چگونه استرس ناشی از شرایط همه گیری کروناویروس را مدیریت کنیم؟


نویسنده: راضیه نیرومند

 استرس و نگرانی در نتیجه تفکر بیش از حد به موضوعی و یا دنبال کردن هر روزه‌ی اخبار منفی و گاها پیشینه‌ی تجربیاتی تلخ در زندگی انسان‌ها پدیدار می شود.
واکنش افراد در بروز اضطراب، متفاوت است. برخی به سردردهای عصبی و مشکلات گوارشی دچار می شوند و برخی دیگر درگیر کم‌اشتهایی یا اشتهای کاذب می شوند. از دیگر نشانه‌های اضطراب؛ درماندگی، ناامیدی، کرختی، افزایش ضربان قلب، عرق‌کردن، خشکی دهان، لرزش و شوکه شدن و یا خشم نیز می باشد. یکی از راه‌حل‌های اصلی مقابله با جریانات تنش زای زندگی؛ تاب آوری است. «تاب آوری» به این معنی نیست که تحت تاثیر مشکلات قرار نمی‌‌گیریم و ناراحت نمی‌شویم، بلکه تعیین می کند چطور با مشکلات کنار بیاییم، از آنها عبور کنیم و سلامت روان‌مان را حفظ کنیم.
از موقعیت‌هایی که استرس شما را زیاد می کند دوری کنید. برای مثال کمتر اخبار را چک کنید. خواندن اخبار یک یا دوبار در روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز اخبار را ببینید یا بشنوید. سعی کنید درباره احساسات و عواطف‌تان صحبت کنید و از بروز احساساتی همچون گریه خجالت نکشید. از جمع های پرتنشی که خشم شما را برانگیخته می‌کند، اجتناب کنید. ساعاتی از شبانه‌روز را با خود خلوت کنید . نیایش کنید و به خواندن کتابی که دوستش دارید، بپردازید. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
تماشای فیلم و یا گوش دادن به موسیقی و پیاده روی های روزانه نیز می تواند در مدیریت کردن استرس تان مثمرثمر باشد. اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید. واقعیت روزگار را پذیرا باشید و بدانید بیماری کووید19 اولین و آخرین بیماری واگیر در جهان نیست. کافی است آرامش خود را حفظ کنید و از حضور در مکان های شلوغ که ضرورتی ندارد، اجتناب کنید . از رفتن به مسافرت های غیرضروری پرهیز کنید ، همواره از ماسک استفاده کنید و دست هایتان را مکررا شستشو دهید. زیرا استرس منجر به کاهش توانایی تفکر، کاهش توانایی توجه و تمرکز، مشکلات مربوط به حافظه و به یادآوردن مطالب، بزرگنمایی و فاجعه سازی مشکلات و ... می‌شود.
 
منبع:khatamhospital.org /kmtmed.com 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها