23آبان‌ماه؛ روز جهانی دیابت

قندی که کام مبتلایان را تلخ می‌کند



دیابت، بیماری‌ای نام آشنا که چهارمین علت مرگ و میر در ایران است. این بیماری نه جوان می‌شناسد نه کودک و پیر و هر فردی ممکن است به آن مبتلا شود. آمار ابتلا به دیابت در کل دنیا تخمین زده می‌شود و امکان تفکیک جنسیتی وجود ندارد. اما به طور کلی می‌توان اظهار کرد، خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر به دیابت مبتلا می‌شوند.

 

 به گزارش صبح ساحل، دیابت، امروزه به یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان و بسیاری از قطع عضوهای مرتبط با این بیماری تبدیل شده، بیماری مرموزی که تنها راه تشخیص آن گرفتن آزمایش آن هم به صورت دوره ای و متناوب است.

گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که در ایران ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند که معادل ۵.۵ میلیون نفر در کشور است و البته شیوع این بیماری در کشور روند افزایشی دارد.

بر اساس آمارهای منتشره شده فدراسیون جهانی دیابت، شیوع دیابت نوع ۱ و ۲ رو به افزایش است، به طوری که تعداد افراد مبتلا به دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که ایران نیز در همین منطقه واقع شده، تا سال ۲۰۴۰ دو برابر افزایش خواهد یافت؛ یعنی از ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر امروز به ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

در حال حاضر بیش از نیم میلیون کودک و نوجوان تا ۱۴ سال در جهان به دیابت نوع یک،  ۴۱۵ میلیون نفر از بزرگسالان ۲۰ تا ۷۹ سال،   ۳۱۸ میلیون نفر پیش دیابت یا دچار اختلال تحمل گلوکز مبتلا به دیابت هستند و  در سال ۲۰۱۵ میلادی پنج میلیون نفر در اثر دیابت فوت کردند.  تا سال ۲۰۴۰، جمعیت دیابتی‌ها به ۶۴۳ میلیون نفر خواهد رسید.

 

 

هزینه سالانه دیابت، ‌حدود ۶۷۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود، یعنی ۱۲ درصد بودجه ملی بهداشت صرف درمان دیابت و عوارض آن می‌شود.

اگر درمان بیماری دیابت نادیده گرفته شود، عوارضی جدی از قبیل کوری ناگهانی، نارسایی کلیوی، سکته مغزی و قطع عضو را به همراه خواهد داشت. روز جهانی دیابت یکی از مناسب ترین فرصت ها برای آگاهی‌بخشی به مردم جهان است.

 

 انواع دیابت

به گفته پزشکان، دیابت، از شایع ترین بیماری های متابولیستی است که به علت کمبود یا نبود انسولین و یا اشکال در کارکرد آن در فرد ایجاد می شود، این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن را از بین می‌برد یا بدن را در برابر انسولین مقاوم می سازد و انسولین تولیدی عملکرد طبیعی خود را به خوبی انجام نمی دهد.

آنان بر این باورند دیابت به سه نوع دیابت نوع یک با عامل توقف تولید انسولین، دیابت نوع ۲ با عامل مقاومت نسبت به انسولین و دیابت حاملگی تقسیم می شود و در دیابت نوع یک سلول‌های بتای پانکراس تخریب و تولید انسولین متوقف‌ می‌ شود که این نوع بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد. دیابت نوع ۲ نوعی از این بیماری است که بیش از ۸۵ درصد بیماران را در بر می گیرد و اغلب بیماران، افرادی دارای وزن زیاد و فعالیت بدنی اندک هستند که اختلال اصلی در این بیماری کمبود تولید انسولین و یا مقاومت نسبت به آن است و  دیابت بارداری نوعی دیگر از این بیماری است که در بانوان باردار ایجاد می شود، و به نوعی است که در دوران بارداری قند خون بالا رفته و باعث بروز مشکلاتی بر جنین و مادر می شود.

شیوه غلط زندگی امروز بشر که به نوعی تنبلی، کم تحرکی، تغذیه نامناسب، استعمال مواد دخانی و مخدر و به دنبال آن اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد از جمله عوامل مهم در ابتلا شدن به این بیماری و بیماری های دیگر است.

 

 

هفته ملی دیابت

هفته ملی دیابت از ۲۲ تا ۲۸ آبان با شعار "مراقبت دیابت ، امروز بیشتر از همیشه" برگزار می‌شود، بر این اساس شنبه ۲۲ آبان روز دیابت و پیشگیری، یکشنبه ۲۳ آبان روز دیابت و دسترسی بهینه به درمان و مراقبت، دوشنبه ۲۴ آبان روز دیابت و آموزش، سه‌شنبه ۲۵ آبان روز دیابت، انسولین و داروهای خوراکی، چهارشنبه ۲۶ آبان روز دیابت، خودمراقبتی و خود پایشی، پنج‌شنبه ۲۷ آبان روز دیابت و پاندمی کووید۱۹ و جمعه ۲۸ آبان روز دیابت، تغذیه سالم و فعالیت بدنی نام گذاری شده است.

بالابردن سطح اطلاعات و آگاهی همه مردم دنیا از این بیماری شایع هدف مهم روز جهانی دیابت است‌.

 

پیش‌بینی افزایش شیوع دیابت پس از پاندمی کرونا

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هر ۵ ثانیه یک نفر به دلیل عوارض دیابت در دنیا فوت می‌کند، گفت: پس از شیوع کرونا درحال حاضر برآورد و پیش‌بینی‌های ما این است که شیوع دیابت در سال‌های پیش رو افزایش می‌یابد.

وی افزود: در کشور ما نیز بر اساس آمار منتشر شده از آخرین مطالعه کشوری در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت بودند ( حدودا ۵.۵ میلیون نفر) که در این میان تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو بسیار قابل توجه‌تر از مبتلایان به دیابت نوع یک است. از آمار یاد شده ۱۰ درصد را مردان و ۱۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. آمار ارائه شده مربوط به پیش از پاندمی کووید۱۹ است؛ درحال حاضر برآورد و پیش‌بینی‌های ما این است که شیوع دیابت در سال‌های پیش رو افزایش می‌یابد.

 

منابع: ایسنا، ایرنا، باشگاه خبرنگاران

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها