26 مهرماه، روز تربیت بدنی و ورزش؛

ضرورت ترویج ورزش در خانواده و ارشاد جامعه به ورزش‌های همگانی



روز تربیت بدنی و ورزش در ایران و تقویم شمسی برابر با ۲۶ مهر ماه است. هر ساله از بیست و ششم مهر ماه تا دوم آبان نیز به نام هفته تربیت بدنی نام گذاری شده است. این روز در سال ۱۴۰۰ در تقویم قمری مصادف با دوشنبه یازدهم ربیع‌الاول سال ۱۴۴۳ و در تقویم میلادی برابر با روز ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۱ است.

  

تاریخچه و برنامه‌های هفته تربیت بدنی و ورزش

روز ۲۶ مهر ماه از سال ۱۳۸۳ تا کنون به عنوان روز تربیت بدنی و ورزش نامگذاری شده است تا مردم بیشتر با ورزش و فواید آن آشنا شوند. همچنین هر ساله تلاش می‌شود تا در این هفته برنامه‌ها و رویدادهای مفیدی در زمینه ورزش و سلامت جامعه برگزار شود، به عنوان مثال اکثر کلنگ زنی‌ها و همایش‌های مرتبط با این موضوع در این هفته انجام می‌شود.

  

  

دلیل نامگذاری روز تربیت بدنی و ورزش

علت اصلی نام‌گذاری هفته تربیت‌بدنی و ورزش، آشنایی اقشار مختلف جامعه بااهمیت، فواید و اثرات ورزش در زندگی فردی و اجتماعی است. همچنین توجه و ضرورت اشاعه، توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش‌های همگانی یکی دیگر از دلایل برگزاری این هفته به شمار می‌آید.

   

شعار روز تربیت‌بدنی و ورزش ۱۴۰۰

شعار  «ایران تندرست، ایران همدل، ایران قوی» به‌عنوان شعار هفته تربیت‌بدنی و ورزش در سال ۱۴۰۰ انتخاب‌شده است.

  

روزشمار هفته تربیت‌بدنی ۱۴۰۰

با توجه به برنامه‌ها و اهداف هفته تربیت‌بدنی در سال ۱۴۰۰، عناوین روزهای هفته تربیت‌بدنی به شرح زیر اعلام‌شده است:

  • روز دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ مصادف با اولین روز هفته تربیت‌بدنی: «مسیر امید، مدار نشاط»
  • روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰: «ورزش، میثاق وحدت و برادری »
  • روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰: «ورزش، پیشران سبک زندگی و تحکیم خانواده»
  • روز پنج‌شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰: «ورزش، طلایِ داران سلامت»
  • روز جمعه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰: «ورزش، منش پهلوانی، فتوت و جوانمردی»
  • روز شنبه اول آبان ماه ۱۴۰۰: «ورزش، فرهنگ سخت‌کوشی، رونق کار، افزایش بهره‌وری»
  • روز یکشنبه دوم آبان ماه ۱۴۰۰: «ورزش؛ آئین اخلاق و مهربانی»

 

تاریخچه ورزش در جهان

اصل ورزش را از یونان دانسته‌اند که به‌منظور چابکی بدن و ایجاد قوّت انجام می‌یافت و پاروزنی، بوکس‌، کشتی‌، شنا‌، شمشیرزنی‌، تیراندازی‌، اسکی و ورزش‌هایی چون بیس‌بال‌، سافتبال و بسکتبال و انواع فوتبال و چوگان‌بازی، والیبال‌، گلف‌، انواع تنیس‌، شنا‌، پرتاب وزنه و غیره جزو ورزش محسوب می‌شوند. «ویل دورانت»، مورخ مشهور‌ دراین‌باره می‌نویسد: آن (مدینه فاضله بچه‌ها) فنون خانه‌داری را به دختران و فنون شکار و جنگ را به پسران می‌آموختند و به پسران آموزش می‌دادند که چگونه شکار کنند و ماهی بگیرند و شنا کنند و همچنین شخم زدن کشتزارها، دام‌گستری، دام‌پروری و نشانه‌روی با تیر و نیزه را می‌آموختند تا در جمع مخاطرات زندگی توان محافظت و حراست از خویش را دارا باشند.

اما اگر بیش‌تر در مسئله دقت کنیم، درخواهیم یافت تعلیم و تربیت در حقیقت با پیدایش و سکنا گزیدن بشر درروی زمین آغازشده است. خاک و سنگ و کوه و تپه و دریا و جنگل و جویبار و دیگر مظاهر طبیعت و نیز خود زندگی و نیازهای آن. نخستین کتاب‌های درسی نوع بشر بوده‌اند. از قدیم‌ترین روزگاران و حتی پیش از پیدایش خط‌، نیاز به تأمین خوراک و پوشاک از راه شکار حیوانات و احتیاج به کسب توانایی برای مقابله با خطرهای طبیعی و دشمنان گوناگون، جوامع کهن بشری را واداشته بود که به امر تربیت‌بدنی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین امور زندگی توجه نمایند و این حقیقت را دریابند که قدرت، استقامت، مهارت و سرعت را که در زندگی انسان‌ها از اهمیتی برخوردار است، می‌توان با بهره‌گیری از تمرین‌ها و فعالیت‌های جسمانی تا حد فراوانی تقویت کرد. وقتی دولت‌ها و حکومت‌ها تشکیل و تأسیس شدند، رهبران آن‌ها متوجه شدند که برای حفظ یا گسترش مرزهای خود، نیازمند بازوان توانایی هستند که در جنگ‌ها بتوانند پیروزی را برای آن‌ها به ارمغان آورند؛ ویل دورانت دراین‌باره می‌نویسد :‌ از ضروریات دولت‌ها و تأکید بر روی حفظ نیروی جسمانی، پیروزمندی در جنگ‌هایی بوده است که متکی بر قدرت بدنی و نیرومندی جسمانی بوده است و نیرومندی و مهارت بدنی، حاصل نخواهد شد، مگر در ورزش‌هایی که دربازی‌های المپیک مقرر گردیده است.

   

تاریخچه ورزش در ایران

در میان کشورهای مشرق زمین، بی‌گمان ایران تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود بیش‌تری اولویت را به ورزش و تربیت‌بدنی داده بود، چه درحالی‌که چینیان به امر ورزش و تربیت‌بدنی توجه چندانی نداشتند و هندوان نیز پرورش تن و فعالیت‌های بدنی را گاه مذموم هم می‌دانستند، ایرانیان به اهمیت و ارزش توانایی و سلامتی بدن به‌عنوان وسیله بسیار مهمی برای فراهم آوردن ارتشی سلحشور و پیروزمند، پی برده بودند. جوانان تمرینات روزانه را از طلوع آفتاب با دویدن و پرتاب سنگ و پرتاب نیزه آغاز می‌کردند. ازجمله تمرینات معمولشان، ساختن با جیره اندک و تحمل گرمای بسیار و پیاده‌روی‌های طولانی و عبور از رودخانه، بدون تر شدن سلاح‌ها و خواب در هوای آزاد بود. سواری و شکار نیز دو فعالیت معمول و رایج بود و جستن بر روی اسب و فرو پریدن از روی آن در حال دویدن و به‌طورکلی سرعت و چالاکی، از ویژگی‌های سوارکاران سوار نظام ایران بود.

  

ورزش کودکان

ورزش، برای کودکان ضروری و لازم است. کودکان به‌طور طبیعی و فطری به ورزش، بازی و تحرّک علاقه نشان می‌دهند و این بازی و تحرّک، برای رشد آن‌ها لازم به نظر می‌رسد. حال که این مسئله تا این حد ضروری است، وظیفه والدین و مربیان ایشان است که سعی کنند کودکان را به ورزش‌ها و بازی‌هایی هدایت کنند که فکر، روح، جسم و شخصیت آنان را ساخته و آن‌ها را برای زندگی اجتماعی سالم و مفید آماده سازد. گفتنی است که از راه ورزش می‌توان کودک را تربیت کرد و بسیاری از یادگرفتنی‌ها را به او آموخت.

   

رشته‌های ورزشی معلولان

امروزه به دلیل پیشرفت‌های علمی و نیز به وجود آمدن این بینش در معلولان و جانبازان که ورزش، لازمه زندگی آنان است، شاهد حضور گسترده افراد جانباز و معلول در مسابقات و رویدادهای گوناگون ورزشی، ازجمله رویداد مهم ورزشی معلولان، یعنی پارالمپیک هستیم. برخی از مسابقات که بر اساس قوانین و مقررات خاص برای معلولان انجام می‌گیرد، عبارت است از: دوومیدانی، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته و ایستاده، دوچرخه‌سواری، شمشیربازی، جودو، شنا، فوتبال هفت نفرِ، تیراندازی با تپانچه، تیراندازی باکمان، تنیس روی میز و وزنه‌برداری.

 

آثار روانی ورزش

 همان‌طور که بر جسم آدمی تأثیر می‌گذارد، بر روح و روان او هم تأثیر دارد. یکی از نتایج مفید ورزش بر روی شخصیت افراد، افزایش اعتمادبه‌نفس است. ورزشکاران موفق، خودساخته بوده و در برابر مشکلات، مقاوم‌تر هستند. از دیگر نتایج روانی ورزش، افزایش شورونشاط ورزشکار و امید به آینده اوست. آدمی، با ورزش کمتر به دام وسوسه و گناه می‌افتد و به عادت‌های زشت، مثل اعتیاد دچار نمی‌شود. از دیگر آثار روانی ورزش، ویژگی ضد خمودگی و افسردگی آن است. ورزش، ورزشکار را سرزنده ساخته و او را در برابر دل‌مردگی بیمه می‌کند.

 

 

توصیه‌های ورزشی

- برای انجام ورزش، در طی روز، زمان خاصی را اختصاص دهید.
-
اگر دچار بیماری خاصی هستید، پیش از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.
-
از انجام ورزش در ساعت‌های بسیار گرم روز بپرهیزید.
-
از انجام ورزش در محیط‌های آلوده و ساعت‌های پرترافیک روز خودداری کنید.
-
اگر مشکل مفصلی دارید، از زانوبند و مچ‌بند استفاده نمایید.

- در صورت ایجاد تپش قلب، درد قفسه سینه، گیجی، حالت تهوّع و تنگی نفس، بی‌درنگ از فعالیت دست بکشید.
-
برخلاف تصور عمومی، نوشیدن آب در حین فعالیت ورزشی مضر نیست و شما می‌توانید از مایعات استفاده کنید.

 

منبع: ایمنا/ رشد/ دلگرم

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها