوءتدبیری های دولت در ماجرای قطعی‌های مکرر برق نیز مزید بر علت شدند تا مردم خوزستان به تنگ آمده و بخواهند با حضور در خیابان‌ها اعتراض و تشنگی خود را به گوش مسئولین برسانند. در حمیدیه، شادگان، سوسنگرد و منطقه زرگان اهواز تعدادی از اهالی با اعلام نارضایتی از وضعیت موجود، نسبت به عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها وهمچنین پروژه‌های انتقال آب کارون ابراز نگرانی کردند. همچنین چندین جوان در برخی از جاده‌ها در ماهشهر، کوت عبدالله، خرمشهر و ملاثانی اقدام به آتش زدن لاستیک و بستن جاده کردند که عبور و مرور خودروها برای دقایقی مختل شد اما با حضور نیروهای انتظامی بدون هر گونه درگیری اکنون ترافیک در همه جاده‌ها روان شده است. این بحران بی‌آبی در خوزستان همچنان ادامه‌دار است.

همچنین «سرهنگ پاسدار زبیدی»، مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت  ولی عصر خوزستان، ظهر امروز گفت: به منظور کمک رسانی و رفع مشکل مناطق دچار تنش آبی در استان قرارگاه حضرت عباس (ع) در سپاه حضرت ولی عصر خوزستان  راه اندازی شده است.  زبیدی افزود: در استان خوزستان ۸۰۰ گروه جهادی سازماندهی شده اند و بر حسب نیاز  اقداماتی از جمله توزیع آب شرب  با تانکر و آب خام برای احشام در مناطق دچار تنش آبی را انجام می دهند. وی ادامه داد: هم اکنون گروه‌های جهادی در مناطق دچار تنش آبی از جمله در شهرستان های  هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، رامشیر و آبادان  در حال خدمت رسانی هستند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ولی عصر خوزستان بیان کرد: عمده تمرکز نیرو‌های جهادی برای آبرسانی در روستا‌های حوزه‌ی پایین دست کرخه می‌باشد که با مشکلات کم آبی روبرو هستند. سرهنگ پاسدار  زیبدی گفت: گروه‌های جهادی همچنین  با همکاری شرکت آبفا بصورت شبانه روزی  ۴۲ الی ۴۶ کیلومتر خط لوله  را در جهت  برای آبرسانی به روستا‌های بخش غیزانیه کارگزاری و نصب می کنند. وی افزود :   با کارگزاری  ۹ کیلومتر خط لوله ی ۲۵۰ میلیمتر  و اتصال آن به  آب غدیر آبرسانی به  روستاهای   منطقه جفیر شهرستان هویزه انجام می شود. مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ولی عصر خوزستان بیان کرد : همچنین آبرسانی به بخش نیسان شهرستان هویزه از طریق  خط لوله‌ غدیر بسمت ایستگاه پمپاژ امام علی   در حال انجام است.

  

  

  اعتراض مردم خوزستان به بی‌‌آبی؛ گروه جهادی برای حل مشکل دست به کار شدند

  

یک کشته در شادگان

۲۵ تیرماه برخی از مردم شادگان در اعتراض به وضعیت کم‌آبی در استان، در سطح شهر تجمع کردند. در جریان این تجمع، فرصت‌طلبان با سوءاستفاده از شرایط پیش آمده به سمت مأموران امنیتی و تجمع‌کنندگان تیراندازی کردند که متاسفانه یک تیر به جوانی ۳۰ ساله اصابت کرده و منجر به فوت وی شد. مسببان این حادثه توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شناسایی و شب گذشته برخی دستگیر شده‌اند و دستگیری دیگر افراد نیز در دستور کار است.

 

ریشه مشکلات کمبود آب کجاست؟

مردم منطقه و برخی از کارشناسان محیط زیست نیز می‌گویند که وجود سدهای متعدد در شمال این استان باعث شده تا آب به مردم شهرها و روستاها نرسد. جدای از این، کارشناسان امر معتقدند که در چند سال گذشنه وزارت نیرو بجای تأمین برق از راه استفاده از پنل‌های خورشیدی، به استفاده از نیروگاه‌های آبی روی آورده و همین موضوع باعث شده تا امروز مردم خوزستان با مشکل کم آبی مواجهه شوند. پس از اعتراضات مردم خوزستان، با دستور ویژه حجت‌الاسلام محسنی‌ اژه‌ای رئیس دستگاه، هیئتی متشکل از نمایندگان ارشد وزارت نیرو و دادستان کل کشور برای بررسی مشکلات پیش آمده و علل وضعیت موجود، عازم استان خوزستان شد.

استان خوزستان در چند سال گذشته در مقایسه با دیگر استان‌ها، بیشترین بودجه عمرانی را دریافت کرده است. علاوه بر این، از سال 98 به این سو، با موافقت رهبر انقلاب اسلامی مبلغی بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان جهت حل مشکلات مربوط به لوله کشی آب و فاضلاب، به استان خوزستان سرازیر شده است. اما حضور افراد ناکارآمد در جایگاه‌ مدیریتی خوزستان باعث شده تا این استان علیرغم برخورداری از بودجه مناسب عمرانی همچنان با مشکلات آبی مواجه باشند. شاید امروز با پیگیری‌های قضایی مشکل بی‌آبی مردم خوزستان حل شود، اما این امر موقتی خواهد بود. باید گفت تا زمانی که شاهد یک تصمیم اساسی از سوی مسئولین مربوطه برای رفع این مشکلی که چندین سال است گریبان گیر مردم شده، گرفته نشود، در آینده نیز شاهد اعتراض مردم منطقه خواهیم بود.

منبع: رجا نیوز/انتخاب/صداوسیما

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها