در چنین روزی؛ بزرگترین پالایشگاه نفت سنگین جهان در بندرعباس افتتاح شد



چهارم مردادماه سال ۱۳۷۶، متخصصان و کارشناسان داخلی دست به طراحی بزرگ‏ترین پالایشگاه نفت سنگین جهان در بندرعباس زدند. تمامی مراحل از طراحی تا ساخت و نصب تجهیزات به دست این متخصصان داخلی اجرا شد و به بهره‌برداری رسید. این پالایشگاه ازجمله طرح‌های مهم صنعت کشور بوده و برای بالا بردن ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی در کشور و تأمین مصارف داخلی و صدور بخشی از آن به خارج طرح‌ریزی‌شده است اجراي عمليات طرح عظيم آب‏رساني از دريا به پالايشگاه به‌طور جداگانه و هم‌زمان با عمليات اجرايي پالايشگاه با استفاده از امكانات گسترده صنعت نفت ازجمله ويژگي‏‌هاي احداث آن ‏است كه براي اولين بار در نوع خود صورت گرفته است.

 پالایشگاه  نفت بندرعباس به‌عنوان مدرن‌ترین پالایشگاه نفت خام با ظرفیت پالایش 232 هزار بشکه در روزبه بهره‌برداری رسید که با توجه به نیاز کشور و همچنین نگاه به بازارهای جهانی در نخستین گام توسعه، با تلاش متخصصان داخلی و اعمال تغییرات در واحدهای تقطیر به ظرفیت 320 هزار بشکه در روز رسید و در ادامه روند رو به رشد پالایشگاه، بامطالعه ظرفیت‌های واحدهای عملیاتی، در گام دوم در سال 91، با  اجرای طرحی مبتکرانه، بدون انجام هزینه و سرمایه‌گذاری، با 30 هزار بشکه افزایش در میعانات گازی تزریقی به واحدهای تقطیر و غلظت شکن، ظرفیت اسمی خود را به 350 هزار بشکه در روز رساند.

با توجه به افزایش ظرفیت خوراک پالایشگاه تا 350 هزار بشکه در روز و لزوم ذخیره‌سازی نفت خام و میعانات گازی برای استمرار عملیات تولید فرآورده‌های نفتی، سه دستگاه مخزن ذخیره‌سازی نفت خام و میعانات گازی هر یک به ظرفیت 500 هزار بشکه در پالایشگاه بندرعباس ساخته شد که در سال 93 به بهره‌برداری رسید و با احداث این مخازن ظرفیت ذخیره‌سازی خوراک پالایشگاه 50 درصد افزایش یافت.

هم‌اکنون حدود 18 درصد پالایش نفت خام و به‌تبع آن تأمین فرآورده‌های نفتی موردنیاز کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید می‌شود و با این ظرفیت علاوه بر هرمزگان، فرآورده‌های موردنیاز 6  استان ازجمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی در این پالایشگاه تولید می‌شود.

گاز مایع، بنزین موتور، سوخت جت (ATK)، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره محصولات اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس را تشکیل می‌دهند و در کنار آن‌ها وکیوم باتوم، وکیوم سلابس، گوگرد، لوبکات سنگین، آیزوریسایکل و حلال 402 نیز فرآورده‌های ویژه تولیدی در این پالایشگاه را تشکیل می‌دهند.

در کنار تغییرات در ظرفیت پالایشی پالایشگاه بندرعباس، یکی از مهم‌ترین مسائل مدنظر مدیریت پالایشگاه حرکت به سمت کیفی سازی محصولات تولیدی بر اساس استانداردهای روز دنیا بود و بر همین اساس طرح ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز در این پالایشگاه اجرایی شد که با تکمیل همه واحدهای عملیاتی آن، طرح در بهمن‌ماه سال 97 با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. بر اساس این طرح  میزان تولید بنزین در پالایشگاه نفت بندرعباس 4 میلیون لیتر در روز افزایش یافت و میزان گوگرد آن از حدود  PPM400 به کمتر از PPM  10 کاهش یافت و موجب بهبود کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس بر اساس استاندارد یورو 5 (EURO 05) شد. همچنین با کاهش میزان گوگرد نفت گاز تولیدی نیز از حدود PPM  10000 به کمتر از PPM  50 ، کیفیت این فرآورده به استاندارد یورو 4 (EURO 04) ارتقاء یافت.

منابع: دنیای اقتصاد/ پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران/ آخرین خبر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها