شاخص فرابورس سقف قبلی خود را پس گرفت؛ شاخص کل بورس به ۱.۵ میلیون واحد رسید



کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس با رشد ۱۹۱۹۷ واحدی به عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید.

باشگاه خبرنگاران نوشت: «علیرضا سادات»، کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که بورس در تنها دو روز کاری این هفته چه روندی را طی کرد؟ گفت: شاخص کل بورس در آخرین روز کاری با رشد ۱۹ هزار و ۱۹۷ واحدی به عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید که نماد‌های شستا با یک هزار و ۴۰۹ واحد، فارس یک هزار و ۳۵۲ واحد بیشترین تاثیر را بر روی عملکرد شاخص کل داشتند.

سادات در خصوص وضعیت شاخص فرابورس در دو روز معاملاتی این هفته گفت: شاخص کل فرابورس هم در آخرین روز کاری با رشد ۰۲۵ واحدی در محدوده ۲۱ هزار و ۵۵ واحد قرار گرفت که در این بین نماد‌های کگهر ۴۱ واحد، آریا ۳۰ واحد و هرمز ۲۹ واحد بیشترین تاثیر را در شاخص این گروه داشتند.او بیان کرد: شاخص کل فرابورس با توجه به تاثیرگذاری برخی نماد‌ها در گروه شیمیایی و کانی معدنی عملکرد بهتری از شاخص کل داشت و توانست سقف قبلی را باز پس گیرند، اما بدین معنی نیست که تمام سهام فرابورسی توانسته باشند در این روند رشد بالایی داشته باشند و هستند سهامی که هنوز در کف‌های قیمتی باشند.

 

  

کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت شاخص هم وزن نیز اظهار کرد: شاخص کل هم وزن با رشد ۵ هزار و ۶۲۵ واحد به عدد ۴۲۸ هزار و ۳۱۵ رسید که با توجه به نحوه اصلاح سهام این شاخص و عدم اقبال بازار سرمایه در روز‌های گذشته به نوعی جا مانده از رشد بازار هستند.او افزود: از نظر تکنیکالی شاخص هموزن به تازگی ترند نزولی خود را شکسته که در این صورت اصلاح طی روز‌های آتی به منزله پولبک به محدوده مقاومت شکسته شده است و انتظار می‌رود در این محدوده شاهد افزایش حجم معاملات و ورود پول هوشمند باشیم. همچنین ایجاد واگرایی مثبت معمولی در کف معمولی در کف قیمت نیز تاکید کننده پایان روند نزولی است.

       

 سادات در پاسخ به این پرسش که، در دو روز معاملاتی چه میزان خروج یا ورود نقدینگی از بازار سرمایه داشتیم؟، اظهار کرد: در روز شنبه، ۲۳ مرداد ماه، مجموعاً به میزان ۴۶۶ میلیارد تومان، خروج نقدینگی توسط سهامداران حقیقی از بازار سرمایه را در بخش‌های سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله را شاهد بودیم. وي بیان کرد: در بخش خرید سهام، ۸۱ درصد خرید‌ها توسط سهامداران حقیقی و ۱۹ درصد خرید‌ها توسط سهامداران حقوقی انجام شد. در بخش فروش سهام نیز، ۸۶ درصد فروش‌ها توسط سهامداران حقیقی و ۱۴ درصد فروش‌ها توسط سهامداران حقوقی انجام شد. او تاکید کرد: شایان ذکر است، از مجموع ۴۶۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی، ۲۴۲ میلیارد تومان از آن، توسط شرکت‌هایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ همت صورت پذیرفت. در معاملات صندوق‌های با درآمد ثابت نیز ۳۵۲ میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از صندوق خارج شد و در مجموع نیز ارزش معاملات خرد به ۱۰,۲۸۷ میلیارد تومان رسید.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در آخرین روز معاملات هفته یکشنبه ۲۴ مرداد نیز، مجموعاً مبلغ ۸۹ میلیارد تومان خروج نقدینگی توسط سهامداران حقیقی از بازار سرمایه را در بخش‌های سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه شاهد هستیم. در بخش خرید سهام، ۸۲ درصد خرید‌ها توسط سهامداران حقیقی و ۱۸ درصد خرید‌ها توسط سهامداران حقوقی انجام شد و در بخش فروش نیز، ۸۳ درصد فروش‌ها توسط سهامداران حقیقی و ۱۷ درصد فروش‌ها توسط سهامداران حقوقی انجام شد. او بیان کرد: همچین، ۴۴ میلیارد تومان نقدینگی توسط سهامداران حقیقی از شرکت‌هایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ همت صورت پذیرفت.

   

           

سادات در خصوص ارزش معاملات بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی گفت: ارزش معاملات خرد نیز در آخرین روز معاملاتی یعنی یکشنبه، به مبلغ ۸ هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان رسید و شاخص کل در سطح ۱,۵۰۰,۰۰۰ واحد آرام گرفت و هفته معاملاتی به اتمام رسید.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، وضعیت صنایع مختلف در دو روز معاملاتی به چه صورتی بوده است؟، اظهار کرد: در روز یکشنبه بدون احتساب معاملات بلوکی و صندوق‌های قابل معامله، بیشترین افزایش مالکیت حقیقی به ترتیب در گروه‌های فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، زراعت، کانه‌های فلزی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و سرمایه‌گذاری‌ها صورت پذیرفت.او بیان کرد: همچنین بیشترین کاهش مالکیت حقیقی نیز به ترتیب در گروه صنایع فلزات اساسی، بانک‌ها، خودروسازی و قطعات، مواد و محصولات دارویی، رایانه، حمل و نقل و هتل و رستوران بوده است.

سادات در پاسخ به این پرسش که، بیشترین ورود و خروج نقدینگی در کدام نماد‌ها بود؟، گفت: نماد‌هایی از جمله، شتران، شاراک، نوری، سپید، شستا، غگلپا، مدیر، هرمز، وپخش، پاکشو، سیتا، فرآورو، تاصیکو، سفارس، شکبیر، شاوان، خبهمن، کاوه، ساراب و وهامون بیشترین ورود نقدینگی توسط سهامداران حقیقی را داشت.او بیان کرد: در نماد‌هایی از جمله، فولاد، خودرو، فملی، برکت، سمگا، شبریز، آپ، فارس، شپنا، فجر، وغدیر، خساپا، حکشتی، وپاسار، ونوین، غصینو، کگل، فایرا، تیپیکو و غدیس بیشترین خروج نقدینگی توسط سهامداران حقیقی اتفاق افتاد.

  

                  

کارشناس بازار سرمایه افزود: بر اساس دیتا‌های آماری گردآوری و تفسیرشده، تمرکز بیشتر سهامداران حقیقی در شرکت‌هایی با ارزش بازار کمتر نسبت به بزرگان بازار سرمایه مشهود بوده و می‌توان انتظار عملکرد بهتری از شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل و شرکت‌های اصطلاحاً شاخص‌ساز بازار سرمایه حداقل در کوتاه‌مدت و روز‌های پیش رو پس از تعطیلات داشت.

مصاحبه اختصاصي صبح ساحل دراين باره مي‌توانيد در لينک زير بخوانيد؛ 

آیا برنامه‌های دولت رئیسی برروی بازار مالی تاثیر می‌گذارد؟

چشم‌انداز روشن برای بورس

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها