10 سپتامبر؛ روز جهانی پیشگیری از خودکشی

با عمل، امید بسازیم



روز ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) روز جهانی پیشگیری از خودکشی نام دارد و به افزایش آگاهی درباره خطرات خودکشی و پیشگیری از آن اختصاص داده شده است.

     
به گزارش صبح ساحل، مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت بهداشت در «سمپوزیوم ملی مداخله در بحران با تأکید بر خودکشی»، اعلام کرده بود؛ کشور ایران «از شفاف‌ترین کشورها در ارائه آمار خودکشی» و جزو معدود کشورهایی است که سیستم ثبت خودکشی در آن وجود دارد. با این حال آخرین آمار رسمی ارائه شده مربوط به‌خودکشی، به ۳۱خرداد ۱۳۹۹برمی‌گردد. مسعود قادی‌پاشا، معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور طی نشستی خبری، مرگ ۵هزار و ۱۴۳ نفر بر اثر خودکشی در سال ۹۸را اعلام کرد و گفته بود: «این رقم در مقایسه با سال ۹۷، به میزان۰.۸ درصد رشد داشته است. از این تعداد هزار و ۵۱۷ مورد از این خودکشی‌ها مربوط به زنان و بقیه (۳ هزار و ۶۲۶) مورد مربوط به مردان بود.»

روزنامه اعتماد، به نقل از یک منبع آگاه در پزشکی قانونی ایران، گزارش داد: از آغاز سال ۱۳۹۹ تا پایان آبان ماه، ۸ ماه اول سال جاری، آمار قربانیان خودکشی در ایران نسبت به مدت مشابه در سال قبل، بیش از ۴.۲ درصد افزایش داشته است. 

بر اساس گزارش‌های ثبت شده سازمان پزشکی قانونی ایران در سال ۱۳۹۸، بطور میانگین روزانه ۱۴ نفر در طی ۸ ماه اول سال، جان خود را بر اثر خودکشی از دست دادند. بر پایه این گزارش‌ها، طی ۸ ماه نخست سال گذشته ( ۱۳۹۸)، معادل ۲۴۶ روز، در مجموع ۳ هزار و ۴۴۴ نفر بر اثر اقدام به خودکشی جان خود را از دست دادند. 

اما گزارش روزنامه اعتماد، به نفل از منبع آگاه در پزشکی قانونی نشان می‌دهد: طی ۸ ماه اول سال جاری (۱۳۹۹)، در مجموع ۳ هزار و ۵۸۹ نفر، از مجموع زنان و مردان، بر اثر اقدام به خودکشی جان باختند. 

  

کاهش سن خودکشی در ایران

یکی از موضوعات مورد بحث درباره افزایش آمار اقدام به خودکشی در ایران، نگرانی از کاهش سن خودکشی و رواج اقدام به خودکشی در میان دانش‌آموزان، در سطوح دبستان و راهنمایی است. 
طبق آمار وزارت بهداشت ایران، در سال ۱۳۹۷، حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خودکشی کردند. بر پایه این آمار، ۱۲۵ نفر در ازاء هر ۱۰۰ هزار ایرانی اقدام به خودکشی کردند و از این تعداد ۶ نفر جان خود را از دست دادند.

برخی از کارشناسان بهداشت روان تاکید می‌کنند: افزایش آمار خودکشی با افزایش میزان فقر در کشور ارتباط مستقیم دارد. بر این اساس، افزایش نرخ بیکاری و نرخ تورم در دو سال اخیر، بطور قابل توجهی بر افزایش آمار اقدام به خودکشی تاثیر داشته است. 

بر اساس گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی، رایج‌ترین روش‌های خودکشی، مسمومیت با دارو یا سموم، خودسوزی، حلق‌آویز کردن، سلاح گرم، پریدن به سمت قطار یا مترو در حال کردن و پریدن از ارتفاعات و ساختمان‌های بلند، است.

استان‌های ایلام و کرمانشاه، بالاترین آمار خودکشی‌های موفق را در سال‌های گذشته داشته‌اند. استان‌های تهران و سیستان و بلوچستان در پایین‌ترین رده‌ها قرار دارند.

      

با عمل، امید بسازیم

از آنجایی ­که خودکشی یک مسئله چندوجهی است که عوامل مختلف ژنتیکی، فرهنگی، اجتماعی، تجارب آسیب­زا و دردناک در آن نقش دارد بنابراین، پیشگیری از آن نیز مستلزم به­ کارگیری رویکرد چند سطحی، چند وجهی، منسجم و همگانی است.

در این تلاش همگانی هر کسی اعم از والدین، دوست، همکلاسی، همکار، همسایه و مانند آن می­تواند در پیشگیری از خودکشی مشارکت کنند. این روز تاکیدی است بر این­که مردم با افزایش سواد سلامت خود درباره شناسایی علل و علائم هشداردهنده خودکشی و چگونگی ارجاع افراد در معرض خطر به مراکز درمانی در عمل امید آفرینی نمایند. از این­رو سازمان جهانی بهداشت شعار روز جهانی خودکشی سال 2021 را "با عمل، امید بسازیم"  انتخاب کرده است.

  
مجمع جهانی پیشگیری از خودکشی (IASP) با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) و فدراسیون جهانی سلامت روان دلیل نامگذاری روز پیشگیری از خودکشی را افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن عنوان کرده اند . آمار گرفته شده از خودکشی نشان می دهد که بعد از تصادف های جاده ای خودکشی بیشترین علت برای مرگ انسان ها می باشد و تنها در کشور چین زن ها بیشتر از مردها دست به خودکشی می زنند.
  
منابع:همشهری، روزنامه اعتماد
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها