سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد:

واردات ٢٠ میلیون دوز واکسن تا پایان ماه شهریور



سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از هفته آینده میزان قابل توجهی به طور مستمر وارد می‌شود و پیش بینی می‌کنیم که هفتگی ۵ میلیون دوز واکسن وارد شود و در شهریور در مجموع با احتساب واکسن‌های تزریق شده در هفته اول حداقل ٢٠ میلیون دوز و ٣٠ میلیون دوز در مهرماه در اختیار خواهیم داشت.

به گزارش صبح ساحل، «علیرضا رئیسی»،سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه بیستمین اجلاس روسای دانشگاه‌های و دانشکده‌های علوم پزشکی گفت: فاز یک واکسیناسیون که کادر بهداشت و درمان بودند به اتمام رسیده است، در فاز ٢ حدود ٨٧ درصد سالمندان بالای ۶٠ سال واکسینه شدند و فاز ٣ مربوط به گروه‌های حساس، مشاغل پر خطر و بیماران خاص مانند بیماران دیالیزی، تالاسمی، سرطانی و … بود که واکسیناسیون بیش از ٨٠ تا ٩٠ درصد این گروه به اتمام رسیده است.

رئیسی با بیان اینکه ما وارد فاز ۴ واکسیناسیون شده‌ایم، گفت: فاز ۴ حدود ۴٢ میلیون نفر افراد زیر ۶٠ سال را تشکیل می‌دهد و ٨۴ میلیون دوز واکسن برای این جمعیت نیاز داریم و خبر خوش این است از هفته آینده میزان قابل توجهی به طور مستمر وارد می‌شود و پیش بینی ما این است که هفتگی ۵ میلیون دوز واکسن وارد شود.وی افزود: شهریور ماه در مجموع با احتساب واکسن‌های تزریق شده در هفته اول حداقل ٢٠ میلیون دوز، همچنین ٣٠ میلیون دوز در مهرماه در اختیار خواهیم داشت و سرعت واکسیناسیون بالا خواهد رفت. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ما روزانه میانگین حدود ۶۵٠ هزار دوز واکسن تزریق می‌کنیم، گفت: این قابلیت وجود دارد که ظرفیت ٢ برابر شود و در رابطه با واکسن باید به مردم اعلام کنیم که ما در مرحله‌ای هستیم که ٢٧ میلیون دوز تزریق شده است.

  

رئیسی درباره اثربخشی واکسن‌های کرونا بیان کرد: واکسن‌های مختلف مانند سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک، بهارات و برکت اثربخشی خوبی داشته اند، بنابر آمار‌ها علی رغم شیوع دلتا که میزان سرایت بالایی دارد میزان بستری افراد واکسینه شده نسبت به افرادی که واکسینه نشده‌اند در همان گروه سنی بسیار پایین‌تر و تفاوتی بین نوع واکسن‌ها مشاهده نشده است. او درباره عوارض واکسن‌ها بیان کرد: خیلی تفاوتی بین عوارض واکسن‌ها مشاهده نکردیم. عمده عوارض واکسن‌ها خفیف بوده اند، اوایل مهر ماه گزارشی درباره عوارض واکسن‌ها اعلام خواهیم کرد و در قبال اتفاقاتی که در ابتلا به کرونا می‌افتاد و میزان ابتلا و مرگ و میر در مقابل عوارض واکسن اصلا قابل مقایسه نیست و بر این شعار تاکید می‌کنم که بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دستمان می‌رسد.

 

 

رئیسی درباره صف واکسن آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون به دلیل محدودیت‌هایی که اروپایی‌ها برای سفر ایجاد کرده‌اند، گفت: یک آپارتاید درباره واکسن راه افتاده است و برخی شرکت‌های اروپایی شرط ورود به کشور را تزریق چند نوع خاص واکسن قرار دارند و این یک ظلم مضاعف و بی عدالتی، زمانی که واکسنی مورد تایید است و برخی کشور‌ها واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را نمی‌پذیرند و سازمان جهانی بهداشت هم با این موضوع مخالف است. وی ادامه داد: بسیاری کشور‌ها با این اقدام مخالفت کرده‌اند به عنوان مثال کشور چین بیش از یک میلیارد واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند و اروپایی‌ها اعلام می‌کنند که واکسن آسترازنکا، فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون مورد پذیرش بوده و این یک نوع تبعیض است و سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت باید اقدام کنند و تصمیم گیری لازم را انجام بدهند و این شکل رفتار کردن در شرایط پاندمی عادلانه نیست و باید تجدید نظر صورت گیرد.

رئیسی با اشاره به اینکه افراد ۵٠ سال به بالا در حال واکسینه شدن هستند. گفت: ما بسیار امیدوار هستیم با ورود حجم قابل قبولی واکسن، واکسیناسیون سرعت زیادی پیدا کند و گروه‌های مدنظر را واکسینه کنیم. وارد فاز ۴ شده‌ایم چرا که ۶٠ سال به بالا واکسینه شده اند. همچنین در استان‌های مرزی ۴٠ سال به بالا و عشایر ١٨ سال به بالا واکسینه شده اند و واکسیناسیون عشایر رو به پایان است. در برخی جزایر افراد بالای ١٨ سال واکسینه می‌شوند و واکسیناسیون صنایع و مراکز تولیدی را شروع کرده‌ایم. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با مشکل کمبود و نبود واکسن در مراکز واکسیناسیون و عدم تزریق دوز اول اظهار کرد: این هفته واکسن جدیدی وارد نشد و واردات واکسن به روز پنج شنبه در آخر هفته موکول شد و ما ترجیح دادیم که دوز دوم تزریق کنیم تا نوبت دوز دوم واکسن به تاخیر نیفتد. از هفته آینده گروه سنی که برای دوز اول نوبت‌دهی شده اند به همراه کسانی که نوبت تزریق دوز دوم آن‌ها رسیده است، واکسینه خواهیم کرد و نوبت دهی جدید هم خواهیم داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها