باند سارقان سریالی در پوشش مسافرکش در بندرعباس متلاشی شد

سناریوی عجیب زن و شوهر برای سرقت طلاهای زنان مسن



زوج جوانی که   با فریب زنان مسن، تحت عنوان تبرک ، انگشتر و زیورآلات آن‌ها را می‌دزدیدند در بندرعباس دستگیر شدند. 2 مرد و یک زن اعضای باند تبهکاری بودند که با طراحی یک سناریو در نقش  راننده، مرد توریست و زن مسافر ،  در شهر پرسه می‌زدند وزنان سالخورده را شناسایی و به اجرای نقش می‌پرداختند.آن‌ها  اگر طلا یا انگشتری در دستان مالباختگان سالخورده می‌دیدند به بهانه تبرک در کیسه پلاستیک مشکی می‌انداختند و در چشم بر هم زدنی با خونسردی این پلاستیک حاوی طلا را با پلاستیک قلابی مشابه دارای  وسایل بی‌ارزش هم‌وزن طلا به آن‌ها می‌دادند.این باند 3 نفره خانوادگی  با این اقدام، حدود یک میلیارد تومان  طلا و جواهرات از زنان کهن‌سال به جیب زدند. زن و شوهر و خواهرزاده  از طایفه فیوج  با  شگرد صحبت کردن و اعتمادسازی، طلاهای طعمه‌های ساده‌دل را  ماهرانه  سرقت می‌بردند. تا اینکه هفته گذشته آن‌ها  بعد از مدتی  تلکه کردن مسافران و به‌جا نگذاشتن هیچ ردی از خود، در حین سوار کردن طعمه دیگر در یکی از خیابان‌های اصلی بندرعباس، غافلگیرانه به دام کارگاهان زبده پلیس آگاهی هرمزگان افتادند. تاکنون ۱۱ نفر  شامل متهمان و مالخران شناسایی و دستگیر  شدند و 22 نفر از این باند شکایت کردند .پرونده همچنان در دست بررسی است.

 

     

آغاز ماجرا

ظهر یک از روزهای گرم سال است و زن مسن بعد از ملاقات با بیمارش ،پیاده خود را به بیرون از بیمارستان می‌رساند. هوا گرم است و او قصد رفتن به منزل را دارد. منتظر ماشین‌های عبوری و یا وسیله نقلیه عمومی است. لحظه‌ای می‌گذرد و پراید سفیدرنگی  جلوی پای او ترمز می‌زند.شیشه‌های آن دودی است و تابلوی با عنوان تاکسی بر روی سقف نصب‌شده است ، زن  که دیگر طاقت گرما را ندارد سوار بر خودرو می‌شود و در کنار خانم جوان حدود 38 ساله‌ای می‌نشیند و مقصد خود را اعلام می‌کند. خودرو به راه می‌افتد و زن جوان در طی مسیر شروع به حرف زدن می‌کند. راننده 32 ساله ساکت است و مرد45 ساله که در صندلی شاگرد نشسته است در این صحبت‌ها مشارکت می‌کند و با یک لهجه نامشخصی حرف می‌زند. زن جوان وانمود می‌کند  که او را نمی‌شناسد ولی از طرز صحبت کردنش فهمیده  ایرانی نیست  و می‌گوید رئیس یکی از کاروان های زیارتی  است و  راهی یکی از اماکن زیارتی . زن مسن باور می‌کند که مسافر جلویی بالباس مبدل رئیس کاروان است.

   

 مرد متبرک

سخنان نامفهوم بین مرد و زن جوان ردوبدل می‌شود تا اینکه زن تظاهرمی کند تمام حرف‌های او را متوجه شده است.

«این مرد می‌گوید قادر است وسایل گران‌قیمت مانند طلاجات  را الآن تبرک کند و من می‌خواهم انگشترم را به او بدهم «.

زن کهنسال خوش‌باور، به النگوهای خود نگاهی می‌اندازد، اما می‌گوید که از دستانش خارج نمی‌شود. در همان لحظه زن جوان پمادی از کیف خود بیرون می‌آورد ،به دست او می‌زند، النگوها را درمی‌آورد و به  دست مرد می‌سپارد.

   

 پلاستیک مشکی حاوی طلا

مرد جوان طلاها را می‌گیرد درون یک پلاستیک مشکی‌رنگ می‌اندازد، در همان لحظه زن جوان حواس مسافر را پرت می‌کند تا به جلو نگاهی نیندازد ، مرد از فرصت استفاده و پس از مدتی کوتاه، کیسه پلاستیک طلا را با پلاستیک مشابه جابجا می‌کند. با همان کلمات نامفهوم می‌فهماند که طلا را تبرک کرده است و نباید تا دو ساعت دیگر درب پلاستیک  باز شود و همچنین یک  10 هزارتومانی به‌عنوان تبرک به او می‌دهد. زن سالخورده  بعد از گرفتن  کیسه پلاستیکی و اسکناس 10 هزارتومانی  تشکر می‌کند. در همان لحظه خودرو از حرکت می‌ایستد و راننده  به این مسافر می‌گوید که پیاده شود چون مسیرش جای دیگر است و از او کرایه نمی‌گیرد .

 

 ناپدید شدن النگوها

زن  از خودرو پیاده و با یک خودروی کرایه‌ای دیگر راهی منزل می‌شود، پس از بازگشت به خانه، به سراغ النگوهایش  می‌رود تا اینکه درب پلاستیک را باز می‌کند، ناگهان دچار شوک می‌شود، درون پلاستیک اثری از النگوها نیست بلکه پر از باطری‌های  قلمی و... است.بهت‌زده  این موضوع  را به فرزندانش در میان می‌گذارد و  آن‌ها می‌فهمند که چه کلاهی بر سرمادرشان رفته است  و بلافاصله پلیس 110 از این موضوع مطلع می‌کنند.

  

 سرنخ‌هایی از سارقان

پرونده‌ای  بر روی  میز کارگاهان پلیس آگاهی استان باز می‌شود و اظهارات یک زن مسن دیگر بندرعباسی بدون اینکه شماره پلاک از خودرو داشته باشد در آن به  ثبت می‌رسد.متهمان در تمام سرقت‌ها، شماره پلاک ماشین‌ها را مخدوش می‌کردند  تا ردی از آن‌ها به‌دست نیاید. کارآگاهان هم‌زمان با تجسس‌های تخصصی  و رصد اطلاعاتی مناطق مختلف شهر برای ردیابی این دزدان حرفه‌ای خود را در برابر زنان فریب‌خورده دیگری می‌بینند که با همین شگرد فریب‌خورده بودند.مدت کوتاهی چندین شکایت مشابه دیگر هم پیش روی تیم تحقیق قرارمی گیرد که نشان می‌دهد  اعضای این گروه به‌صورت سریالی زنان را به دام می‌اندازند و با وعده تبرک، طلاهایشان را به چنگ می‌آوردند.

 روزها می‌گذرد آمار شکایت‌های مشابه در پلیس آگاهی هرمزگان  روز به روز افزایش می یافت تا اینکه اقدامات اطلاعاتی و شبانه‌روزی پلیس آگاهی استان نتیجه داد سرنخ‌های از  این باند سارق مسافرکش نما به دست می‌آید. 

 

 دستبند قانون در یکی از خیابان‌های شهر

ظهر  22 اردیبهشت‌ماه  است و پراید سفیدرنگ پلاک مخدوش، شیشه دودی در مسیر کمربندی در حال تردد. سرنشینان آن دنبال طعمه هستند  و دقایقی بعد صدای ترمز خودرو کنار پای یک زن سالخورده شنیده می‌شود. ناگهان خودروهای پلیس آژیرکشان از راه می‌رسند و زن مسن خوش شناس از دست این سارقان  نجات می‌یابد. سرنشینان  پراید که  غافلگیر شده‌اند و فکرش را نمی‌کردند به دام بیافتند، دستبند سرد به دست‌هایشان گره می‌خورد ...

   

 اعتراف

متهمان که شامل زن و شوهر و خواهرزاده هستند اگرچه در ابتدا اصرار دارند که بی‌گناه‌اند اما در مواجه با ادله پلیس و شاکیان لب به اعتراف می‌گشایند  و به نقشه مجرمانه خود اعتراف می‌کنند.در بازجویی‌ها اقرار می‌کنند که تاکنون با خودروهای 206، پارس و پراید در پوشش مسافرکش طلاجات  زن‌های  مسن را به سرقت می‌بردند . سردسته این باند دستگیرشده که  اعتیاد شدیدی به مصرف مواد مخدر دارد (مردی که خود را رئیس یکی از کاروان‌های زیارتی معرفی می‌کرد) پس از رودررو شدن با تعدادی از شکاک و مالباختگان و شناسایی شدن  از سوی آن‌ها صراحتاً به سرقت  از افراد اعتراف می‌کند. او در ادامه همسر خودش و خواهرزاده همسرش را نیز به‌عنوان همدست خود در سرقت‌ها معرفی می‌کند. در تحقیقات از متهمان و اعتراف صریح آن‌ها به 2 فقره سرقت مشابه  در شهرستان میناب هم معترف می‌شوند.

 

 شگرد

متهم 45 ساله  می‌گوید: «زمانی که یک زن سالخورده را در خیابان شناسایی می‌کردیم،به سراغش می‌رفتیم و در نقش راننده و مسافر ، او را سوار خودرو می‌کردیم  پس‌ازآن، به بهانه تبرک و دیدن  طلا از آن‌ها می‌خواستیم که طلاهایشان را به ما نشان دهند و پس از گرفتن طلا آن را داخل کیسه‌های پلاستیکی می‌انداختم،بدون آنکه زنان سالخورده متوجه شوند آن را با پلاستیک مشابه پر از وسایل بی‌ارزش و خرده‌ریز جابجا می‌کردم و  پس از تحویل بسته‌های پلاستیکی پا به فرار می‌گذاشتیم ،همه‌‌چیز خوب پیش می‌رفت و ما حساب همه‌جا را کرده بودیم تا گیر نیفتیم اما ...».

   

 بازیگران سارق

زن متهم در بازجویی‌ها می‌گوید که پس از 14 ساله متارکه،به خاطر پسرشان به زندگی با همسر سابقش  برگشته است او در این مدت دریکی از استان‌های مرکزی کشور زندگی می‌کرده و همسرش در بندرعباس بوده است. تا اینکه آن‌ها پس از آغاز زندگی مشترک تصمیم به سرقت می‌گیرند و خواهرزاده‌اش نیز وارد این عملیات می‌کند.

« همسرم قبلاً در آژانس کار می‌کرد و تابلو تاکسی را از آن زمان به همراه داشت ،  در روزهای اوایل سرقت عذاب وجدان داشتم اما روزهای  به سرقت عادت کردم و با اعتمادسازی ، زنان مسن با اختیار خود طلاها را به ما می‌دادند ،  طلا را همان روز و یا روز بعد به طلافروشی‌های سطح شهر می‌بردیم  و بدون برگ خرید می‌فروختیم. خیلی  این امر هم راحت نبود. ما باید نقش بازی می‌کردیم تا مسافر زن فریب می‌خورد. اکثر آن‌ها باورشان می‌شد و کوچک‌ترین شکی به ما نمی‌کردند».

  

 سرقت به خاطر خاله

مرد دیگری که راننده بود با اظهار تأسف و پشیمانی می‌گوید:« دریکی از کلان‌شهرهای کشور  زندگی می‌کردم و مغازه‌دار بودم  .به خاطر خاله‌ام به بندرعباس آمدم چون خاله‌ام مریض است و نیاز به پول دارد و من هم به او کمک کردم ، واقعاً اشتباه کردم و پشیمان هستم».

    

 خریداری برلیانس با سرقت طلاها

این باند سارق با پول فروش طلا و جواهرات ، یک دستگاه خودروی برلیانس خریداری می‌کنند.

سردار غلامرضا جعفری رئیس پلیس هرمزگان  در این مورد می‌گوید:«این باند سابقه‌دار که در کارنامه‌شان سرقت و زورگیری دارند  با پول سرقت،  یک دستگاه خودروی برلیانس خریداری کردند با اینکه به اسم خودشان سند نخورده بود اما موفق شدیم آن را بیابیم و توقیف کنیم».

وی بابیان اینکه تاکنون 11 نفر از این باند زورگیری دستگیر شدند 3  نفر که اصلی و مابقی مالخر هستند ادامه می‌دهد: «متهمان پس از تشکیل پرونده، به مراجع قضایی ارجاع داده شدند و تحقیقات تکمیلی در خصوص اعضای این باند ادامه دارد».

سردار جعفری  با اشاره به اینکه در حال حاضر ارزش ریالی پرونده حدود یک میلیارد تومان  است و 22 نفر از کسانی که به این شیوه از آن‌ها سرقت شده است، شناسایی‌شده‌اند می‌گوید:«اگر در شرایطی  طعمه‌ها  پی به کلاه‌برداری آن‌ها می‌بردند آن‌ها با ترفند خاص طلاهایشان را سرقت و بعد از دزدی هم آن‌ها را کنار خیابان رهایشان می‌کردند».

 وی این را هم  تأکید می‌کند که  مالباختگانی که با این شگرد سارقان، طلاهای خود را از دست دادند به پلیس آگاهی استان  مراجعه کنند و یا با شماره   110 و یا با شماره21825543 مرکز فرماندهی و کنترل  پلیس آگاهی هرمزگان جهت شناسایی متهمان تماس‌بگیرند.

     

 سارقان، اخاذان و شیادها همیشه در کمین هستند

در این هوای گرم هرمزگان، ایستادن کنار خیابان و منتظر تاکسی و وسیله عمومی بودن سخت است و خیلی از ماها ترجیح می‌دهیم با هر خودروی عبوری با عنوان مسافرکش که جلوی پایمان ایستاد سوار شویم . خیلی از مسافرکش‌ها از این طریق امرار و معاش می‌کنند اما دراین‌بین هستند افرادی که با اهداف شوم وجهه مسافرکش‌های را تخریب می‌کنند و با عنوان راننده اقدام به مسافر زنی عده‌ای خاص کرده و در یک فرصت مناسب از مسافران خود اخاذی و آن‌ها را تلکه می‌کنند. 

فرمانده انتظامی هرمزگان در این مورد از عموم شهروندان و خصوصاً بانوان می‌خواهد  تا حتماً از وسایل حمل‌ و نقل عمومی نظیر اتوبوس و تاکسی استفاده کنند و در صورت امکان شماره پلاک خودرویی که سوار می‌شوند را به خاطر بسپارند.شهروندان به‌ویژه بانوان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برای تردد در سطح شهر از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی، اتوبوس، مترو و آژانس‌های معتبر استفاده کنند تا در ادامه شاهد وقوع مشکلات و حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

سردار جعفری   بابیان اینکه شهروندان نباید به بهانه عجله داشتن دررفت و آمد، خود را در معرض خطرات احتمالی قرار دهند، می‌گوید: «در معرض دید قرار دادن اقلام گران‌قیمت مانند طلا، زیورآلات و وسایل باارزش می‌تواند برای مسافربر نماها وسوسه‌انگیز باشد».

به خاطر سپردن مشخصات خودرو (شماره پلاک، نوع وسیله نقلیه، رنگ و ...) و خصوصیات ظاهری سرنشینان (خال‌کوبی دست، نوع لباس، ظاهر افراد و ...) در شناسایی و دستگیری این‌گونه مجرمان بسیار مهم است.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: «شهروندان به ‌خصوص بانوان برای حفظ امنیت خود در هیچ شرایطی به‌تنهایی سوار بر خودروهای مسافربر غیرمجاز نشوند و چنانچه در شرایط اضطرار قصد استفاده از این وسایل رادارند، بهتر است مشخصات خودرو را به بستگان خود اطلاع دهند و به‌محض مشاهده هرگونه رفتار مشکوک یا تغییر ناگهانی مسیر؛ مراتب را در اسرع وقت با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در میان بگذارند».

همیشه این را به خود یادآوری کنیم که سارقان، اخاذان و شیادها همیشه در کمین هستند و می‌خواهند بهترین و راحت‌ترین راه را برای تصاحب اموال دیگران به دست بیاورند. آن‌ها همیشه دنبال کم‌خطرترین شگرد سرقت هستند.

  

انتشار عکس‌های سارقان به دستور مقام قضایی است

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها