دلایل افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی ایران در 6 ماه گذشته بررسی شد:

ارز گران از این سو، بازگشایی رستوران ها در جهان از آن سو / قیمت حبوبات و ادویه تندتر می شود


نویسنده: سامیه طهورنیان

روند گرانی در ایران همانند کرونا، تمام نمی شود اما هر از گاهی دچار موج های شدید و نوسان های نفس گیری می شود. اخیرا گرانی گسترده‌ای در اقلام خوراکی و کالاهای اساسی کشور ظاهرشده که در تابستان امسال بیش از هر زمانی قابل لمس بوده است. مرکز آمار ایران، اطلاعات تورم در ابتدای تیرماه امسال را منتشر کرده که با رسیدن به رقم ۲/ ۴۴ درصد، تورم دوباره رکوردشکنی و کمرشکنی کرده است. طبق این اطلاعات تورم ماهانه با یک درصد افزایش نسبت به ماه گذشته ۵/ ۳ درصد ثبت شد که بالاترین میزان در ۸ ماه اخیر عنوان شده است. با افزایش نرخ تورم و پیک‌های پی در پی کرونا که تاثیر مضاعفی بر روی اقتصاد و سفره مردم دارند، قیمت اقلام کالاهای اساسی چون خشکبار، برنج، ادویه و حبوبات رشد بیشتری داشته است. بخش قابل‌توجهی از حبوبات و ادویه‌جات کشور از طریق واردات، تأمین می‌شود و پیش از این، بسته شدن مرزها در اسفند ۹۸ به سبب شیوع کرونا، شوک قیمتی را به بازار این اقلام وارد کرده است که تاکنون ادامه داشته است؛ برای مثال در زمستان ۹۹ اقلامی چون لوبیاچیتی ۳۵ هزار تومان و عدس ۲۹ هزار تومان فروخته شد که در نوع خود یک رکورد برای این کالاها محسوب می‌شد. در همین مدت بود که حبوبات از گروه یک کالایی خارج شد و دردسرهای مختلفی برای واردکننده‌های آن ایجاد کرد. این زنجیره اتفاقات باعث شد که مجددا قیمت‌ها افزایش یابد. به گزارش مرکز آمار ایران، لوبیاچیتی در تیرماه امسال کیلویی ۴۰ هزار تومان و عدس ۳۵ هزار تومان فروخته‌شده است. به گفته برخی کارشناسان، افزایش قیمت خشکبار، ادویه جات و حبوبات شاید همچنان ادامه داشته باشد زیرا هم ارز گران شده است و هم با واکسیناسیون گسترده در جهان و باز شدن به‌یک‌باره رستوران‌ها، تالار ها و غذاهای خیابانی در اقصی نقاط دنیا، حجم سفارش خشکبار و حبوبات آن هم در ابعاد جهانی، بسیار بالا رفته است.

       

«مصطفی فرجمندی» فعال اقتصادی، عضو هیئت‌مدیره انجمن حبوبات ایران و مدیرعامل شرکت بازرگانی حبوبات «سحرآمیز» در خصوص عوامل افزایش قیمت اقلامی چون حبوبات، خشکبار و ادویه و دلیل تحولات آن به صبح ساحل پاسخ می دهد.
  

 
پیش‌بینی و دلایل شما از افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال چگونه است؟
قیمت‌های بخش خشکبار، ادویه و حبوبات کشور،  ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد. این اقلام بسیار به نرخ ارزی که مادام تغییر می کند، وابسته هستند. در یک‌ساله گذشته قیمت اقلامی چون برنج، زردچوبه، عدس و لوبیا افزایش پیداکرده است. برای مثال؛ شرکت‌های ما در سال 98، عدس را تقریبا کیلویی 4 هزار تومان و برنج را به کیلویی ۷ هزار تومان به‌صورت عمده در بازار کشور می‌فروختند؛ اما قیمت عمده عدس در حال حاضر تقریبا به ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان رسیده است و برنج به‌صورت عمده کیلویی 22 یا 23 هزار تومان شده است. اقلامی چون برنج از ابتدای سال ۹۹ و حبوباتی چون عدس از سال ۹۸،  ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق نگرفته است. این باعث شده که جهش قیمتی زیادی از ابتدای امسال داشته باشیم. از سویی در 6 ماه گذشته دوباره اجناس از کشورهای مبدأ گران شده است؛ مثل هند، کانادا، روسیه، چین و ویتنام محصولات کشاورزی خود را ۳۰ تا ۱۰۰ درصد گران کرده‌اند. فلفل در ویتنام هم رشد 70 درصدی قیمت را داشته است. گران شدن 70 درصدی فلفل یا ادویه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یک دلیل آن خشک‌سالی و کم‌بارشی شدید در آن کشورها است. کشوری چون هند، خودش تولیدکننده حبوبات است اما در چند ماه گذشته، اقدام به خرید حبوبات از کشورهای اروپایی و آمریکایی کرده است. زمانی که کشوری چون هند شروع به خرید می کند به دلیل جمعیت، درخواست و سفارش بالایی دارد که همین موضوع بر روی قیمت های جهانی بسیار تاثیر می گذارد. از طرفی با واکسیناسیون گسترده در جهان و باز شدن به‌یک‌باره رستوران‌ها، تالار ها و غذاهای خیابانی در اقصی نقاط دنیا، حجم سفارش حبوبات در ابعاد جهانی بسیار بالا رفته است.
  

 
 
 دلایل اصلی شما از افزایش قیمت‌ها چیست؟
افزایش قیمت را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد، دلیل اصلی تأثیرگذاری افزایش نرخ ارز مبادله‌ای است که بسیار گران شده و ممکن است دوباره نرخ ارز  افزایش‌هایی در پی داشته باشد و یک نکته دیگر این که این نوسانات شدید بازار ارز، برخی از واردکننده‌ها را مجبور کرده است که دیگر فعالیت اقتصادی نکنند؛ زیرا بسیاری از واردکننده‌ها با نوسان شدید ارزی کنار نمی آید، اگر دو یا سه سال پیش 100 واردکننده حبوبات داشتیم در حال حاضر تقریبا ۴۰ نفر وارد کننده حبوبات هستند. عمده دلیل کنار رفتن آنان هم نوسانات ارز و بروکراسی غیر کارشناسی شده در تخصیص ارز است.
دلیل دیگر را که می‌خواهم به آن اشاره ‌کنم این است که در تمام دنیا واکسیناسیون گسترده باعث شده بسیاری از مشاغل بازگشایی شوند و از حالت قرنطینه بیرون بیایند. این مسئله باعث شده که اکثر کشورها شروع به خریدن کالا از کشورهای تولیدکننده کنند. این مسئله بازار را تحریک کرده و درخواست‌ها و قیمت‌ها در پی آن افزایش پیداکرده است که همین موضوع بر روی قیمت کالاهای اساسی در ایران نیز تأثیر می‌گذارد زیرا ایران هم بسیاری از این اقلام را وارد می کند.
گفتنی است که حجم سفارش ها به حدی بالا است که در این بازه زمانی، کشتیرانی‌های سراسر دنیا توانایی پوشش این‌همه حجم خرید و حمل‌ونقل را به‌یک‌باره ندارند. مثلاً ما از ۱۳ کشور خرید می‌کنیم که در حال حاضر با کمبود کشتی و کانتینر برای بارگیری مواجه هستیم. از سویی در این همین زمان، قیمت حمل‌ونقل با کشتی در برخی از مسیرهای دریایی تا ۲۰۰ درصد رشد داشته است. گران شدن حمل و نقل، مجددا بر روی قیمت تمام شده کالاها تاثیر می گذارد.
دلیل دیگری که عنوان می‌کنم هم بسیار بر روی قیمت کالاهای اساسی تأثیر گذاشته است. یکسری سیاست‌های غلط غیر کارشناسی شده دولت قبلی است که باعث بروز این مشکلات شده است. ما به یک سری از ارگان‌هایی دولتی این مسئله را گوشزد کردیم اما همکاری لازم برای تأمین به‌موقع کالای اساسی و پر کردن انبارها و مدیریت آن صورت نگرفت.

  
  
گران شدن حبوبات، به گران شدن چه صنایع و مواد غذایی دیگر منجر می‌شود؟
در مسیر تولید، همه‌چیز به همدیگر وصل هستند و همچون یک زنجیره به هم پیوند خورده‌اند. گران شدن حبوبات و خشکبار به‌طور مستقیم بر روی سفره مردم تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که مطلع هستید با افزایش تورم و گران شدن گوشت، حبوبات نقش پررنگی در سفره ایرانیان ایفا کرده است. مصرف حبوبات بسیار افزایش‌یافته و در اقصی نقاط ایران، جایگزین اصلی گوشت شده است. این افزایش درخواست ها بر قیمت صنایع بسته‌بندی نیز تأثیر گذاشته است و با افزایش درخواست بسته‌بندی، قیمت تمام‌شده کالا در خرده فروشی ها بالا رفته است. همچنین اضافه کنم که تقریبا نود درصد کارخانه های بسته بندی ما، حبوبات و خشکبار را بسته بندی می کنند که افزایش درخواست برای بسته بندی، سایر اجناس دیگر در خط تولید را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. قیمت تمام شده کالای اساسی با افزایش مجدد نرخ ارز در آینده، دوباره رشد می کند و این زنجیره گرانی تا رسیدن به سفره مردم ادامه دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها