خرید و فروش سهام عدالت خارج از بورس امکان‌پذیر است؟



سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: بخشی از مردم علاقه‌مندند سهام عدالت خودشان را به خانواده یا افراد مد نظر خود واگذار کنند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از همشهری آنلاین، «اکبر حیدری»، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در رابطه با این پرسش که آیا امکان انتقال سهام عدالت خارج از بورس وجود دارد؟ گفت: بخشی از مردم علاقه‌مند هستند که سهام عدالت خودشان را به خانواده یا افراد مد نظر خود واگذار نمایند. به طور مثال پدری تمام یا بخشی از سهام عدالت خود را به فرزند یا فرزندانش واگذار کند. اما باید گفت، این موضوع در فرآیند فعلی سهام عدالت در هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم امکان پذیر نیست. وی در ادامه بیان کرد: در فرآیند فعلی، سهام عدالت تنها از طریق بازار سرمایه معامله می‌شود که البته روش مستقیم معاملات آن نیز متوقف است. در بورس هیچ گاه خریدار و فروشنده با هماهنگی یکدیگر نمی‌توانند معامله‌ای را انجام دهند، بلکه باید فروشنده سفارش فروش خود را وارد سامانه کارگزاری کند و در آنجا اولین فردی که با آن قیمت، سفارش خرید خود را ثبت کند، مالک آن سهم یا سهام عدالت می‌شود. موردی که در کل قابل هماهنگی از قبل نیست.

حیدری در ادامه اظهار کرد: یکی از مواردی که می‌توانست برخی از این نیازها و خواسته مردم را فراهم سازد تثبیت جایگاه تعاونی‌های شهرستانی، به عنوان محل خرید و فروش سهام عدالت بود. تا این ظرفیت برای مردم فراهم شود که سهام خود را به فردی که علاقه‌مند هستند واگذار کنند. سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در ادامه افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار نقل و انتقال وکالتی سهام عدالت ممنوع است. اما بر خلاف قانون بازار سرمایه در قانون تعاونی‌ها مردم می‌توانند سهام عدالت خود را به فرد مورد نظر خودشان در قالب نقل و انتقال سهام واگذار کنند.

حیدری گفت: امید است که با تثبیت جایگاه بخش تعاون در حوزه سهام عدالت این چالش‌ها نیز برای سهامداران مرتفع شود. این موضوع هم اکنون در حال پیگیری است، اما در حال حاضر امکان انتقال سهام عدالت به فرد دلخواه  فراهم نیست و افراد فقط می‌توانند به هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم تنها از طریق بازار سرمایه سفارش فروش دهند. البته فروش به روش مستقیم نیز فعلا متوقف شده است و تنها فروش به شکل روش غیر مستقیم در برخی از استان‌ها در حال انجام است. در کل معامله یا واگذاری سهام عدالت خارج از بورس و بازار سرمایه به هیچ وجه امکان پذیر و قانونی نیست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها