مدیران صنعتی استان هرمزگان تاکید کردند؛

عبور از تحریم ها با اتکا به توان داخلی



این روزها خبرهای خوبی از دستاوردهای جوانان این کشور می شنویم .هرچند تحریم های خصمانه آمریکا مشکلاتی را  برای کشورمان به همراه داشته است،اما جوانان این مرزو بوم ، ازاین شرایط سخت ،حداکثر بهره را برده و شعار «ما می توانیم» را به رخ جهانیان می کشند. در این سال ها نیز امیدآفرینی رهبر انقلاب به جوانان و مسوولان باعث شده است تا جوانان و پژوهشگران در حوزه‌های صنعتی از جمله نیروگاه ها ، پالایشگاه‌ها، صنایع و معادن و مناطق ویژه اقتصادی به دنبال توسعه صنعتی وخودکفایی تولید داخلی باشند .دراستان هرمزگان نیز صنایع با اتکا به توان نیروهای جوان ایرانی گام های بلندی برای خودکفایی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی برداشته اند. که می‌توان به بومی سازی ساخت  قطعات مهم کوچک و بزرگ نیروگاهی در نیروگاه بندرعباس ،بومی‌سازی قطعات پالایشگاهی درشرکت پالایش نفت بندرعباس و بومی‌سازی ساخت و تعمیر قطعات در منطقه ویژه خلیج‌فارس اشاره کرد.

  مدیرعامل نیروگاه بندرعباس به صبح ساحل
می گوید : یکی از افتخارات ما این است که توانستیم با تکیه بر دانش بومی و اعتماد به نیروی جوان ایرانی بسیاری از قطعات کلیدی نیروگاهی را بومی‌سازی کنیم . حسین سلیمی تاکید می کند :بومی سازی قطعات نیروگاهی علاوه بر شکست تحریم و موانع بر سر راه تأمین قطعات، باعث صرفه جوی ارزی و اشتغال‌زایی در کشور نیز شد. او اضافه می کند: طی سالیان اخیر با کمک دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان بالغ‌بر یک هزار و 300 قطعه بومی‌سازی شده است که این مسئله برگ زرینی در کارنامه نیروگاه بندرعباس خواهد بود.وی خاطر نشان می سازد: این نیروگاه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون موفق به بومی‌سازی بیش از ۸۰۰ قطعه مهم کوچک و بزرگ نیروگاهی شده است که علاوه بر صرفه‌جویی ارزی گام بسیار مهمی در عرصه افزایش دانش این بخش مهم صنعت برق کشور برداشته است.او می گوید: این تجهیزات فنی شامل قطعات مختلف مجموعه توربو ژنراتور انواع پمپ‌ها، کمپرسور‌های فشارقوی فن‌های بویلر و تجهیزات الکتریک و ابزار دقیق می‌شود که با کمک تخصص و توانمندی‌های ساخت داخل تأمین کرده است.مدیرعامل نیروگاه بندرعباس معتقد است :با توجه به شرایط تحریم و موانع موجود در تأمین قطعات خارجی، استفاده از توانمندی‌های جوانان در ساخت داخل بهترین گزینه برای تأمین قطعات جهت تولید برق پایدار در این نیروگاه است که این اقدام حرکتی در جهت حمایت از تولیدکننده‌های داخلی، کمک به اشتغال و صرفه‌جویی ارزی است. 

     
اتکا به توان داخلی در منطقه ویژه خلیج فارس
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس نیزدر ساخت، بومی‌سازی و خودکفایی قطعات صنعتی گام های بلندی برداشته است.مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در گفت‌وگو با صبح ساحل از ساخت، تعمیر و بومی‌سازی، بهسازی قطعات صنعتی با اتکا به توان ،تخصص و اعتماد به دانش کارکنان این منطقه ویژه اقتصادی خبر می دهد. حسن خلج‌طهرانی  می گوید :این منطقه با اتکا به توانمندی مهندسان داخلی، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید را در دوران تحریم بومی سازی کرد.او تصریح می کند:  منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس توانست از کاهش صادرات به نفع خود استفاده کرده و به خودکفایی در ساخت قطعات برسد. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس با بیان اینکه بومی سازی قطعات مورد نیاز تولید در این منطقه در سال جاری نیز ادامه دارد ،می گوید : ساخت، بومی‌سازی و خودکفایی قطعات صنعتی، صرفه جویی ارزی و اقتصادی خوبی به همراه دارد.

   
 خود کفایی درشرکت پالایش گاز سرخون و قشم
در بخش نفت ،گاز و فولاد نیز با اتکا به توان داخلی و خوداتکایی متخصصان ایرانی موفقیت های خوبی  نصیب کشور شده است. متخصصان و مهندسان شرکت پالایش گاز سرخون و قشم با خود باوری و بومی سازی دانش فنی و به کمک شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی موفق شدند در ساخت و تعمیر بیش از ۶۰ درصد از قطعات این پالایشگاه به خود کفایی برسند.پارسا پروین سرپرست شرکت پالایش گاز سرخون و قشم نیز می گوید :  بمنظور تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، و سیاست کلی شرکت ملی گاز ایران در حوزه اقتصاد مقاوتی و بدنبال آن رسیدن به قله های خودکفایی، با همت و درایت متخصصان و کارشناسان توانمند این شرکت ، پروژه های بزرگی  برای نخستین بار در سطح ملی انجام شده و تاکنون ۸۵ درصد قطعات و کالا مورد نیاز در طول تعمیرات اساسی و پروژه ها، از سازندگان و شرکت های داخلی به جهت تولیدپایدار گاز، از طریق سازندگان داخلی تامین شده است. با همکاری شرکت‌های دانش بنیان حدود ۸۰ درصد از تجهیزات این پالایشگاه  بومی سازی و سالانه بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان در هزینه‌های شرکت صرفه جویی می شود.اوادامه می دهد :توربین‌ها قلب پالایشگاه هستند که توانستیم بیش از ۹۰ درصد از آن را در داخل کشور بسازیم و یک چهارم از هزینه تعمیرات آن را کاهش دهیم.این مقام مسئول تاکید می کند: اکنون متخصصان این شرکت همه تجهیزات و قطعات پالایشگاه را بدون وابستگی به کشور‌های خارجی تعمیر می‌کنند.                             

   
 ساخت قطعات مهم پالایشگاهی در پالایشگاه بندرعباس
در شرکت پالایش نفت بندرعباس نیزبا تکیه بر توان داخلی شاهد موفقیت های خوبی هستیم.فردین بهرام پورمعاون بازرگانی شرکت پالایش نفت بندرعباس معتقد است : برای جلوگیری از خروج ارز، قطع وابستگی به خارج کشور، تامین به موقع قطعات و کاهش ریسک های عملیاتی فرآیند تولید، اشتغالزایی باید به توان داخلی و خوداتکایی جوانان اعتماد کرد.وی می گوید :علاوه بر آنچه بیان شد ،انتقال و بومی سازی فناوری و توسعه دانش فنی، اشتغالزایی با حمایت از شرکت های داخلی، حمایت از شرکت های دانش بنیان در طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات پالایشگاهی و صرفه جویی اقتصادی از دستاوردهای استراتژی شرکت پالایش نفت بندرعباس در حمایت از توان و ساخت داخل است. وی می گوید : در سال گذشته ۳۷۲ قطعه پالایشگاهی با تکیه بر توان داخلی برای نخستین بار در کشور بومی سازی شد.  به گفته بهرام پورهمچنین در سال گذشته افزون بر ۶ هزار و ۷۹۳ قلم کالا برای نخستین بار و با مهندسی معکوس، بدون نقشه اولیه و تنها با تکیه بر دانش و توان متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس و همچنین تولید کنندگان داخلی ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است.که بسیاری از اقلام ساخته شده جزء قطعات و تجهیزات مهم و حیاتی صنعت پالایش نفت است.

     
 بومی سازی اولویت فولاد هرمزگان
عطالله معروفخانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان می گوید: همانگونه که در حوزه نظامی و موشکی شعار ما می توانیم محقق و موجب عقب‌نشینی دشمن شده است ، در حوزه صنعت نیز می‌توانیم به این رشد و بالندگی برسیم و شعار ما می‌توانیم را تحقق ببخشیم. او معتقد است : می توان با  اعتماد و توجه به جوانان و نیروهای متخصص بومی و توان داخلی کارهای بزرگی انجام داد. اومی گوید: در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری، توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی را در برنامه استراتژیک فولاد هرمزگان قرار داده‌ایم.  با همکاری شرکت های دانش بنیان و متخصصان شرکت فولاد مبارکه بیش از ۶۰ قطعه استراتژیک این شرکت بومی سازی شده است که منجر به صرفه جویی ارزی حدود ۷ میلیون دلاری در سال ۹۹ شد.

    
نکته پایانی  ؛ توجه به توان داخلی ،خوداتکایی و مانع زدایی که مورد تاکید رهبر انقلاب قرار دارد، رمز عبور ایران  از وابستگی به کشورهای  خارجی و تحریم ها خواهدبود. بی گمان دراستان هرمزگان به عنوان قطب اقتصادی کشور که سرشار از ظرفیت‌های ارزشمند در بخش‌های مختلف انرژی ، صنایع ،گردشگری و ... است، اعتماد به جوانان و حمایت از متخصصان بومی  می تواند به پیشرفت و توسعه  ایران اسلامی واین  استان کمک کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها