عمان، دوست همه و دشمن هیچ کس


نویسنده: مصطفی دولخانی

کشورها روشهای متفاوتی برای داشتن رابطه باسایر ملل و تامین منافعشان برای خود در نظردارند و عمده ی کشورها با توجه به ویژگی های نوع حکمرانی شان مصادیق معدودی از دوستان برای خود قائلند برهمین اساس تعریفی مشخص از دشمنان دارند اما در راهبرد عده ی بسیار کمی از کشورها بر خلاف این قاعده همه دوستانند ودشمن هیچ کس، به تعبیری دقیق تر می توان با این سیاق با همه ی کشور ها دوست بود وبا برخی دوستتر.
معروفترین کشوری که در دنیا به این خصیصه معروف است، یکی از همسایگان جنوبی ما یعنی کشور عمان است. عمان با نام رسمی سلطان‌نشین عُمان کشوری پادشاهی در شرق شبه جزیرهٔ عربستان است. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان منتهی می‌شود، از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحدهٔ عربی مرز زمینی و با ایران مرز دریایی دارد. تاریخ این کشور با توجه به متون و ابنیه ها، بسیار کهن می نماید. همچنین مدت بسیار طولانی هم به همراه یمن در قلمرو امپراطوری ساسانی قرارداشته و تا کنون تاریخ پر فرازونشیبی را طی نموده است.
آنچه بیش از پیش انگیزه ها را برای کاوش درتحولات عمان تقویت می کند، تغییرات محسوس در شیوه ی حکمرانی این کشور در دهه های اخیر بویژه از زمان سلطنت سلطان قابوس است، او کشوری که درآغاز زمامدارییش سخت عقب افتاده و منزوی بود را به کشوری با سطح رفاه بالا و داشتن روابط بدون تنش با تمامی کشورها تبدیل نمود، اگرچه گرایش این کشور در تقسیم بندی روابط بین الملل در اردوگاه غرب، شناخته می شود اما از نظر حاکمان این کشور این دلیلی نمی تواند باشد برای نداشتن روابط حسنه بویژه به لحاظ اقتصادی با چین و حتی روسیه و سایر دولت هایی که بعضاً در تعارض با غرب هم قرار دارند. عمان دارای روابط بی تنش و حتی بالنسبه نزدیکتری در مقایسه با سایر کشورهای حوزه ی خلیج فارس با کشورمان هم هست و در مقاطع زیادی نقش میانجی با کشورمان با کشورهای غربی بویژه آمریکا را ایفا نموده است، در همین کشور مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا کلید خورد تا نهایتاً به توافق برجام منتهی شود. البته این داشتن نقش واسطه تنها به مذاکرات برجام محدود نبوده بلکه در رویداد های مهم دیگری هم در رابطه ی با مذاکرات کشورمان با غرب و حتی برخی کشورهای دیگر تکرار شده.
با بررسی اجمالی در این روابط بی تنش عمان با کشور ما نوعی دور اندیشی و نگاه معقولانه بسیار برجسته است و اگر چه سلطان قابوس پادشاه این کشور سلطنتش را مدیون محمدرضا شاه پهلوی می دانست چه آنکه شاه اورا در مخمصه‌ی شورش چپ گرایان واقع در استان جنوبیش بنام ظفار نجات داده بود، اما در روابطش با جمهوری اسلامی هم رویه ای عاری از خصومت طی نموده. همین نوع روابط هم باعث شده جمهوری اسلامی این کشور را به عنوان میانجی قابل اعتمادی برای برخی مذاکرات حساس و مهم خود درنظر داشته باشد.
عمان کشوریست که با توجه به این سابقه ی تعاملش با جمهوری اسلامی پتانسیل بالایی برای گسترش روابط اقتصادی دارد.
عمان دارای موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی هم هست و با داشتن بندر گاه‌های مناسب واقع درمجاورت آب های ژرف و قرار گرفتن در نقطه ی اتصال خلیج فارس، دریای عرب و دریای سرخ می رود که به بازیگری کلیدی در صنعت حمل ونقل کالا وانرژی در منطقه تبدیل شود. از تدبیر بالای سیاستمداران این کشور است که ضمن انعقاد پیمان های گسترده ی اقتصادی و امنیتی با آمریکا توانسته اند سرمایه گذاری چشمگیر چینی ها در بنادر استراتژیک خود و سایر بخش های اقتصادیشان را هم جذب کنند. دولتمردان کشورمان باید نگاه ویژه تری به فرصتهای اقتصادی با عمان داشته باشند، این نگاه ویژه در تسهیل فرآیند ورود فعالان اقتصادی کشورمان به بازارهای این کشور بر بستر روابط مناسب سیاسی می تواند باشد. تربیت کارشناسان خبره در حوزه ی عمان نیز می تواند یکی از اقدامات موثر دیگر باشد که خلا آن به شدت احساس می شود، فعالان اقتصادی ایرانی ضمن فراهم شدن تسهیلات مناسبتر ورود شان به بازار عمان با توجه به پتانسیل های اقتصادی کشورمان در قالب تفاهم نامه های جدید و استفاده ی بهتر از تفاهمات گذشته ی بین دو دولت، نیازمند داشتن آگاهی از قوانین ومقررات سرمایه گذاری، ویژگی ها و سایر قابلیت‌های اقتصادی عمان هم هستند. مطمئناً انجام این اقدامات، نقش قابل توجهی در شکوفایی اقتصادی وتعاملات منطقه ای ما خواهد داشت.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها