زنان باردار در برابر کرونا واکسینه شوند



عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: شدت بیماری کووید ۱۹ در زنان باردار نسبت به سایر افراد بیشتر است و توصیه می شود حتما در برابر بیماری کرونا واکسینه شوند.

  

به گزارش صبح ساحل، مینو رجائی  افزود: احتمال ابتلا به کووید ۱۹ در زنان باردار در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی همانند سایر گروههای دیگر در جامعه است؛ ولی در صورت ابتلا با اشکال شدید تری از بیماری روبرو خواهند شد. و حتماً قبل از بیماری باید واکسن تزریق کنند.

رجائی با اشاره به نوع واکسن تزریقی در زنان باردار عنوان کرد: با توجه به دستورالعمل کشوری وزارت بهداشت واکسن سینوفارم و در برخی از موارد استرازنیکا توصیه می شود و منعی برای تزریق وجود ندارد.

وی ابراز کرد: تزریق واکسن در دوران بارداری برای ایمنی و حفاظت بیشتر زنان توصیه می شود؛ لازم است در زنان باردار در سه ماهه دوم و از هفته ۱۲ به بعد نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

متخصص زنان و زایمان بیان کرد: مادران باردار ۱۸ سال به بالا، مادران بارداری که در بخش های بهداشت و درمان شاغل هستند و یا همسر آنان در بخش های کووید شاغل است، مادران پرخطر، خانم های باردار سنین بالای ۳۵ سال، مادران با BMI بالای ۳۵، مادرانی که دچار بیماری های زمینه ای از جمله (فشارخون، دیابت، نقض ایمنی و یا بیماری های مزمن کلیوی) هستند مشمول دریافت واکسن می باشند.

رجائی تصریح کرد: یکی از عوارض کووید ۱۹ زایمان زودرس است؛ اما واکسن چنین عارضه ای ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: گروههای پرخطر حتماً باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند؛ زدن واکسن تضمینی برای عدم ابتلای آنان به کرونا نیست.

 گفتنی است که؛ دکتر مریم فرمهینی فراهانی با اشاره به اینکه درصد کمی از مادران باردار به نوع شدید این بیماری دچار می شوند، افزود: مادران بالای سن ۳۵ سال، مادرانی که اضافه وزن زیادی دارند و چاق هستند، مادران مبتلا به به دیابت، فشار خون بالا یا دارای بیماری های مزمن و زمینه ای بیش از بقیه مادران باردار مبتلا امکان دارد درگیر کرونای شدید شوند. خوشبختانه اکثریت خانم های باردار به نوع خفیف این بیماری یا بدون داشتن هیچ گونه علامتی مبتلا می شوند.

این متخصص سلامت باروری گفت: مادران باردار، واکسن مجاز کرونا را بعد از هفته دوازدهم بارداری بزنند. ۱۲ هفته اول بارداری، زمان اندام سازی جنین بوده و بهتر است هر چیزی که به آن مشکوک هستیم در آن زمان به زن باردار تزریق نشود.

 

منبع:مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها