مراسم معارفه مدیرعامل و سرپرست مناطق آزاد قشم و کیش برگزار شد

بی‌توجهی به نیروهای بومی



مدیرعامل و سرپرست جدید مناطق آزاد قشم و کیش با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور معارفه شدند. 
 
روز شنبه 22 آبان ماه در سفر یک روزه «سعید محمد» به هرمزگان، مراسم تودیع و معارفه‌ مدیرعامل و سرپرست مناطق آزاد قشم و کیش برگزار شد. محمد در قشم از مردم این جزیره به دلیل وضعیت رفاهی نامناسب عذرخواهی کرد. همچنین بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی و معیشتی بومیان جزیره را مهم‌ترین دستور کار منطقه آزاد عنوان کرد. مشاور رئیس جمهور پس از معارفه‌ «افشار فتح اللهی» در قشم به جزیره کیش رفت و در آنجا «محمدرضا نوایی لواسانی» را به عنوان سرپرست جدید منطقه آزاد کیش منصوب کرد. انتصاب‌های دولت سیزدهم یکی از پس دیگری در حال انجام است. هنوز اما استفاده از نیروهای بومی هرمزگان از چشم مسئولان کشوری دور مانده است. در حالی که انتظار می‌رفت با حضور سعید محمد، مطالبه‌ چندین ساله مردم هرمزگان مبنی بر استفاده از نیروهای بومی در سمت مدیرعاملی مناطق آزاد کیش و قشم اتفاق بیفتد. این بار هم اما نسخه‌ دیگری پیچیده شد. در هر حال همچنان امیدواریم نیروهای تحصیل کرده و متخصص استان هرمزگان بتوانند در هیئت مدیره مناطق آزاد کیش و قشم استفاده شوند. در مطلب پیش رو به آنچه میپردازیم که در مراسم معارفه‌ی فتح اللهی و نوایی لواسانی اتفاق افتاد.
 
مناطق آزاد حیاط خلوت مردم 
محمد سفر خود به هرمزگان را از بندرعباس آغاز کرد. او پس از دیدار و نشست با «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان و فرمانده سپاه امام سجاد راهی قشم شد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری کشور با حضور در مراسم معارفه‌ی مدیرعامل منطقه آزاد قشم به عملکرد ضعیف مناطق‌آزاد در این سال‌ها و خروج این سازمان‌ها از ریل اصلی خود اشاره کرد و گفت: «در حالی که سهم تجارت بین‌الملل مناطق آزاد کشور بزرگی مثل چین حدود ۸۰ درصد است، سهم صادرات مناطق آزاد ایران بسیار ناچیز و رقمی حدود ۲ درصد است. بسیاری از دولت مردان به چشم حیاط خلوت به مناطق آزاد نگاه می‌کنند اما از امروز مناطق آزاد کشور حیاط خلوت مردم خواهند بود». مشاور رئیس جمهور با تایید عدم کارایی مناطق آزاد در توسعه مناطق همجوار و بهبود وضعیت معیشتی مردم اظهار کرد:«با وجود امیدها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق مناطق آزاد نه تنها این هدف حاصل نشد بلکه مشکلاتی عدیده‌ای از جمله مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی متوجه ساکنان این مناطق شد. شرمنده‌ی مردم قشم هستیم؛ چرا که بعد از گذشت سال‌ها از شکل‌گیری این منطقه مردم هنوز درگیر مشکلات اولیه زندگی مانند آب و برق و مشکلات معیشتی هستند». محمد حل مشکلات معیشتی مردم را اولیت اصلی مناطق آزاد عنوان کرد و افزود: «ماموریت اصلی مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم، در کنار توسعه اقتصاد کشور و جذب سرمایه گذار، بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی و معیشتی مردم و بومیان جزیره قشم است». همچنین در این مراسم محمد در اظهاراتی دستور حذف هزینه عوارض تردد خودرویی قشموندان به جزیره را اعلام کرد. این مبلغ در هر بار تردد قشموندان با خودروهای پلاک ملی به جزیره قشم حدود 15 هزار تومان بوده است.
 
دیپلماسی اقتصادی در قشم
«افشار فتح‌الهی»، مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ناکارآمدی مناطق آزاد طی سال‌های اخیر، از تغییر رویکرد در این سازمان خبرداد و گفت: «دیپلماسی اقتصادی را با کشورهای همسایه و دوست به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس پیگیری خواهیم کرد. تمرکز بر اقتصاد دریا محور جزیره از اولویت‌های اصلی برنامه‌های کاری بنده در این سازمان خواهد بود. برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه نیاز به تغییر در رویکرد دیپلماسی سازمان منطقه آزاد وجود دارد و در راهبرد جدید تغییر رویکرد منطقه آزاد از محلی گرایی به منطقه گرایی و فرامنطقه گرایی در دستور کار است». فتح اللهی به موقعیت ژئوپولتیک جزیره اشاره کرد و درباره رقع چهره فقر و محرومیت از قشم گفت: «امیدوار هستم مشکلات جزیره قشم که ناشی از عقب ماندگی در سال‌های گذشته است را با راهکارهای کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت حل کنیم. باید با ریل گذاری صحیح منطقه آزاد قشم را به مسیری جدید و صحیح هدایت کرد. مزیت و سرمایه اصلی قشم، فرهنگ غنی، تمدن کهن و مردم اصیل و نجیب آن است و با تکیه بر این ارزش‌ها می‌توان قشم را به عنوان منبع تولید قدرت در کشور معرفی کرد». به گفته فتح‌الهی، بهره‌گیری از ابزارهای تامین مالی نوین برای اجرای پروژه های منطقه جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور، کوتاه کردن زمان فرآیندها و صدور مجوزها در منطقه آزاد و مبارزه با گلوگاه‌ها و زمینه‌های بسترساز فساد از دیگر اولویت‌هایی است که در دستورکار قرار خواهد گرفت.
 
عملکرد مدیران منطقه آزاد زیر ذره‌بین
در ادامه سعید محمد به جزیره کیش سفر کرد و با حضور در آیین معارفه‌ی نوایی لواسانی به عنوان سرپرست جدید منطقه آزاد کیش، از این انتصاب حمایت کرد و گفت:«نوایی لواسانی سوابق ارزشمندی در عرصه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، اشتغالزایی و مگاپروژه‌ها دارد و سبب ایجاد تحول در بخش سرمایه‌گذاری کیش خواهد شد». او با اشاره به راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت معاملات و قراردادها در کیش اظهار کرد: «سامانه شفافیت با هفت خدمت رونمایی شد و هم‌اکنون پس از تکمیل با ۱۶ خدمت در دسترس اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است». مشاور رئیس‌جمهور درباره شاخص‌ها و راهبردهای استراژی برای ارزیابی عملکرد مدیران، گفت: «پس از تبیین شاخص‌ها و استراتژی‌ها در قالب برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت، عملکرد مدیران مناطق آزاد ارزیابی می‌شود. با بهره‌گیری از شاخص‌ها، برنامه‌ریزی دقیق و دیپلماسی می‌توانیم نوع عملکرد مدیران را مورد ارزیابی قرار دهیم». محمد با بیان این که مناطق آزاد کشور با هدف سرمایه‌گذاری، اشتغالزایی، ‌تولید و حل مسائل سرزمین اصلی تاسیس شدند، افزود: «در چند سال گذشته با ارزیابی‌هایی که انجام شده است در این زمینه از کمترین شاخص‌ها برخوردار بودیم. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای ایجاد تحول در مناطق آزاد، باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود نسبت به اجرای طرح تحول در مناطق آزاد اقدام شود».
 
امضاهای طلایی حذف می‌شود
«محمدرضا نوایی لواسانی»، سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد کیش بر لزوم اهمیت امانت‌داری کیش تاکید کرد و گفت: «اجازه نداریم برای حفظ بقای خود از بیت‌المال هزینه کنیم». او با بیان اینکه برخی از موضوعات نهادینه شده در کیش با انقلاب اسلامی منافات دارد، اضافه کرد: «محور مدیریتی بنده در جزیره حمایت از کارآفرینان است. باید در فرآیند حمایت از کار آفرینان شفافیت سرلوحه کار قرار گیرد و امضاهای طلایی حذف شود در غیر این صورت سازمان با چالش مواجه خواهد شد. پس از گذشت سال‌ها از تاسیس منطقه آزاد کیش این جزیره باید مهد کارآفرینی شود، متاسفانه تاکنون این مهم تحقق نیافته است». لواسانی از نحوه‌ی مدیریت منطقه آزاد کیش در سنوات مختلف انتقاد و اظهار کرد:« به جز دوره کوتاه مدیریت قبل، در سنوات گذشته با بدعهدی در امانت‌داری کیش بهترین امتیاز منطقه آزاد را از دست دادیم در صورتی که این امتیازات می‌توانست رونق‌بخش جزیره باشد.حذف معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد بدعهدی در امانت‌داری کیش بود. همچنین واگذاری برخی از شرکت‌ها که نقش مهمی در رونق‌بخشی جزیره داشت مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است». سرپرست منطقه آزاد کیش در پایان اظهار کرد که با رصد مشکلات جزیره و ارتباط با ساکنان آشنایی کاملی با این منطقه دارد. 
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها