چه زمانی سوختگی با مایعات داغ در کودکان خطرناک است؟


نویسنده: راضیه نیرومند

سوختگی‌ها یکی از شایع‌ترین جراحت‌های خانگی است. سوختگی در کودکان عمدتا ناشی از مایعات داغ و حادثه ناشی از بی‌احتیاطی و بی‌توجهی والدین یا مراقبان کودک اتفاق می افتد. شدت سوختگی با آب جوش به دمای آب و مدت زمانی بستگی دارد که در معرض آن قرار گرفته است. اندازه محل سوختگی و سن بیمار هم در این زمینه موثر است.
سوختگی در کودکان زیر 2 سال، میزان مرگ و میر بیشتری را نسبت به گروه های سنی دیگر به خود اختصاص می‌دهد. به علت داشتنِ پوست نازک کودکان، آسیب شدیدتری نسبت به بزرگسالان متحمل میشوند. همچنین کودکان به علت نداشتن اطلاعات کافی از وسایل خطرناک و حس کنجکاوی و تقلیدشان، بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. نکته قابل توجه، سوختگی با مایعات داغ در کودکان است. سوختگی با آب جوش می‌تواند باعث ایجاد درد و صدمه به پوست شود. این نوع سوختگی می‌تواند خطرناک باشد؛ زیرا بافت ها و سلول های آسیب دیده را از بین می‌برد. در صورت وجود سوختگی بسیار عمیق در کودکان به علت تماس با مایعات داغ، معمولا عمل جراحی برداشت بافت سوخته و پیوند پوست پس از دوره ی سه هفته ای در صورت نیاز انجام می شود.
ریختن آب خنک بر محل سوختگی به مدت ۲۰ دقیقه از جمله درمانهای اولیه برای کنترل سوختگی با آب جوش است. توجه داشته باشید از یخ یا مواد چرب‌کننده استفاده نکنید. از مالیدن و قرار دادن هرگونه  لوسیون، ژل آلوئه ورا، عسل، سفید تخم مرغ، کره یا هر پماد دیگری بدون مشاوره پزشک روی محل سوختگی‌های باز خودداری کنید؛ زیرا باعث ایجاد عفونت می‌شود.
طلا یا زیورآلاتی که به محل سوختگی نزدیک هستند را خارج کنید و اگر لباس کودک با محل زخم تلاقی کرده آن را با قیچی جدا کنید. بدن بیمار را گرم نگه دارید تا دمای مناسب بدن حفظ شود. محل سوختگی را با باندی مرطوب بپیچانید و بالاتر از سطح قلب نگاه دارید. در صورت بروز تاول، سعی در ترکانیدن آن نکنید. سوختگی‌های با آب جوش، زمان تقریبا زیادی لازم دارد تا بهبود یابند. این در حالی است که در موارد خفیف ممکن است روزها و در موارد شدیدتر هفته‌ها به طول انجامد. اگر متوجه تب و عفونت در محل سوختگی شدید یا اینکه زخم به شدت دردناک یا بدبو شد، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.
منابع: سایت زخم ترمیم، سایت طب باکس

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها