خودروهای سوخت قاچاق در جاده‌های هرمزگان فاجعه می‌آفریند

کارناوال مرگ قاچاقچیان سوخت




عدم توجه به جلو ،سرعت غیرمجاز از سوی راننده سواری تیبا و همچنین توقف ناایمن راننده تانکر  نفتکش در جاده باعث حادثه مرگباری شد. حادثه  آتش‌سوزی که  در حوالی پمپ‌بنزین چاه فعله در باند رفت محور بندرعباس _ میناب رخ داد و دو نفر سرنشین تیبا  به طرز دردناکی در خودرو حبس شدند و سوختند.
ماجرای این تصادف دلخراش ازاین‌قرار است که ساعت حدود 15 یکشنبه گذشته دهم مردادماه جاری  خودروی سواری تیبا حامل سوخت قاچاق از مسیر بندرعباس به سمت میناب درحرکت بود. راننده این خودرو پا بر روی گاز گذاشته بود جاده رو می‌پیمود که به دست مأموران قانون نیافتد و در زمان معین سوخت را به مقصد برساند.  ناگهان با دیدن تانکر نفتکش متوقف شده،نتوانست سرعت خودرو را کنترل کند به‌شدت با آن برخورد کرد. تانکری که گازوییل صادراتی یورو4 را به شهرستان ایرانشهر سیستان و بلوچستان حمل می‌کرد و راننده برای استراحتی کوتاه آن را در کنار جاده   اما بدون رعایت ایمنی پارک کرده بود.در این اتفاق  غم‌انگیز، هر دو دستگاه خودرو آتش گرفت. سرنشینان تیبا که دو نفر بودند وقت این را نداشتند که خود را نجات دهند و زنده‌زنده در حریق سوختند.  جاده بسته شد و با تلاش آتش‌نشانان و نیروهای پلیس‌راه، این مسیر پس از 4 ساعت بازگشایی شد. در طول زمان بسته بودن جاده عبور و مرور از جاده خاکی کنار محل حادثه به‌کندی جریان داشت. این روایت بارها و بارها در جاده‌های استان تکرار شده است و حمل گازوییل و سوخت قاچاق با انواع خودروهای سواری  معضلی است که سال‌ها گریبان گیر جاده‌های هرمزگان را گرفته است، انواع وسایل نقلیه که گاه پلاک خود را دستکاری کرده‌اند یا روی آن را پوشانده‌اند، یا بشکه‌ها و گالن‌های خالی بنزین و گازوئیل را به مقاصد نامعلومی می‌برند.  در این رابطه افراد زیادی قربانی شده‌اند. علت‌های بسیاری گفته‌شده است و راهکارهای ناموفقی نیز از سوی مسئولان ارائه‌شده است.اما همچنان بمب‌های متحرک در جاده‌ها می‌تازند و سودجویان سوخت با راه‌اندازی کارناوال مرگ به فکر سود و جیب خود هستند تا جان آدمیان.

   

   
هشدار به مسئولان
دود سیاه و عظیمی منطقه را فراگرفته بود، دود شعله‌های آتش تا  کیلومترها خبر دردناکی را حکایت می‌کرد. خبر مرگبار تصادف تیبا و نفتکش حامل سوخت.
«سرهنگ اسماعیل تنها»جانشین پلیس‌راه هرمزگان علت را عدم توجه به جلو ،سرعت غیرمجاز سواری تیبا و توقف تانکر  نفت‌کش بدون رعایت نقاط ایمنی در قسمت آسفالت جاده  خواند و گفت: متأسفانه این حوادث هر ۱۵ روز یک‌بار، در جاده‌های هرمزگان در حال وقوع است و در این مورد در جلسات مختلف با مسئولان این مهم را تشریح خطر و هشدار داده‌شده که در این مورد می‌بایست  حتماً چاره‌اندیشی شود. وی ادامه داد: پلیس‌راه بارها مخاطرات حمل سوخت با خودروهای سواری و تردد غیر ایمن تریلی‌های حامل سوخت را هشدار داده بود چراکه هر دو تا سه هفته یک حادثه مربوط به این نوع ترددها را شاهد هستیم.سرهنگ تنها این را متذکر شد که خطرات این نوع سوانح فقط متوجه دو خودرو نیست و با توجه به وقوع آتش‌سوزی برای سایر ترددها نیز بسیار خطرآفرین و مرگبار است.
تردد شبانه تانکرهای مجاز حامل گاز یا انواع دیگر سوخت را  نیز می‌توان یکی دیگر از معضلات مهم جاده‌ها  بیان کرد و آمارهای پلیس‌راه نشان می‌دهد که این تانکرها علت بسیاری از تصادفات بوده است. جالب اینکه تردد این خودروهای سنگین حامل سوخت به علت خطرساز بودن ،ازنظر مقررات ترافیکی و پلیس‌راهی ممنوع است ولی به‌راحتی شبانه در جاده تردد دارند .

عدم مسئولیت ایمنی جاده‌ای  
حسن امینی زاده معاون عملیاتی آتش‌نشانی بندرعباس بابیان اینکه  اطفا حریق حدود  ۴ ساعت به طول انجامید گفت : بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه  به همراه   ۱۵ نفر از ۴ ایستگاه آتش‌نشانی به محل موردنظر در محور بندرعباس _ میناب  اعزام شدم که مهار حریق تا ساعت ۱۸ و ۵۰ دقیقه  به طول انجامید ‌. وی این را گفت که تانکر حامل گازوییل  صادراتی یورو ۴ به سمت ایرانشهر سیستان و بلوچستان درحرکت بود . امینی زاده ادامه داد: شواهد نشان می‌داد که سرنشین تیبای حامل سوخت قاچاق اتباع بیگانه بودند.این مقام مسئول در ادامه به گله گذاری  از مسئولیت پرداخت و گفت: هنوز نمی‌دانیم مسئولیت حوادث و ایمنی  جاده‌ها بر عهده کدام ارگانی است چراکه با وقوع حریق ، باید خودروها و نیروهای آتش‌نشانی  از بندرعباس تا کیلومترها خارج از شهر خارج شوند و خدمات ارائه دهند.امینی زاده افزود : شاید آن لحظه که مشغول لطفاً حریق در  جاده‌ها هستیم حریق گسترده‌ای در شهر بندرعباس رخ دهد که باید در سریع‌ترین زمان در محل حاضر شویم.وی از مسئولان خواست در این مورد تدابیری بیاندیشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها