شناسایی باورهای منفی


نویسنده: محیا تکنده

باورهای منفی، آن دسته از افکار هستند که شما و عملکردتان را تحت تاثیر هیجان منفی ناشی از وجود خودشان قرار می‌دهند.
 
این افکار آنقدر در ذهن شما تکرار شده‌اند که تقریبا به عنوان یک اصل غیر قابل تغییر آن‌ها پذیرفته‌اید. اصلی که کلیه‌ی رفتار و احساسی که نسبت به خودتان دارید را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. باورهایی مثل من در هیچ کاری موفق نمی‌شوم، وضعبت من هرگز تغییر نخواهد کرد، من نمی‌توانم و من توانایی انجام کارها را ندارم، همگی باورهای منفی و مخربی هستند که اعتماد به نفس شما را تحت شعاع قرار میدهد. برای بالا بردن اعتماد به نفس و پیدا کردن احساس بهتر نسبت به خود و عملکردتان بهتر است نیبت به تصحیح این باورها دست به کار شوید. باورهای منفی درونتان را شناسایی و روی آنها کار کنید.
اگر به دنبال تغییری در زندگیتان هستید، این تغییر ایجاد نمی‌شود مگر  باورهای بازدارنده و منفی خود را به باورهایی سازنده و مثبت تبدیل کنید. اگر می‌گویید وقت این کار را ندارم، از خودتان بپرسید که چه کسی جز من می‌تواند در درونم سفر کند و باورهای مسموم و منفی را شناسایی کند که تا به امروز تنها عامل نرسیدن به خواسته‌هایم است و به بودنشان برای همیشه پایان دهد؟ بنابراین یک کاغذ و قلم بردارید و چند باور منفی‌تان را یادداشت کنید. از خود بپرسید دلم می‌خواهد به چه چیزی دست یابم؟ سپس عمیق فکر کنید که در رابطه با این آرزو چه افکار و باورهای اشتباهی دارم و پس از آن باور منفی را به باور مثبت تبدیل کنید و آن را مدام تکرار کنید تا ضمیر ناخوداگاه شما آن را بپذیرد. شاید در ابتدای تمرین چیزی در درونتان بگوید «بس کن به نتیجه ای نمیرسی و واقعیت چیز دیگری است»، اما پس از چند روز تکرار مداوم آرام آرام ذهن‌تان به این روند عادت می‌کند و نهایتا باور پیدا می‌کنید که چنین است.
تمام زندگی باور است و باید بسیار مراقبت افراد، رسانهها، کتابها، دوستان و هر چیز و هرکسی باشید که در شما باورسازی می‌کند. اما بیشتر از همه باید مراقب خودتان باشید. هر جمله و باور منفی که با خودتان تکرار می‌کنید، آنقدر انرژی و شدت زیادی دارد که بعد از آن حداقل پنج نفر باید جمله ی مثبت ان را به شما بگویند تا اثر منفی آن خنثی شود. تغییر باور کار بسیار مشکلی است و انرژی زیادی را از شما میگیرد اما نتایج بی نظیری را بر جا میگذارد. پس پشتکار داشته باشید. 
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها