افسانه‌های دردسر ساز ازدواج


نویسنده: محیا تکنده

افسانه‌های ازدواج ، همان باورهایی هستند که واقعیت ندارند؛ اما ما، متاسفانه پایه‌های زندگی مشترکمان را بر آن‌ها متمرکز می‌کنیم. به سن بلوغ که می‌رسیم، عقاید و باورهایی در ارتباط با ازدواج در گوشه وکنار ذهن‌مان جا خوش میکند که اگر در همان دوران نوجوانی در پی سبک سنگین کردن آن‌ها برنیاییم، برای‌مان تبدیل به باید ها و نبایدها می شوند.
بایدها و نبایدهایی که در سرنوشت زندگی مشترک ما تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. این باورها اکثرا نشات گرفته از مشاهده‌‌ی زندگی والدین یا دنبال کردن تابوها و مسیرهایی ست که جامعه از طریق رسانه‌های خود به ما القا می کند. با یک مثال کوچک می توانیم تاثیر این باورها را مشاهده کنیم. در دوران کودکی از والدین، رسانه‌ها و اطرافیان به کررات می‌شنویم که مرد نباید گریه کند و می‌پذیریم قدرت هر مردی به توانایی او در نشان ندادن هیجانات و احساساتش می باشد. پس در زندگی مشترک هم کمتر می‌شنویم که مردها از هیجانات و احساساتشان صحبت کنند و همین انکار، سرکوب و نادیده گرفتن هیجانات باعث می‌شود حجم عظیمی از احساسات مانند یک توده‌ی سرطانی در مرکز روان فرد دلمه بسته و بر کلیه‌ی عناصر زندگی مشترک تاثیر منفی بگذارد. به همین سادگی!
این باورهای کلیشه‌یی و القایی عموما همان افسانه‌های ازدواج را شکل می‌دهند.افسانه‌ی دیگر ازدواج ، این است که بیشتر ما گمان می‌کنیم زندگی مشترک بهشت زیبایی از عشق و تفاهم و آسایش است و با این باور وارد یک واقعیت معکوس می‌شویم. در واقع سال‌های ابتدایی زندگی مشترک مسیر سختی از چالش‌های مختلف است و اگر ما بدون آمادگی و به امیدهای واهی ناشی از افسانه‌ها وارد این چالش بزرگ بشویم، فشار روانی بالایی در انتظارمان خواهدبود. افسانه ی بعدی برمی‌گردد به مشکلات فردی، که وقتی شخصی اعتیاد دارد، از اختلالات خلقی رنج می‌برد، تن پرور است یا هر مشکل دیگری که دارد، اطرافیان برای او نسخه‌ی ‌ازدواج می‌پیچند و ناآگاه او را به سمت مسیر سختی از ناهمواری‌ها و پستی و بلندی‌هایی سوق می‌دهند که نه تنها به حل مشکلات فرد کمکی نمی‌کند که مسائل او را چند برابر خواهدکرد.
اما آخرین افسانه‌ی مخوف و همه‌گیری که به غایت دردسر ساز می شود، به تصور ما از شریک زندگی‌مان بازمی‌گردد. شاید فکر کنیم شریک عاطفی ما باید کاملا عاشق و شیفته‌ی ما باشد و به نهایت کمال مالی و تحصیلی و معنوی رسیده باشد. اما همانطور که این نکته در مورد شما صدق می‌کند در مورد طرف مقابل شما هم همینطور است که «هیچ‌کس کامل نیست.» و تصور همه چیز تمام بودن همسر، باعث خیال بافی و ناامیدی شما در زندگی مشترک خواهد شد. افسانه ها در ارتباط با ازدواج بی شمارند و در این یادداشت کوتاه نمی‌توانیم همه‌ی آن‌ها را بررسی کنیم. اما اگر کمی به باورها و معیارهایتان در ازدواج فکر کنید، متوجه افسانه بافی‌های آن خواهید شد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها