صبح ساحل وضعیت واکسیناسیون رانندگان تاکسی و ناوگان حمل و نقل عمومی را بررسی کرد:

نوشدارویی در راه است


نویسنده: راضیه نیرومند

شلوغی‌های روزانه، ترافیک و بوق ممتد خودروها، سر و صدا و ازدحام مسافرانِ منتظر و در نهایت رانندگان خودروهای زردرنگ در شرجیِ بندرعباس و ماسک هایی که تنفس را به شماره می اندازد . نان آورند و سرپرست خانواده . خانواده ای که  برای تامین مایحتاج اولیه‌شان مجبور به در خطر انداختن سلامتِ خود؛ آن هم در وضعیت شیوع ویروس کرونا هستند. اکثریتشان کارمند اداره یا ارگانی هستند که پس از سپری کردن سی سال خدمت به جامعه، در حد کلام بازنشسته شده اند و اکنون بنا به مشکلات اقتصادی از نو شروع کرده اند. رانندگانی که با توجه به قرار گرفتن در فضای بسته ی خودرو و مواجه با مسافران گوناگون، جزو اولویت سوم واکسیناسیون قرار داده شده‌اند. در ادامه به تشریح روند واکسیناسیون رانندگان حمل و نقل عمومی می پردازیم و پس از آن پای درد و دل چندی از رانندگان تاکسی های درون شهری بندرعباس می نشینیم.

                 

تعللی بی توجیه

«مرتضی ضامنی» مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از اجرای طرح واکسیناسیون رانندگان تاکسی که دارای پروانه فعالیت هستند خبر داد . او گفت: با احتساب راننده‌های کمکی حدود ۴۰۰ هزار راننده تاکسی مشمول دریافت واکسن کرونا خواهند بود. اما سوالی که مطرح می شود این است؛ چرا با گذشت 6 ماه از اجرای واکسیناسیون عمومی، این قشر از زحمت‌کشان جامعه باید در اولویت های بعدی قرار گیرند و آیا مرگ 700 راننده تاکسی و بی سرپرست شدن خانواده های این عزیزان توجیه قانونی دارد؟ چه کسی پاسخگوی هزینه ی درمان 10هزار راننده تاکسی مبتلا به کرونا است که امرار معاش آن‌ها از ریختن عرق و خستگی شبانه شان تامین می شود؟ 
            

انتظار برای واکسن

لنگی نخی در دست دارد و منتظر آخرین مسافرش است تا به راه افتد . فرصت را غنیمت می شمارم و بر روی صندلی جلو خود را جا می کنم . ماسکِ دست‌دوزش، او را اذیت می کند اما جرات درآوردنش را در خود نمی بیند. مخاطب خاصی را هدف قرار نمی دهد و شروع به صحبت می کند: «پس کی از شر این وضعیت خلاص می شویم؟ خدا باعث و بانی‌اش را لعنت کند ... شب که به خانه بر می گردیم از ترس اینکه مبادا ناغافل، ناقل شده باشیم همیشه در اضطراب هستیم.» در پاسخ به سوالی که از او می پرسم پوزخندی تحویل می دهد که پیش خود می گویم کاش از او نپرسیده بودم که آیا واکسن زده است یا خیر. 48 ساله است و چندسالی است که کمک هزینه‌ی زندگی‌اش را از طریق جابجایی مسافران تامین می کند. «طبق اولویت بندی گروههای سنی که البته بسیار کند پیش می رود، هنوز نوبتمان نشده است اما به تازگی طرح واکسیناسیون رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به تصویب رسیده است.» اطلاعاتش به روز است و ازاخبار و مسائل پیرامون باخبر است و مرا نیز در جریان می گذارد. واکسینه نشدن رانندگان تاکسی گلایه‌های زیادی را در این صنف به همراه داشته است. شرایط اقتصادی و بیمه نبودن هزاران راننده تاکسی نیز مزید بر علت شده و مشکلات تاکسیرانان را دوچندان کرده است.
         

هزینه های سنگین درمان

«مصطفی» یکی دیگر از رانندگان منضبطی است که چند روزی به دلیل درگیری ویروس کووید19 در قرنطینه خانگی به سر برد تا اینکه بنا به تشخیص پزشک و درگیری 30 درصدی ریه، روند ادامه درمانش را منوط به بستری شدن در بیمارستان تشخیص دادند. دو فرزند دانشجو دارد و با کار کردن بر روی تاکسی روزگار می گذراند. نگرانی از بابت اینکه مبادا خانواده‌اش نیز درگیر شوند از یک طرف و هزینه های سنگین درمان نیز از سوی دیگر او را در تنگنا قرار داده است. او می گوید: « صرف نظر ازمبلغ بالای ویزیت، هزینه ی درمان کمرم را شکسته کرده است.  پزشک معالجم بسته 40 عددی قرص «فاویپیراویر» به اضافه «ناپروکسن» و اقلام دیگر را برایم تجویز کرده بود که یک هفته مصرف کردم تا اینکه پس از انجام اسکن ریه، به بیمارستان منتقل شدم. الان نمی دانم باید نگران بدست آوردن مجدد سلامتی ام باشم یا پرداخت هزینه های بیمارستان که هنگام ترخیص به دستم می رسد!» مصطفی صبورتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید .خم به ابرو نمی آورد و در تمام طول مصاحبه، آهنگ کلامش زنگِ تندی نمی گیرد اما دلگیر است و خسته. خدارا همواره شاکر است و می گوید :«ای کاش مسئولین  کمی بیشتر و زودتر به فکر ما می بودند. اگرچه واکسن جلوی ایمنی کامل را برایمان ایجاد نمی کرد اما شاید کارمان به بیمارستان نمی کشید و همکارهای قدیمی مان را از دست نمی دادیم.» 
در حال حاضر ۳۱۸ هزار تاکسی در کشور در حال فعالیت هستند. تلاشگران عرصه حمل ونقل که در این شرایط سخت و بحرانی اپیدمی کرونا همچنان در صف نخست آسیب دیدگان قرار دارند و براساس وظیفه و تعهدی که در قبال مردم حس می کنند با به خطر انداختن جان خود و خانواده‌هایشان به جابه جایی مسافران می پردازند . براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهم حمل و نقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا ویروس بیش از ۲۶ درصد می باشد. به دلیل ارتباط مستقیم این افراد با تعداد زیادی از شهروندان به عنوان مسافر و نقش آنها در کنترل چرخه انتقال ویروس؛ امید است فرآیند تزریق واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد تا کمتر شاهد از دست دادن جان هموطنمان باشیم. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها