مدیرکل امور روستایی استانداری هرمزگان:

مسکن اهالی زاج و داربست، مهرماه تحویل داده می‌شود



مدیرکل امور روستایی استانداری هرمزگان گفت: منازل درحال احداث شهرک شهید سلیمانی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای تحویل به اهالی زاج و داربست سیریک در مهرماه آماده می شود.

 

به گزارش صبح ساحل، روستای محروم زاج و داربست از نظر تقسیمات کشوری مدتی جزو شهرستان بشاگرد بود که  بدلیل دوری راه و سخت گذر بودن راه دسترسی بخشی از خدماتش را از جاسک و سیریک می‌گرفت و اکنون به محدوده شهرستان سیریک افزوده شده است، مردم این منطقه پس از سیل دی‌ماه ۹۸ در منطقه‌ای به نام (بیرکلمی) که یک دشت باز است به صورت موقت در چادر اسکان داده شده‌اند.

۲ روستای «زاچ و داربست»  با مرکز شهرستان سیریک تنها ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

به نوشته ایرنا، مجید حبیبی روز دوشنبه گفت: نیروهای مختلف جهادی، نیروی دریایی سپاه و دولت با همکاری همدیگر تلاش دارند این منازل و زیرساخت‌های مورد نیاز مانند آب پایدار را سریع‌تر آماده کنند.

وی ادامه داد: آب مورد نیاز اهالی در حال حاضر از چشمه‌ای در بالادست روستا قرار دارد و با تانکر تامین می‌شود که برای رفع پایدار این مساله نیز فعالیت‌هایی برای لوله کشی در جریان است.

استاندار هرمزگان در ۲۹ تیر ماه سال گذشته اعلام کرد: نظر دستگاه‌های متولی با اهالی متفاوت است و اهالی خواهان استقرار در مکان کنونی اسکان موقت خود بوده و ارگان‌های متولی نگران احتمال وقوع سیلاب در این مکان هستند و به گفته فریدون همتی، «اهالی این اصرار دارند که در مکان اسکان موقت فعلی، حضور دائمی داشته باشند اما نظر دستگاه‌های تخصصی اینست که این منطقه سیلاب دشت محسوب می‌شود و در آینده با خطر سیل مواجه است.»

فریدن همتی ادامه می‌دهد: اهالی روستاهای زاچ و داربست نیز به نظر کارشناسی احترام گذاشته و باتوجه به مطالعات صورت گرفته، همکاری لازم از سوی اهالی صورت گیرد تا هرچه سریع‌تر عملیات اسکان آن‌ها در روستای جدید انجام شود.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان آبان ماه سال گذشته در نشستی که در دفتر خود با حضور اداره‌های مختلف برگزار کرد ابراز داشت: هم اکنون یک گروه خیری به این اُستان آمده که برای ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی اعلام آمادگی کرده و تنها از اداره‌های دولتی تقاضا دارد آنها را در فرآیند دست و پاگیر اداری و کاغذبازی ها برای صدور مجوز متوقف نسازند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده تصریح کرد: همه اداره‌های دولتی به این گروه خیری کمک کنند تا مشکل خانوارهای زاج و داربست هرچه سریع‌تر مرتفع شود، از اداره‌های دولتی انتظار می‌رود در زمینه‌های آماده‌سازی امکانات، صدور مجوزها و برداشتن موانع در مسیر احداث این واحدهای مسکونی به صورت کامل همکاری کنند و بدانند این گروه خیری ریالی از آنان کمک نمی‌خواهد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان هم در آن نشست به عنوان متولی تأمین مسکن محرومان ومتولی توسعه و عمران روستاها اظهار داشت: ۲۵ هکتار زمین برای ساخت منازل اهالی روستای زاج و داربست تملک شده و طرح تفیکی و کاربری نیز برای این روستا مشخص و زمین‌های مسکونی در ابعاد ۵۲۰ متری قطعه بندی شده است.

شهریار نوری‌زاده ادامه داد: برای هر خانوار ۸۰۰ میلیون ریال وام بانکی تعلق می‌گیرد و هر خانه می‌تواند ۵۰ تا ۱۲۰ متر زیربنا داشته باشد، مجوزهای لازم برای احداث منازل نیز صادر شده و تا ۲۶۰ قطعه پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: علت تاخیر بنیاد مسکن در احداث منازل در محل مورد نظر اهالی دشت و سلابی بودن مکان بود که اکنون با احداث مسیر انحرافی برای سیلاب توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نگرانی از بابت وقوع سیل احتمالی حل شده است.

برای تامین آب زاج و داربست چاره‌اندیشی شده است

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان هم گفت: مطالعه های اولیه برای تامین آب اهالی روستای زاج و داربست در محل جدید انجام شده و برای تامین آب پایدار در بلند مدت باید نسبت به احداث خط لوله از چشمه محل قبلی روستا به مکان جدید اقدام شود.

امین قصمی ادامه می‌دهد: آنجا دارای چشمه آبی است که می‌تواند نیاز اهالی را تامین کند و برای انتقال آب باید ۱۷ کیلومتر خط انتقال، سه مخزن فشارشکن و یک مخزن ذخیره احداث شود.

وی اضافه می‌کند ظرف یک تا ۲ هفته می‌توان مرحله اولیه را انجام داد و آب مورد نیاز را برای ساخت و ساز منازل تامین کرد اما برای بلند مدت ابهام‌هایی در خصوص تامین اعتباری نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریالی جهت احداث خط لوله وجود دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد: بایستی در بودجه ردیف اعتباری برای این منظور دیده شود که نیاز به کمک سازمان برنامه و بودجه و مسوولان استانی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها