1 اکتبر؛ روز جهانی سالمندی

سالمندان برکت خانواده‌اند



سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد. 

 

به گزارش صبح ساحل، همه ساله درایران هفته ای تحت عنوان هفته ملی سالمند تعیین و برنامه های متنوعی به همین مناسبت برگزار می گردد. هر ساله از طرف سازمان جهانی شعاری برای این روز در نظر گرفته می‌شود. و شعار امسال "بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال"است.

 

دوران سالمندی

سالمندی دوره ای از زندگی است که از ۶۰ یا ۶۵ سالگی شروع می شود. در تعریف سالمندی نمی توان زمان خاصی را مشخص کرد، بلکه سالمندی را می توانیم با ویژگی های خاصی که فرد در زمانی از زندگی خود پیدا می کند بشناسیم.

معمولا سالمندی با کاهش یا افت توانایی های جسمی، فکری، اجتماعی و... شناخته می شود. برخی از این تغییرات در جسم روی می دهد به عنوان مثال در سالمندی ۵۰درصد از سلول های قشر مخ تحلیل می رود، به خصوص نورون های عصبی که ارتباط مستقیمی با بینایی، شنوایی و اعصاب حرکتی دارند. این تحلیل در بخش هایی از مخ که مربوط به نظم بخشی اطلاعات، قضاوت و تفکر است کمتر اتفاق می افتد. به سبب این که قلب با نیروی کمتری پمپاژ می کند، بیماری های قلبی و عروقی نیز پیش می آید. ضعف دستگاه ایمنی هم باعث می شود سالمندان نسبت به جوانان زودتر بیمار شوند و دیرتر بهبود یابند.

از نظر اجتماعی هم سالمندان با تحولات زیادی در زندگی روبه رو می شوند. برخی از این رویدادها عبارت است از: بازنشستگی، یائسگی، سپرده شدن به خانه سالمندان به وسیله فرزندان، فوت همسر و... به هر حال مهم ترین مشکلات سالمندان که به نوعی برای اطرافیان هم مشکلاتی ایجاد می کند به خطر افتادن سلامتی و استقلال آن ها و احساس تنهایی و گاهی هم حس بی ارزشی در روابط با دیگران است.

   

جمعیت سالمند ایران

طبق اعلام مرکز آمار در سال ۱۳۳۵ تنها ۴ درصد از جمعیت کل کشور در سنین ۶۵ ساله و بیشتر بوده است. در حالی که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ حدود یک پنجم از جمعیت این سنین را تجربه کنند.

همچنین براساس اعلام مرکز آمار ایران جمعیت ۶۰ ساله و بیشتر کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۰.۴ درصد و جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر به ۶.۷ درصد می‌رسد. طبق پیش بینی مرکز آمار ایران جمعیت ۶۰ ساله و بیشتر در سال ۱۴۳۰ به ۲۶.۱ درصد و جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر ۱۸.۷ درصد افزایش خواهد یافت.

چالش تنهایی و افسردگی سالمندان در کرونا

هر چند تعداد زیادی از سالمندان این روزها واکسن زده‌اند و شاید این تصور را داشته باشند که دیگر از گرفتن ویروس مصون شده‌اند، اما این تفکر اشتباه بوده و ضروری است همه اقشار به ویژه سالمندان که جسم آسیب پذیرتری دارند نسبت به پروتکل‌ها توجه لازم را داشته باشند چرا که زدن واکسن هم به معنای مبتلا نشدن نیست. از سوی دیگر باید بدانیم برای بیشتر سالمندان، احساس تنهایی تجربه‌ای است که در ایام قرنطینه بیان می‌شود، در روزهای سخت کرونایی همین سر نزدن و تماس نداشتن با سالمندان چه بسا آنها را افسرده و گوشه گیر می‌کند به طوری که برخی از این سالمندان در این ایام دچار افسردگی می‌شوند و این اتفاق روح و روان آنها را بیشتر به خطر می‌اندازد. در پاندمی کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی، با وجود همه فوایدی که داشت، به تنهایی و انزوای سالمندان دامن زده است به ویژه بر سلامت روانی سالمندانی که آمادگی ابتلاء به افسردگی را داشتند، تأثیر منفی گذاشته است.

لزوم کاهش اضطراب سالمندان در پاندمی

آرزو شاه‌میوه اصفهانی روانشناس و مدرس دانشگاه، در مورد راهکارهای کاهش اضطراب سالمندان در پاندمی کرونا، تاکید می‌کند: اولین راه حل، تقویت سیستم ایمنی بدن سالمندان است، اگر مصرف انواع ویتامین‌ها، روش‌های پیشگیری از ابتلاء به ویروس، تغذیه مناسب، خواب کافی فراهم شود برای کاهش اضطراب سالمندان در اپیدمی بسیار مؤثر است. دوم اینکه اگر قرار است رفت و آمد در خانواده برقرار باشد هم به کوچکترها و بزرگترها توصیه شود که رعایت فاصله اجتماعی، موارد پیشگیری و توجه به پروتکل‌ها بهداشتی را در اولویت قرار دهند و اگر ارتباطی هست با توجه به همه موارد پیشگیری از ابتلاء به کرونا انجام شود.

  

منابع:ایمنا، اقتصاد آنلاین

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها