تخم مرغ رسما گران شد/ تولیدکننده مقصر گرانی نیست



تخم مرغ رسما از روز چهارشنبه گران می‌شود. رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با اعلام این خبر گفت: قیمت هر شانه تخم‌مرغ در میادین اصلی میوه‌ و تره‌بار به ۴۳ هزار تومان رسیده است. این در حالی که تا پیش از این قیمت هر شانه تخم‌مرغ در این مراکز توزیع ۳۶ هزار تومان بود.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته تجارت‌نیوز، هر شانه تخم مرغ در حالی در بازار با قیمت ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود که تا پیش از این قیمت هر کیلو از این کالا در محل مرغداری‌ها ۱۴هزار تومان بود. مرغداران نسبت به این اختلاف قیمت معترض بودند تا بالاخره دولت سیزدهم نسبت به افزایش قیمت تخم مرغ موافقت کرد و قرار است از این پس هر کیلو تخم مرغ از محل مرغداری با قیمت ۱۸ هزار و ۸۸۰ تومان عرضه شود.

هر چند که هنوز مرغداران نسبت به این قیمت اعلام شده راضی نیستند و معتقدند افزایش قیمت خوراک مرغ امان آنها را بریده و دیگر توان تولید ندارند با این حال اما تولید تخم مرغ به دلیل حجم بالای تقاضا افزایش پیدا کرده است!

 

تخم مرغ ارزان‌ترین خوراکی در کشور

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با اشاره به وضعیت بازار گفت: تخم مرغ ارزان‌ترین کالای خوراکی است که در کشور وجود دارد. قیمت هر عدد تخم مرغ حتی به سه هزار تومان هم برسد باز سرانه مصرف کاهش پیدا نمی‌کند، چرا که مردم دیگر توان خرید گوشت، مرغ، لبنیات یا حتی حبوبات را ندارند. اکنون هر قالب پنیر به ۲۰ هزار تومان رسیده است.

ناصر نبی‌پور توضیح داد: اکنون قیمت هر کیلو عدس بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است. بنابراین مردم توان خرید این محصول را ندارند و تقاضا برای خرید تخم‌مرغ حتی بیشتر از سال‌های قبل شده اما با توجه به گرانی‌ها، تولید تخم مرغ کاهش پیدا نکرده است.

 

تولیدکننده مقصر گرانی نیست

به گفته او، تولید تخم مرغ در کشور روزانه دو هزار و ۸۰۰ تن است اما به دلیل اینکه مردم توان خرید مواد پروتئینی ندارند تخم مرغ را جایگزین مرغ و سایر اقلام کرده‌اند. همین وضعیت باعث شده که سرانه مصرف بیشتر شود.

نبی‌پور گفت: تولیدکننده در افزایش قیمت‌ها مقصر نیست. سیاست‌گذاری‌های اشتباه باعث شده که قیمت تمام اقلام افزایش یابد. علت افزایش تقاضا برای خرید تخم مرغ هم این است که مردم فقیرتر شدند. مطمئنا اگر مردم پول داشتن به جای خرید تخم مرغ گوشت و مرغ می‌خریدند.

 

پیش از این هم فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران گفته بود: قیمت برخی کالاهای اساسی از جمله گوشت آن قدر گران شده که مردم تخم‌ مرغ را جایگزین گوشت کردند!

اخیرا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال ۹۰ مصرف ماهانه گوشت خانوارهای دهک اول (کم‌درآمدترین خانوارها) ۷۰۰ گرم در ماه بوده. اما این میزان اندک در سال ۹۸ کمتر هم شده و میزان مصرف ماهانه گوشت این خانوارها ماهانه ۳۰۰ گرم است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها