سرنوشت ارزهایی که باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس دریافت‌ کرد، چه‌شد؟

چندین هزار یورو در ابهام



اعلام فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی از همان ابتدا با حواشی زیادی همراه بود. اینکه در شرایط بحران اقتصادی، ارزهای دولتی صرف واردات کالای غیرضروری شده‌بود، انتقادات زیادی را برانگیخت. اما شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس هم جزو فهرست دریافت‌کنندگان ارزی باشد و 45 هزار یورو ارز دولتی دریافت کرده‌باشد. مشخص نیست که سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس این ارز دولتی را دقیقا برای چه موضوعی دریافت کرده‌است اما عدم‌پاسخگویی این سازمان با وجود پیگیری‌های مداوم، شبهات بسیاری را ایجاد می‌کند که در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌پردازیم.

     

فهرست پرحاشیه
بانک مرکزی ایران با هدف شفاف‌سازی و دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات، فهرست شرکت‌ها و اشخاصی را منتشر کرد که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند. در فهرست بانک مرکزی میزان ارز دریافتی به یورو اعلام و به تفکیک ارز دریافتی از بانک و سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) اعلام شده است. در این فهرست نام برخی نهادهای فرهنگی و ورزشی به ویژه باشگاه فرهنگی و ورزشی بندرعباس و باشگاه البدر بندرکنگ به چشم می‌خورد که سوال‌های زیادی را درباره این موضوع ایجاد کرد. تخصیص ارز دولتی به این نهادها درحالی بود که فعالان صنعت دارو در کشور دائما از کمبود ارز تخصیص‌یافته برای واردات مواد دارویی شکایت داشتند. بنابراین مشخص نیست که باشگاه فرهنگی و ورزشی بندرعباس چه اولویتی نسبت به کالاهای ضروری و دارو در کشور داشته که 45 هزار یورو ارز دولتی دریافت کرده‌است.
موسسه فرهنگی هنری خراسان، موسسه فرهنگی هنری ایرسافام، موسسه آموزش عالی آزاد عصر دین و دانش تهران، موسسه بین‌المللی مشکوه‌الرسول و شرکت تجارت کالای ورزشی مرادی و پسران چند نمونه‌ دیگر از نهادهای فرهنگی یا ورزشی بوده‌اند که نام آن‌ها در فهرست دریافت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وجود داشت. این فهرست را بانک مرکزی ایران در فروردین‌ماه 1400 منتشر کرد.  پیش از این هم انتقادات زیادی در زمینه دریافت ارز دولتی توسط باشگاه خصوصی البدر بندر گنگ مطرح شده‌بود که مالک این باشگاه در پاسخ گفته‌بود: «ما یک باشگاه خصوصی هستیم و باید درآمدزایی داشته باشیم. مطابق اساسنامه ما میتوانیم واردات کنیم تا هزینه های تیم را هم تامین کنیم».
        
بازیکن خارجی مهم‌تر از کالای اساسی
باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس زیر نظر سازمان فرهنگی و ورزشی و شهرداری بندرعباس است. با وجود پیگیری‌های مکرر خبرنگار صبح‌ساحل، مسئولان سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس ابتدا به بهانه ابتلای حامد رضوانی، رییس سازمان به بیماری کرونا از پاسخ‌دهی به سوالات سرباز زدند و پس از آن هم به بهانه جابه‌جایی بخش مالی شهرداری بندرعباس حاضر به پاسخگویی و دفاع از سازمان خود نشدند. بنابراین از آنجایی که روابط عمومی و رئیس این سازمان از پاسخگویی درباره سرنوشت این ارز دولتی طفره رفتند و توضیح ندادند که این ارز دولتی خرج چه مواردی شده‌است، در اینجا به بررسی احتمالات این قضیه می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چرا هریک از این موارد مردود است. در وهله اول این سازمان اساسا کالایی وارد نمی‌کند که نیاز به ارز دولتی داشته‌باشد و اگر هم وارد کند که غیرقانونی است، کالای اساسی وارد نمی‌کند. مورد دوم این است که فرض کنیم که این ارز دولتی برای بازیکنان خارجی، سفرهای خارجی یا بدهی‌های قبلی این باشگاه هزینه شده‌باشد که باز هم مردود است. در حال حاضر تیم بسکتبال و تیم فوتبال شهرداری بندرعباس زیر نظر سازمان سازمان فرهنگی و ورزشی بندرعباس هستند. این تیم‌ها در زمانی که این ارز دولتی را دریافت کرده‌اند هیچ بازیکن خارجی‌ای نداشته‌اند و حتی اردوی ورزشی خارج از کشور نرفته‌اند که نیاز به ارز دولتی داشته‌باشند. اگر هم فرض کنیم که این ارز دولتی برای پرداخت بدهی‌های قبلی یکی از باشگاه‌ها به بازیکنان خارجی سابق تیم بوده‌است باز هم هیچکدام از این دلایل، موجه نیست چرا که خرید بازیکن خارجی هیچ اولویتی نسبت به واردات کالاهای ضروری و مواد دارویی ندارد که ارز دولتی به آن اختصاص یابد. به هرحال آنچه مسلم است سازمان فرهنگی و ورزشی بندرعباس عملکرد شفافی در زمینه این ارزهای دولتی نداشته‌است و پاسخی هم به خبرنگاران درباره این موضوع نداده‌است.
«مهدی جهانبخش»، رییس سابق سازمان فرهنگی‌ و ورزشی شهرداری هم به‌جای شفاف‌سازی درباره این ارز دولتی به این توضیح کوتاه اکتفا می‌کند: «نیاز داشتیم، گرفتیم. اگر سوالی دارید از بانک مرکزی استعلام بگیرید». «علی عامری سیاهویی»، مدیریت بازرسی شهرداری بندرعباس هم در خصوص این موضوع به ما اعلام کرد که منتظر دریافت مستندات سازمان فرهنگی  و ورزشی شهرداری است.
حالا سؤال این‌جاست که چرا باشگاه فرهنگی و ورزشی بندرعباس آن هم در شرایط تحریم و مضیقه ارزی و درحالی که ارز لازم برای کالاهای اساسی و دارو به سختی تامین می‌شود، ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌است؟
«صبح ساحل» برای دریافت پاسخ این سوال با روابط عمومی و رئیس این سازمان بارها تماس گرفته اما تا این لحظه پاسخی از سمت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس دریافت نکرده‌است. طبق قانون مطبوعات سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرعباس برای روشن‌شدن موضوع و تنویر افکار عمومی می‌تواند جوابیه خود را برای روزنامه صبح ساحل ارسال کند. بنابراین انتظار می‌رود مسئولان این سازمان پاسخگوی افکار عمومی درباره عملکرد خود در این زمینه باشند.

    

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها