سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان:

حدود ۸۰ درصد ظرفیت سدهای مهم هرمزگان خالی است



سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: ۷۵ تا ۸۰ درصد از ظرفیت سدهای مهم استان خالی می‌باشد که این موضوع نگرانی‌هایی را برای تامین آب شرب و کشاورزی ایجاد کرده است.

 

به گزارش صبح ساحل، عبدالحمید کمالی ظهار کرد: از میان چهار سد مهمی که در استان هرمزگان واقع شده است، سه سد در نزدیکی شهر بندرعباس و میناب قرار دارند که هر کدام حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آب دارند.

وی ادامه داد: در صورت وقوع بارندگی‌های پاییزی در بالادست سدها و افزایش ظرفیت آب‌ شیرین‌کن بندرعباس می‌توان شرایط آبی را با کمترین چالش‌ها و آسیب‌ها مدیریت کرد. 

 سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به اینکه از مردم استان درخواست مدیریت مصرف به‌ویژه در حوزه آب شرب را داریم، اظهارداشت: برای مدیریت مصرف در بخش کشاورزی، تامین آب اراضی شبکه‌های شمالی و مرکزی دشت میناب و شبکه شمیل با توجه به سه مولفه «الگوی کشت»، «سطح زیر کشت» و «بازه زمانی تعریف شده» انجام خواهد شد.

کمالی با ذکر این نکته که با توجه به شرایط منابع آبی امکان تامین ۱۰۰ درصد زمین های کشاورزی استان هرمزگان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به خاطر پایداری اشتغال، ظرفیت‌های آبی موجود با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و فرمانداران در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به ذخیره ۶۰ درصدی آب در سد جگین اذعان کرد: آب مورد نیاز برای شرب شهرستان‌های جاسک و بشاگرد و زمین های کشاورزی جگین و یکدار قابل تامین خواهد بود و منتظر ارائه الگوی کشت از سوی جهاد کشاورزی هستیم تا قراردادهای تامین آب منعقد شود.

این مسوول که بخشی از ظرفیت سدها به عنوان حجم مرده شناخته می‌شود، گفت: از حجم مرده سدها نمی‌توان آبی را برداشت کرد و با توجه به ظرفیت ۲۰ درصدی برخی از سدهای هرمزگان می‌توان گفت که شرایط استان از نظر منابع آب خوب نیست.

کمالی مطرح کرد: گزارش‌های سازمان هواشناسی، پیش‌بینی‌های خوبی را برای بارندگی در آینده نشان نمی‌دهد؛ یعنی احتمال زیاد نسبت به دراز مدت اندازه‌گیری، باید شاهد بارندگی‌های کمتری در استان هرمزگان باشیم و با شرایط فعلی با کمبود آب مواجه هستیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها