جاذبه‌های گردشگری «جاسک» ناشناخته مانده‌اند

گنـــج پنهان



 وقتی از جاسک صحبت می‌کنیم واژه «محرومیت» در ذهنمان تداعی می‌شود؛ شاید مثل خیلی از شهرستان‌های دیگر هرمزگان. اما احتمالا کمتر کسی درمورد جاذبه‌های گردشگری جاسک شنیده‌باشد. جاذبه‌هایی که این ظرفیت را دارند که غبار فقر و محرومیت را با رونق گردشگری اصولی از چهره جاسک بزدایند اما در سایه بی‌توجهی‌های مکرر به دست فراموشی سپرده شده‌اند. حالا اما جاسک در قرق صنایع مختلف درامده‌است اما ظرفیت‌های گردشگری آن ازیاد رفته‌است. ظرفیت‌هایی که قادرند اشتغال‌زایی و درامد پایدار مردم این شهرستان را تضمین کنند. اما گره کار کجاست؟

           

 بی‌توجهی به جاذبه‌های گردشگری
جنوب جاسک را سواحل زیبای مکران پوشانده‌ست. این سواحل با زیبایی منحصر به‌فرد خود، توانایی جذب توریست از جای جای دنیا را دارند. پدیده «گِلفشان» که جزو معدود گلفشان‌های خاورمیانه است در منطقه بونجی و گتان جاسک قرار دارد. قلعه‌های تاریخی متعددی چون «کوه مبارک»، «قلعه‌های شیرآهن»، قلعه پرتغالی‌ها و ... در اطراف جاسک واقع شده‌اند. جزیره ساحلی در روستای «گروک»، به طول 15 کیلومتر  یکی از دیدنی‌های شگفت‌انگیز آن منطقه است.  قبرستان 900 ساله جگین، آبشار هیمن، کوه فرهاد، غار سادرمند، چشمه‌های نمکی هم از دیگر جاذبه‌های جاسک است. به گفته «محمد بهروجه»، عضو شورای شهر جاسک، نبود جاده دسترسی مناسب یکی از مهم‌ترین دلایل ناشناخته‌ماندن این جاذبه‌های دیدنی است. بهروجه هم‌چنین از وضعیت نامناسب قلعه‌های تاریخی جاسک خبر می‌دهد: «قلعه‌های تاریخی جاسک درحال تخریب هستند و مدت‌هاست که ترمیم یا بازسازی نشده‌اند». او می‌گوید که خیلی از مسئولان خودشان هم خبر ندارندکه ما در جاسک «جزیره ساحلی» داریم. بهروجه معتقد است که به شهرستان جاسک و جاذبه‌های گردشگری آن منطقه بی‌توجهی شده‌است.
    
  گفت‌وگو با «مه‌گنج رئیسی»، نماینده اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جاسک پاسکاری موضوع ظرفیت‌های گردشگری جاسک گویی توپی است در میدان ادارات و ارگان‌های مختلف برای پاس‌دادن به دیگری. اعضای شورای شهر و دهیاران از عدم‌وجود امکانات مناسب برای جذب گردشگر گلایه می‌کنند و از آن طرف اداره میراث فرهنگی مدعی است که هیچ درخواستی برای رونق بخشیدن و آغاز فعالیت توریستی در این منطقه وجود نداشته‌است.
     
 چه عواملی در ناشناخته‌ماندن جاذبه‌های گردشگری جاسک دخیل‌اند؟
چون جاسک یک منطقه مرزی است که سواحل زیادی دارد. هرنقطه از شهرستان نسبت به موقعیت خود، ساحل متفاوتی دارد. مثلا ممکن است در یک روستا ساحل صخره‌ای و در روستای دیگر ساحل ماسه‌ای وجود داشته‌باشد. گذشته از این موضوع هم انواع کوه‌های مریخی مثل دره ستارگان جزیره قشم که بسیار معروف است در جاسک وجود دارد اما چون معرفی نشده‌اند مردم این جاذبه‌های گردشگری جاسک را نمی‌شناسند. از طرف دیگر جنگل‌های حرای شهرستان جاسک در سواحل زیبای آن منطقه مانند خور خلاصی به عنوان جنگل حرا معرفی شده‌اند اما هیچ‌یک به عنوان جاذبه گردشگری در جایی ثبت نشده‌اند و روی آن‌ها تمرکز نکرده‌ و کار نشده‌است. مسئولان میراث فرهنگی خودشان تمایلی به اینکه در شهرستان جاسک کار کنند ندارند و من هم چون از نیروهای صنایع دستی بودم و اداره ما با میراث فرهنگی ادغام شد، نیرویی که در شهرستان جاسک بخواهد کار تخصصی انجام بدهد وجود ندارد و بنابراین هیچ کاری برای جذب گردشگر در این منطقه انجام نشده‌است.
    
 آیا میراث فرهنگی برنامه‌ای برای رونق‌بخشیدن به گردشگری شهرستان جاسک در نظر دارد؟
طبق اطلاعات من جاذبه‌های گردشگری چون قلعه پرتغالی‌ها که در روستای کوه مبارک و در منطقه روستایی واقع شده‌است، جزو جاذبه‌های ثبت‌شده هستند. تلگرافخانه و خور پوراف هم که جزو آثار ثبت‌شده بودند در منطقه نظامی و منطقه نیروی دریایی قرار گرفته‌اند و علت آن هم این است که این آثار باستانی تفکیک نشده‌اند و اداره میراث فرهنگی یا این آثار را ثبت نمی‌کند یا اگر ثبت کرده‌است آنقدر نسبت به آن‌ها بی‌توجهی کرده‌است که به دست منطقه نظامی افتاده‌اند و میراث فرهنگی نمی‌تواند کاری روی آن‌ها انجام دهد. در حال حاضر گلفشان روستای یکدار که به عنوان پوراف معرف حضور همه است و همه می‌دانند که آن آبگرم در کدام منطقه واقع شده‌است. این آبگرم درواقع یک چشمه است که در خود ساحل جاسک واقع شده و با جزر و مد دریا مشخص می‌شود اما چون این گلفشان در منطقه دوم نیروی دریایی واقع شده و در اطراف آن حصار کشیده‌اند الان این گلفشان تحت نظارت آن افراد است. من خودم شخصا به آن‌جا نرفته‌ام و این منطقه دیدنی را ندیده‌ام چون راه دسترسی مناسبی ندارد.
   
 آیا اداره میراث فرهنگی برای مرمت آثار تاریخی جاسک مثل گورستان جگین اخیرا اقدامی انجام داده‌است؟
ما نمی‌توانیم بگوییم که همه مشکلات جاسک در بخش گردشگری مربوط به اداره میراث فرهنگی است و مقصر اصلی اداره میراث فرهنگی است مردم هم در این موضوع مقصر هستند که پیگیری و مطالبه نمی‌کنند. هیچ سازمانی هم برای سرمایه‌گذاری به آن منطقه نمی‌آید که برای چنین منطقه‌ای فعالیت گردشگری انجام دهد. مردم هم هیچ نوع درخواست یا عکس‌العملی برای معرفی یک مکان گردشگری و تفریحی انجام نداده‌اند و علاقه‌ای به این موضوع نشان نداده‌اند. من چندین بار در این خصوص با دهیاران صحبت کردم اما متاسفانه خود دهیاران یا مردم این منطقه پیگیر چنین موضوعات گردشگری نیستند بنابراین اداره میراث فرهنگی هم وقتی هیچ نوع درخواستی وجود ندارد روی این منطقه سرمایه‌گذاری نمی‌کند. مردم سیریک خودشان پیگیری کردند که جاذبه‌های گردشگری آن منطقه را ثبت کردند و مکان تفریحی در آن منطقه ایجاد کردند.

   

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها