رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

در ۴۰ روز گذشته در بازار سرمایه دولت حتی یک ریال اوراق نفروخته است/ از امروز قرمزی تابلو کاهش پیدا خواهد کرد



رئیس سازمان بورس گفت: شرکت‌ها در ۶ ماه ابتدای سال نسبت به سال گذشته افزایش داشته اند و نسبت‌های p/e بازار به ۴ رسیده است و قیمت سهام جذاب است. همچنین عشقی با تکذیب فروش اوراق دولتی در بورس گفت: میگویند دولت اوراق فروخته، اما این طور نیست. در ۴۰ روز گذشته دولت در بازار اوراق نفروخته است.

به گزارش صبح ساحل، «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره وضعیت بازار سرمایه  گفت: از سال گذشته که بازار سرمایه رشد شدیدی داشت و سپس در دوره‌ای ریزشی در بازار سرمایه داشتیم، اما شرایط حال حاضر با سال گذشته یک تفاوتی دارد. وی بیان کرد: وظیفه اصلی سازمان بورس افشای اطلاعات شرکت هاست و اینکه به شفافیت معاملات نیز نظارت داشته باشد. شرکت‌ها در ۶ ماه ابتدای سال نسبت به سال گذشته افزایش داشته اند و نسبت‌های p/e بازار از عدد ۳۰ - ۴۰ به ۴ رسیده است و قیمت سهام جذاب است.

رئیس سازمان بورس افزود: اتفاقاتی که افتاد یک نااطمینانی در بازار سرمایه ایجاد کرد، اما در حال حاضر جای هیچ نگرانی نیست و شرایط بنیادی بازار خوب است و چند ابهام در بازار سرمایه است. اما در این مدت نگرانی‌های افراد حقیقی داشتند ما سعی کردیم از طریق هلدینگ‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری اوضاع بازار سرمایه را بهتر کنیم و خرید‌های خوبی توسط آن‌ها صورت گرفته است و خود صندوق‌ها تمایل به خرید دارند و این خرید‌ها ادامه دارد. او بیان کرد: ما باید بازار سرمایه را به ثبات برسانیم. نزول و صعود شدید برای بازار سرمایه سم است و در هر بازاری بعد از رشد شدید، نزول شدیدی خواهیم داشت.

رئیس سازمان بورس در خصوص تامین مالی دولت از بازار سرمایه گفت: بحث‌هایی که بازار را تحت تاثیر قرار داده است، انتشار اوراق در بازار سرمایه است. ما به اندازه کشش بازار سرمایه اوراق منتشر می‌کنیم. در ۴۰ روز گذشته ما هیچ انتشار اوراقی در بازار سرمایه نداشتیم. کسری بودجه دولت از بازار سرمایه تامین نمی‌شود، ابزار‌های دیگری در بانک مرکزی، سیستم بانکی و بیمه وجود دارند؛ و بحث مولد سازی دارایی‌های دولت مطرح است که بخشی از کسری بودجه دولت از آنجا تامین می‌شود. او بیان کرد:، اما متاسفانه مصاحبه‌هایی منتشر می‌شوند و یا مثلا عکسی از صفحه معاملات ما می‌گیرند که دولت این میزان اوراق فروخته است. با اینکه این طور نیست بلکه آن معامله‌ای است که میان بانک‌ها انجام شده است. باید این مسئله حل شود.

به گفته این مقام مسئول خریداران اوراق با خریداران سهام در دو بازار متفاوت هستند و هر کدام بازیگران مخصوص به خود را دارند. شخصی که اوراق می‌خرد، نمی‌آید سهام خود را بفروشد و اوراق بخرد و برنامه ریزی مدیریت ثروت افراد نسبت به هم متفاوت است. با این شرایط جو ناامیدی در بازار سرمایه اتفاق می‌افتد و این‌ها سیکل‌هایی هستند که چندین بار در بازار سرمایه تجربه کردیم. در ۲۰ سال اخیر در سال‌های ۸۳ – ۸۴ و یا بعد از سال ۹۲ همین داستان را با شدت و گستردگی در درگیری متفاوت افراد تجربه کردیم. او افزود: ما در نهایت در سال‌های گذشته چند صد هزار سهامدار داشتیم، اما در حال حاضر در سازمان بورس در شرکت سپرده گذاری ۵۸ میلیون کد سهامداری صادر کردیم که شامل مردمی است که به صورت مستقیم خرید کردند و یا سهامداران سهام عدالت هستند، می‌شود و کل جمعیت کشور درگیر بازار سرمایه هستند و این موضوع حساسیت بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.

عشقی بیان کرد: بر همین مبنا به پشتوانه این جامع سهامداری و به خاطر اینکه منافع کل جمعیت کشور درگیر است این پیگیری را خواهیم داشت و بحث قیمت گذاری‌ها و ایجاد رانت توسط اموال شرکت‌های بورسی تکرار نمی‌شود تا بتوانیم به سودآوری و توسعه شرکت‌ها کمک کنیم. عشقی در پاسخ به این پرسش که، چه برنامه‌ای برای افزایش ثبات در بازار سرمایه دارید؟ اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که باید به شدت بر روی آن مانور دهیم، بحث اطلاع رسانی است که در چند وقت اخیر بحث اطلاع رسانی توسط سازمان بورس به وقفه افتاد باید مقدماتی را در جهت اطلاع رسانی فراهم کنیم. حتما یک ساز و کار خوب در جهت اطلاع رسانی ایجاد خواهیم کرد و به زودی مردم می‌توانند در خصوص بازار سرمایه و شایعات مطرح شده، از طریق کانال رسمی به این اطلاعات دست پیدا کنند.

رئیس سازمان بورس در خصوص جلسه صبح گفت: در جلسه صبح امروز، همه فعالان بازار سرمایه اذعان به ارزندگی قیمت سهام داشتند. با ابزار‌هایی همچون، خرید مستقیم سهام و خرید از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری و همچنین با خرید اختیار فروش تبعی، مردم به این اطمینان برسند که تا انتهای سال ۱۴۰۰ به سود دست پیدا می‌کنند. عشقی در خصوص قرمزی بازار سرمایه بیان کرد: قرمزی حال حاضر بازار سرمایه یک دفعه به وجود نیامده است، اما این سرخی بازار سرمایه از امروز به مرور کاهش می‌یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها