متخصص بیماری‌های عفونی:

قارچ سیاه به دلیل مصرف کورتون در مبتلایان به کرونا بروز می‌کند



متخصص بیماری‌های عفونی گفت: قارچ سیاه به دلیل تزریق کورتون در مبتلایان به کرونا به ویژه افرادی که سابقه بیماری دیابت نیز داشته باشند، مشاهده شده و به صورت همه گیری بروز نمی‌کند.

ایرنا نوشت: «داوود یادگاری»، متخصص بیماری‌های عفونی گفت:قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس در افراد نرمال باعث ایجاد عفونت نمی شود و این بیماری معمولا در کسانی که دارای نقص ایمنی بدن، سرطان و دیابت بوده بیشتر دیده می شود و یک عفونت قارچی جدی است که عموماً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری داشته و توان مبارزه کمتری با عفونت دارند بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه به دنبال شیوع همه گیری کرونا، این بیماری در مبتلایان به کرونا در هند مشاهده شد و اخیرا در ایران نیز برخی  افراد دچار قارچ سیاه شده اند، تصریح کرد: قارچ سیاه در کشور همه گیر نشده و جای نگرانی نیست زیرا این بیماری به دنبال مصرف داروهای کوروتون در مبتلایان به کرونا به خصوص آنهایی که همزمان دیابت نیز داشته باشند، دیده شده که باید توسط یک تیم پزشکی شامل متخصصان عفونی، گوش، حلق و بینی و چشم، اقدامات درمانی انجام شود.یادگاری توضیح داد: قارچ سیاه معمولاً از دهان یا بینی شروع می‌شود و از طریق چشم وارد سیستم عصبی مرکزی می‌شود، تورم یک طرفه صورت، سردرد، احتقان در بینی و سینوس، ضایعات سیاه به سرعت در حال رشد در سراسر بینی یا قسمت فوقانی دهان، تب و تورم چشم می‌تواند در اثر سینوس یا مغز ایجاد شود. به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ممکن است چشم‌ها برآمده باشند و تب، سرفه، درد قفسه سینه و دشواری در تنفس یا خلط خونی و نیز در هنگام درگیری ریه‌ها و شکم درد، حالت تهوع، استفراغ و خونریزی در هنگام درگیری دستگاه گوارش ایجاد شود.

  

قارچ سیاه حالت تهاجمی دارد

یادگاری تصریح کرد: این بیماری حالت تهاجمی دارد و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود با ورود به بافت و جدار عروق، منجر به بروز ترشحات سیاه رنگ شده و به خصوص صورت دچار تیرگی و کمبودی می شود، اولین علایم بروز قارچ سیاه درد اعصاب در ناحیه چشم و بینی است و حتی باعث برون زدگی چشم، خونریزی بینی و کام می شود و خطر تهاجمی به مغز دارد. این پزشک اظهار داشت: داروهای درمان قارچ سیاه کمیاب و بسیار گران است و باید به مدت طولانی مصرف شود، در غیر اینصورت، چشم یا سینوس های فرد مبتلا باید تخلیه شوند.

  

ضرورت کنترل قند خون در مبتلایان به کرونا

یادگاری افزود: افرادی که به کرونا مبتلا می شوند اگر کورتون برای آنها مورد استفاده قرار می گیرد باید قندخونشان بصورت مرتب کنترل شود تا دچار قارچ سیاه نشوند، موارد ابتلا به قارچ سیاه هفته ای دو مبتلا در بیمارستان های کشور مشاهده شده و باید سریع تشخیص و اقدامات درمانی انجام شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها