سفیر هند در بازدید از بندر شهید رجایی مطرح کرد:

پیشنهاد خواهر خواندگی بنادر رجایی و چابهار با بنادر بمبئی



سفیر هندوستان در جریان سفر خود به استان هرمزگان پس از بازدید از بخش‌های مختلف بندرشهید رجایی و آشنایی ساختار و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این بندر،خواهرخواندگی دو بندر مهم جنوبی ایران(شهید رجایی و چابهار) در قالب تفاهم نامه با بندر بمبئی را پیشنهاد داد.

    

به گزارش صبح ساحل، به نقل از  ایمنا هرمزگان، "گددام دارمندرا "، سفیر کشور هند در تهران که به استان هرمزگان سفرکرده، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران، اظهارداشت: ایران و هند به عنوان دو تمدن بزرگ در آسیا از روابط دیرینه تاریخی و اقتصادی برخوردارند و مناسبات تجاری و بازرگانی این دو کشور به خصوص از طریق دریا از گذشته های دور تا امروز استمرار دارد.
سفیر هندوستان نقش بندر شهید رجایی را در تجارت دریایی منطقه نقشی بی‌بدیل و تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: اطمینان داریم که بندر شهید رجایی با برخورداری از موقعیتی استراتژیک می تواند ترانزیت بین‌المللی بین کریدور شمال-جنوب را قوت بخشد.
دارمندرا با اشاره به توسعه تجارت دریابرد بین دو کشور ایران و هندوستان اظهارداشت: در راستای توسعه همکاری های دریایی، هندوستان فعالیت خود را  به ویژه در حوزه کالاى عمومى و جنرال کارگو از مدتها پیش در بندر چابهار آغاز کرده و کشتی های فله بر حامل گندم و شکر بیشتر در این بندر پهلودهی می شوند.
سفیر کشور هندوستان در ایران با اشاره به موقعیت سیاسی و تجاری ایران و هند و نزدیکی مسیر دریایی بین بندرعباس، چابهار و بندر بمبئی ابراز داشت: با تعامل بین سایر سفرا در تهران سعی می‌کنیم که این سهم بازار را از کشورهای آسیایی گرفته و از بندرشهید رجایی، چابهار و بمبئی به سمت کریدور شمالی سوق دهیم.
دارمندرا در پایان صحبت‌های خود از ایران به عنوان شریک قابل اتکا برای هندوستان یاد کرد و افزود: هند و ایران از لحاظ اقتصادی می‌توانند شرکای استراتژیک در منطقه و حوزه بین‌المللی باشند و ما می‎خواهیم روابط تجاری خود را با ایران هرچه بیشتر استمرار بخشیم.

"علی رضا محمدی کرجی ران" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این بازدید میدانی گزارشی مبسوط از ظرفیت ها و توانمندی های بنادر استان هرمزگان بویژه بندر شهید رجایی و همچنین آخرین دستاوردهای عملیاتی در این بندر را به هیأت هندی ارایه کرد.
وی ضمن تبیین سیاستها و افق های ترسیم شده در جهت تقویت و تعمیق دیپلماسی دریایی به منظور تعاملات بیشتر با کشورهای همسایه و منطقه عنوان کرد: یافتن نقاط همکاری مشترک و احیای ظرفیت های مغفول مانده و گشودن دروازه های جدید تجارت مورد توجه است.
لازم به ذکر است، دشدیکپال کیشور ناندیشوار(دبیر دوم)، راویندر سینگ(رایزن اقتصادی و بازرگانی) و آبیشیک سیملای(وابسته نیروی دریایی) سفارت هندوستان و همچنین شعبان رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان هرمزگان سفیر هندوستان را همراهی می کردند.

گفتنی است که مقامات هندوستان پیش از این نیز اعلام کرده بودند که  بندرچابهار به دنبال اخذ معافیت ها و عدم تحریم آن  برای کشور هندوستان حائز اهمیت است. بهمن ماه سال گذشته در جریان سفر «جیتندر پال سینگ»  مدیر کل امور سیاسی وزارت امور خارجه هند، نخستین سرمایه‌گذاری تجهیزاتی شرکت هندی با ورود ۲ دستگاه جرثقیل به چرخه عملیات تخلیه و بارگیری بندر چابهار انجام شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها