«مهدی نوبانی»، برای چهار سال شهردار بندرعباس شد

انتخاب بانیِ نو



«مهدی نوبانی»، سکان شهرداری بندرعباس را در دست گرفت. روز گذشته، دوشنبه 18 مردادماه، اعضای شورای شهر با 10 رای موافق و یک رای ممتنع، نوبانی را به عنوان شهردار بندرعباس انتخاب کردند. اعضای شورا ششم پیش از آغاز به کار رسمی پارلمان محلی، طی جلساتی هفت گزینه را برای تصدی شهرداری بندرعباس در نظر گرفتند. یکی از نامزدها در روز نخست انصراف داد. در نهایت پس از دو  روز ارائه برنامه از سوی نامزدها، مهدی نوبانی با رای قاطع اعضا شورا، شهردار بندرعباس شد. به گفته‌ی «فاطمه جراره»، رئیس شورای شهر بندرعباس، اکثر اعضا در زمان انتخاب گزینه‌ها تصمیم خود را گرفته بودند. او در پاسخ به انتقاد اصحاب رسانه مبنی بر برگزاری جلسات نمایشی انتخاب شهردار گفت: «اعضایی که در انتخاب شهردار تردید داشتند، با برگزاری جلسات علنی و ارائه برنامه‌های نامزدها، تصمیم نهایی‌شان را گرفتند. در تمام دنیا روند به همین صورت است که پس از ارائه برنامه‌ها رای‌گیری انجام می‌شود». «محمد مالکی زاده»، «محمد محسنی»، «سید ناصر اشرفی»، «علی تیماس» و «عباس کمالی» پنج گزینه دیگر بودند. ناصر اشرفی پیش از رای‌گیری به نفع نوبانی کنار رفت. در این مطلب به چکیده‌ای از مهم‌ترین اظهارات و برنامه‌های محمد مالکی زاده، محمد محسنی و مهدی نوبانی در روز دوم انتخابشهردار بندرعباس می‌پردازیم.
          

شهردار جدید کیست؟

مهدی نوبانی، چهل و سه ساله {1/7/1357} متولد شهر بندرعباس است. او تحصیلات کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دارد. سرپرست شرکت جهاد خانه سازی سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان، رئیس سازمان بسیج مهندسین استان، مدیر بنیاد تعاون سپاه، مدیر معاونت مهندسی و مجری طرح‌های عمرانی استان و مدیر شرکت اعتماد تجارت میثاق وابسته به وزارت دفاع از جمله سوابق مدیریتی اوست. نوبانی جزو چهره‌ها و فعالان ورزشی استان به شمار می‌آید. ریاست هیئت کشتی، تیراندازی و اسکواش استان را نیز در کارنامه دارد. شهردار جدید بندرعباس در رشته جودوو، در سطح کشوری موفق به اخذ مدال طلا و نقره شده است. 
            

شهرداری نیازمند خانه تکانی است

محمد مالکی زاده، با تحصیلات دکتری شهرسازی از دانشگاه مالزی و سوابقی چون مدیرکل امور شهری و روستایی استان هرمزگان، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان و عضو شورای تحول اداری استانداری هرمزگان در صحن شورا حضور پیدا کرد. مالکی‌زاده با بیان اینکه ورودی‌های شهر بندرعباس در شأن این شهر نیست، گفت: «بندرعباس سه الی چهار ورودی دارد که به آن‌ها توجه نشده است. گسترش فضای سبز در آن منطقه‌ها یکی از کارهایی است که می‌توان انجام داد». او با بیان اینکه اقدامتی که در حوزه دریا و ساحل بندرعباس صورت گرفته کافی نیست، اظهار کرد: «متأسفانه با اقداماتی که به تازگی در ساحل بندرعباس رخ داده بافت خاص سواحل بندرعباس از بین رفته که نیاز به بازسازی دارد. افراد غیرمتخصص در این زمینه ورود کردند. آن‌ها به نکات شهرسازی و زیست محیطی توجه نکردند». مالکی‌زاده به نیروی مازاد در شهرداری بندرعباس و سردرگمی آنان اشاره کرد. او همین موضوع را سبب کاهش راندمان کاری پرسنل شهرداری دانست و اضافه کرد: «باید برای این وضعیت چاره‌ای اندیشید. با برنامه‌ریزی مناسب باید به فکر ساماندهی این وضعیت و افزایش راندمان کاری باشیم. تعدیل نیروهای ناکارآمد از برنامه‌هایم است. شهرداری نیازمند خانه تکانی است. با چیده‌مان نیروها براساس تخصص می‌توانیم این سازمان را به سمت تعالی حرکت دهیم». مالکی‌زاده با تاکید بر اینکه استانداردهای زندگی در بافت‌های فرسوده باید افزایش یابد، گفت: «نگهداری بخش‌های باارزش بافت‌های قدیمی برای جذب گردشگر اهمیت دارد. جمع‌آوری روان‌آب‌ها و فاضلاب‌ها در بافت‌های غیررسمی نیازمند توجه است. خطوط تاکسیرانی بندرعباس به عمق محلات غیررسمی نمی‌رود. باید خطوط تاکسیرانی را به درون این محلات ببریم. به تاریخ بندرعباس بی‌توجهی شده است. آثار تاریخی در محلات ما در حال از بین رفتن هستند. باید در جهت حفظ و افزایش جذب گردشگر، آن‌ها را احیا کنیم.»
               

فساد را ریشه‌کن می‌کنم

محمد محسنی، دکترای کسب و کار حرفه‌ایی( DBA) دارد. او سوابقی چون مدیرکلی بندر خرمشهر، مدیر بندر شهید باهنر و شرق استان، نائب رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه و بنادر منطقه آزاد قشم، مدیرکل بندر و حمل‌ونقل دریایی منطقه قشم، معاون سیاسی فرمانداری بندرعباس و مدیر کارخانه شرکت صبا فولاد خلیج فارس را در کارنامه دارد. محسنی با بیان اینکه باید شرایطی مانند کرونا، کم آبی، کمبود برق، تورم شدید و بدهی‌های حکومت‌ها را در نظر بگیریم، گفت: «ما هم متاثر از این مشکلات هستیم. چرا شهرهای ساحلی به غیر از بندرعباس، پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا هستند؟ چون کسانی در راس قرار نگرفتند که بتوانند ظرفیت‌ها را بالفعل کنند». او با بیان اینکه فساد سازمانی در شهرداری بندرعباس بیداد می‌کند و باید ریشه‌کن شود، تصریح کرد: «باید با فساد در شهرداری بندرعباس از اساس برخورد شود. نباید تنها به سراغ افراد کم مرتبه برویم. جایی که سیستم حاکم نباشد و شخص تصمیم‌گیری کند، زمینه فساد ایجاد می‌شود. فسادستیزی مطالبه جدی مردم است. این موضوع را حتما پیگیری می‌کنم». محسنی سیستم تهاتر را فسادانگیزترین محل در شهرداری بندرعباس و منشا مشکلات در آنجا دانست. او با اشاره به اینکه مجموعه شهرداری بندرعباس به هیچ وجه نیروی مازاد ندارد بلکه با مشکل برنامه‌ریزی رو به رو است، گفت: «باید پیوند بین نیروی انسانی و بدنه مدیریت شهرداری بندرعباس به وجود آید. سیستم کارآمد پیاده شود تا از نیروی انسانی بهره ببریم. هر جا بوده‌ام بدون هیچ بدهی آنجا را مدیریت کرده‌ام. همواره نیروی انسانی آن مراکز در بالاترین راندمان فعالیت می‌کردند. حقوق‌ها هم به موقع پرداخت شده است». محسنی درباره ساماندهی بافت فرسوده گفت: «نگران انجام کارهای فرهنگی و هنری در بافت فرسوده نباشید. مسائل فرهنگی دغدغه من است. حل معضل محلات را وظیفه خودم می‌دانم. نگاه ویژه به محلات قدیمی بندرعباس خواهم داشت. ایجاد دهکده و موزه دریایی در محله نخل ناخدا و راه‌اندازی «مارینا» بندرعباس پروژه‌های شاخص مد نظر من هستند. برنامه‌هایم را در بازه زمانی دو تا چهار سال اجرا می‌کنم.»
             

بندرعباس باید پایتخت ورزش‌های ساحلی شود

مهدی نوبانی با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع جزو خطوط قرمز اوست، گفت: «معیشت و حفظ شأن کارکنان و کارگران شهرداری بسیار برای من مهم است. پرسنلی که دو تا سه ماه حقوق دریافت نمی‌کنند چگونه انگیزه کار داشته باشند. مبارزه با فساد و رانت خواری نیز در دستور کارم است. در این زمینه برنامه کاملی دارم». نوبانی با بیان اینکه تبدیل بندرعباس به شهر هوشمند لازم و ضروری است، بیان کرد: «فسادزدایی از فرآیندهای اداری شهرداری و کاهش حضور فیزیکی شهروندان از نکات مثبت این برنامه است. جابه‌جایی افراد گرهی را از مشکلات باز نمی‌کند. باید سیستم را اصلاح کنیم. نظارت، اولویت و اساس کار من است. سیستم رضایت از مناطق شهرداری و کارکنان را راه‌اندازی می‌کنیم. ارباب رجوع می‌تواند اینگونه میزان رضایتش را از خدمات اعلام کند». او با بیان اینکه برای تمام پرسنل شهرداری باید شغل تعریف شود، اظهار کرد: «سند جامع ساماندهی نوار ساحلی را با مشورت متخصصان، لازم است در حوزه شهرسازی و کالبد شهری طراحی و اجرا کنیم. ورودی‌های شهر مانند لباس شهر هستند. این مناطق باید ساماندهی شوند. ایجاد کلوپ‌های تفریحی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، ساماندهی نوار ساحلی بندرعباس از دیگر برنامه‌هایم است. برای ساماندهی ساحل مشاور تخصصی بر خواهم گزید. طرح جامعی هم به عنوان نقشه راه آن ایجاد خواهم کرد». نوبانی درمورد فضای شهر بندرعباس گفت: «ارتقا منظر شبانه‌ی شهر بندرعباس در دستور کار قرار خواهد گرفت. بهره‌گیری از فرصت‌های اقتصادی در شب و افزایش روشنایی برای حضور و امنیت افراد نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. بندرعباس را در شب، زنده خواهیم کرد. ساخت شهربازی، پارک آبی و ایجاد بوستان 50 هکتاری نیز از برنامه‌های اصلی من است. در زمینه رونق ورزش‌های ساحلی ضعیف عمل کردیم. باید بندرعباس را به پایتخت ورزش‌های ساحلی تبدیل کنیم. شوراهای محلات و قرارگاه بسیج محلات باید راه‌اندازی شود که از جوانان همان محلات برای کار باید استفاده کنیم. هر محله باید المان مخصوص خود را داشته باشد. اورژانس شهری را راه‌اندازی می‌کنیم تا اگر به طور مثال گودالی در سطح شهر بود پس از اعلام شهروندان سریع رسیدگی و رفع شود. با آموزش شهروندان مطالبه‌گری را در بین آنها افزایش می‌دهیم. سامانه‌هایی برای ارتباط با مردم ایجاد خواهم کرد چرا که خط قرمز و جامعه هدف من شهروندان هستند.»

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها